heel veel afscheiding

Hoi,
Ik heb heel erg last van afscheiding, ik weet het het is normaal maar soms voel ik gewoon dat het eruit komt en dan lijkt het alsof ik in m’n broek heb geplast en dan ruikt het ook een beetje enzo en het is dan wit, maar is dat dan omdat ik opgewonden ben ofwat? en ik schaam me hier best voor, vind het gewoon heel vies enzo wil er echt vanaf heb het sinds m’n 14de of 15de opeens veel erger wat moet ik hier nou mee?
Xx

Afscheiding heeft niks te maken met opwinding. Ik heb er ook last van gekregen rond mijn 14e, ik ben nu 20 en heb er nog steeds vrij veel last van. Mijn oplossing is gewoon een inlegkruisje dragen zodat je onderbroek niet helemaal onder komt. Ik weet verder niet of er echt iets is wat je ertegen kunt doen.

Ik had het op die leeftijd ook veel meer dan nu. Het is best normaal, maar wel erg vervelend ja. Wat bij mij hielp was juist geen inlegkruisjes gebruiken en alleen maar katoenen ondergoed dragen - hierdoor kan het daaronder een beetje ventileren/ademen en wordt het minder broeierig. Je moet maar denken dat die afscheiding een oorzaak heeft, en je kan het symptoom (afscheiding) aanpakken met inlegkruisjes, maar daarmee los je structureel niks op. Het is een beetje vervelend in het begin, en ik heb bijvoorbeeld soms halverwege de dag een andere onderbroek aangedaan, maar na een tijdje begon de hoeveelheid echt af te nemen.

Lijkt mij best stom om halverwege de dag een andere onderbroek aan te doen

Nou dan moet je het niet doen (’: Lijkt mij best stom om de hele dag met afscheiding in je onderbroek rond te lopen maar ja, het is een keuze he.

Ik gebruik inlegkruisjes want ik heb er ook last van.

Ja, dit zou ik echt doen als ik jou was. Het voelt wat onhygiënisch, maar ik heb het zelf ook heel erg (gehad) en de boel goed laten luchten is het beste. Dus die inlegkruisjes alleen gebruiken als je ze echt nodig hebt. Je kunt dan ook nog kijken naar een soort die bij jou past, misschien dat katoenen inlegkruisjes helpen? Je kunt even googlen, dan kom je op dit soort sites terecht met foto’s van vrouwen die natuurlijk supergelukkig zijn: http://www.sanature.net/producten/inlegkruisjes/. Zo grappig die reclame’s altijd! Anyway, ik zou je afscheiding in ieder geval niet ‘wegstoppen’ uit schaamte of zoiets, want dan kom je in zo’n neerwaartse spiraal (wordt het erger, schaam je je meer etc.). Ik ken het en daar heb je niks aan. Succes!