Héél erg onzeker :(

Heey Everyone,
ik ben heel erg onzeker over mezelf. Ik voel me echt lelijk, ik boel me soms zo lelijk dat ik er wel van kan huilen. Op school zitten er een veel super mooie meisjes, en dan komt dat gevoel keihard terug, dat gevoel dat ik altijd heb wanneer ik op school zit. Ik voel me zo minderwaardig naast hun. Als ik op school rond loop lijkt hetnet of iedereen denkt, “Wat een lelijk kind is dat?!” Ik ben 14 en ik heb echt schrik dat dit niet zal overgaan…Ik vergelijk me ook constant met andere mensen… Ik zou deze zomer graag met een vriendin naar een speelplein gaan, maar ik voel me te lelijk en ik denk dat iedereen me daar lelijk en stom gaat vinden… Ik heb het ook altijd moelijk om met nieuwe mensen te praten… Ik voel me altijd minder waardig dan hen… Ze heeft er altijd mega veel lol en ze kent er super veel mensen en ik wil cht gaan maar ik durf niet… Ik vind mezelf ook een beetje te dik…
Ik wil gewoon fun hebben, en me niet altijd lelijk hoeven te voelen en constant vergelijken met andere meisjes.

herkenning of tips? Graag!

Ik had dit ook wel. Niet zo heel erg, maar wel zoiets. Bij mij is het vanzelf over gegaan. Maar ik denk dat dat ook een beetje komt omdat ik de dingen waar ik onzeker over was gewoon heb aangepakt. Ik vond mezelf mollig, en vond dat ik saaie kleding had.
Toen ben ik gezonder gaan eten en meer sporten en steeds leukere kleding kopen.
En nu vinden mensen dat ik er altijd top uitzie dus ben ik er niet meer onzeker over.

Meestal gaat zulke onzekerheid sowieso wel weg, omdat naarmate je ouder bent je meer met andere dingen bezig bent

Ik heb hier nu al de helft van mijn leven last van dus geen idee :cold_sweat:

Probeer te kijken wat je kan doen met make-up, kleding en haar dat scheelt een hoop :wink:

aha, dat gevoel heb ik ook gehad. vooral dat minderwaardigheidsgevoel. ik ben een jaartje ouder dan jij, en geloof me, in 1 jaar tijd heb ik me van superlelijk naar mooi gevoeld. ik zit nu veel lekkerder in me vel dan vorig jaar!

wat bij mij helpt voor uiterlijk is: jezelf verzorgen (zorg voor een schone huid, dat is het belangrijkste! en zachte lippen, zacht haar, verzorgde nagels, etc) en kijken wat jouw style is. Je hoeft niet in 1 keer een style te hebben waar je je aan houd, maar experimenteer gewoon. Dan ben je de beste jij. Je kunt beter gewoon de beste versie van jou zijn dan dat je naar iets onmogelijks streeft zoals de ‘schoonheid’ van die andere meisjes op je school.

voor m’n innerlijk helpt dit heeeel erg:

• doe work-outs (zoek Bogilates op op youtube, geloof me, zij is zoooo leuk!!)
  • schrijf je gedachten en gevoelens op in een leuk boekje
  • omdat je je lelijk VOELT moet je jezelf troosten net zoals je bij een vriendin zou doen, dus zorg dat je je beter VOELT (het gaat allemaal om gevoel, als jij je lelijk voelt zal je over het algemeen dat ook uitstralen, als je je beter voel [je hoeft je niet in 1 keer mooi te voelen, das miss lastig] dan zal je dit ook serieus uitstralen want jij geeft dan zegmaar aan dat je een leuk persoon bent omdat jij jezelf accepteert) Hoe je voor jezelf kan zorgen is bijvoorbeeld: trek een lekker-zittende pyjama aan, neem een voetenbadje, doe kaarsjes aan en luister muziek, etc =)
  • kijk youtube-flimpjes!!! dit helpt ook zoo erg bij mij, vooral: BubzBeauty. Ze is een leuk positief persoon die ook dingen verteld over gelukkig zijn enzo. Oh en bekijk dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=YeBZlTBw9iA

