Heel veel moeite

Dag mensen.

Ik heb echt veel moeite met samenvattingen maken en dat is een lastig probleem, want het maken van een samenvatting is natuurlijk heel belangerijk.
Hebben jullie alsjeblieft tips om een goede samenvatting te maken? Wat doen jullie altijd?

Bij samenvattingopdrachten deed ik zelf altijd de kernzin van elke alinea zoeken.
Dat is meestal de eerste of de laatste zin.
Dan al die kernzinnen achter elkaar plakken zodat je het belangrijkste gedeelte van heel de samenvatting er al in hebt zitten.
Daarna eventueel de minder belangrijke kernzinnen van alinea’s die niet zo belangrijk waren wegstrepen, en eventueel extra informatie er nog bijzetten zodat het een geheel wordt.

@Anne-Louise Als ik een samenvatting moet maken dan lees ik eerst de tekst. Ik kan niet onderstrepen -schoolboeken- maar vaak gebruik ik memoblaadje’s om aan te duiden wat ik wel/niet belangrijk vind en waarom en dan plak ik 'm precies op de regel. Ik kijk ook in mijn aantekeningenschrift of het in de les besproken is en of er iets belangrijks aan toe te voegen is want ik wil niets vergeten wat ik later op de toets krijg. Nadat ik dit heb gedaan ga ik eerst kijken wat de belangrijkste dingen, de kern van de tekst is en dit schrijf ik op. Na het schrijven stel ik mezelf gewoon vragen om zeker te weten of mijn samenvatting goed genoeg is om op te antwoorden.

Ik was ook nooit goed in samenvatten, dus ik heb wel wat tips voor je: Het belangrijkste is dat je het gewoon doet en dus blijft oefenen. Daarnaast kan het bij vakken zoals geschiedenis en aardrijkskunde helpen om verbanden te leggen. Schrijf dus niet letterlijk tekst over, maar maak tekeningen met pijlen of bijvoorbeeld een tijdlijn. Vaak staat er in je lesboek bij elk hoofdstuk wat je moet kunnen/kennen. Maak een samenvatting waarin je deze dingen laat terugkomen. Vaak zijn de andere dingen die in het hoofdstuk voorkomen dus minder belangrijk en kun je die vaak al weglaten uit je samenvatting. Enkel een begrippenlijst kan bij vakken als biologie handig zijn, omdat je daardoor leert wat alles is en hoe alles verband houdt, waardoor je enkel door begrippen al de rode draad te pakken hebt.