Heel snel zenuwachtig :(

Heujj!!

Ik word op een of andere manier zo ontzettend snel zenuwachtig als bijvoorbeeld een docent iets vraagt, of als ik een korte presentatie moet doen. Ik ga helemaal trillen en voel mn hart gwn kloppen, echt heel erg irritant! Zeker omdat ik later ook dierenarts wil worden wil ik gewoon wat zelfverzekerder zijn en niet zo snel zenuwachtig worden haha!
Hebben jullie miss ervaringen/tips??

Xxxxxxxxxx :bored:

Ja dit probleem had ik ook toen ik net naar de middelbare ging. nu echter heb ik er totaal geen last meer van volgens mij ben ik er gwn een beetje over heen gegroeid maar ik ben het ook anders gaan bekijken ik was heel onzeker en was echt van ‘‘omg wat voor doms heb ik nu weer gezegd want zullen ze wel niet van me denken?!’’ maar nu maakt het me echt niet meer uit wat mensen van mij denken. Ik hoop dat ik je geholpen heb :wink:

Ja herkenbaar. Zodra de aandacht naar mij gericht is in een grote groep word ik zelf ook helemaal zenuwachtig. Vroeger was dit echt extreem en was ik op de basisschool gewoon de dag dat ik mijn presentatie had dood en dood ziek.
Ik moet zeggen het gaat over, hoe vaker je het doet hoe beter je er in word. Bijvoorbeeld als ik nu terug kijk naar de tijd van de basisschool en nu, nu kan ik gewoon een goede presentatie geven van 7 minuten zonder zenuwachtig te worden. Gewoon veel oefenen (presentatie helemaal uitschrijven en voor je zelf hardop voorlezen) en dat zelfvertrouwen komt van zelf wel.

Wat mij altijd helpt is: neem een beetje afstand van jezelf. Je klas heeft meer aandacht voor elkaar/zichzelf/mobieltje dan degene die voor aan de klas een riedeltje loopt op te dreunen of een vraag stelt die voor hen niet interessant is. Door het zo te relativeren hielp het mij enorm om het obstakel weg te halen.