Als laatste wil ik dat je dit beseft:
als je te erg bezig bent met hoe je overkomt, of dat je lelijk bent geniet je niet van het leven toch? dwing jezelf om positief te denken. serieus, dwing jezelf. ookal kijk je in de spiegel en zeg je (onder)bewuste stemmetje in je hoofd dat je lelijk bent, blijf dan volhouden dat je mooi bent. je kan namelijk je hersenen ‘bedriegen’. Als zij namelijk elke keer horen dat je mooi bent, gaan ze dit geloven. Onzekerheid zit gewoon in je hoofd. Zoek daar maar informatie over op! Het is echt zo dat je brein bepaald of je gelukkig, ongelukkig, verdrietig, onzeker etc bent.

Ik hoop echt dat je er wat aan hebt. Het zal misschien een hele jungle worden voor je, zoals bij mij, maar het is het echt uiteindelijk waard. Ga vooral om met positieve mensen en als die er niet zijn, kijk dan op youtube filmpjes met positieve mensen!! =)

Zorg goed voor jezelf, want jij bent het belangrijkste in jouw leven. Jij bent de hoofdpersoon in je leven, en je zal met jezelf moeten leven tot je doodgaat. Maak er dus het beste van. Kijk trouwens op www.weheartit.com naar leuke plaatjes en quotes! Quotes helpen mij enorm als ik in een dipje zit. Ze halen me echt naar boven.

Laat me weten of je er wat aan hebt, en hoe het verder met je gaat enzo =) xxx

Heb je ook iets positiefs dat je WEL kan?

Gaat beter met de jaren. Een jaar geleden overdacht ik álles. In de klas dacht ik altijd: als ik dat zeg, wat denken anderen dan van mij? Als ik een opvallend bloesje/ nieuwe schoenen aandeed gingen ze me stiekem uitlachen. Als ik iets tegen iemand zei verspilde ik hun tijd etc. . Nu een jaar later gaat het veel beter. :slightly_smiling_face: Bij sommige mensen ben ik soms een echte flapuit nu. Ik ben nog steeds heel onzeker nu maar voel me veel gelukkiger dan twee winters geleden. Nu besef ik dat ik me toen zorgen maakte om niets en dat het tijdverspilling was. Mensen die mooier lijken/ populairder zijn/ meer vrienden hebben zijn meestal ook maar gewoon en zeker niet beter dan jij. :slightly_smiling_face:

Ik heb dit ook altijd gehad. Dat ik me echt minderwaardig voelde. Ik bleek dan ook zware sociale fobie te hebben. Met therapie er een beetje overheen gekomen.
Ik heb de laatste tijd dat ik heel veel blogs opzoek van mensen die het ook hebben gehad en er zelf aan hebben gewerkt. Het helpt mij heel erg om blogs van “medelijders” te lezen in plaats van het aan te horen van psychologen die het nooit zelf hebben moeten doorstaan. Vooral deze twee artikelen hebben me erg geholpen met het overkomen van onzekerheid en dat ik altijd heel erg negatief over mezelf dacht:

http://fearlesslyhappy.com/triumphs/
en
http://fearlesslyhappy.com/changing-negativity-into-positivity/

Misschien dat het jou ook kan helpen?

Dankje allemaal om te reageren!

Bedankt om zo uitgebreid te reageren!
Ik heb het filmpje bekeken en ik ga de andere daarvan ook bekijken!
Echt bedankt!

Je moet sowieso stoppen met vergelijken. Ik snap dat het moeilijk is maar als je stop met je te vergelijken met andere meisjes accepteer je jezelf beter. En je bent 14 jaar oud, in de pubertijd dus het is niet gek om je onzeker te voelen want je verandert dan veel. Als je je onzeker voelt over je uiterlijk zou ik eens lekker nieuwe kleren kopen, of een ander kapsel, wat spelen met make up. Doe gewoon waar je zin in hebt en wat je mooi vind. En het lijkt alsof mensen naar je kijken, ik heb dit ook wel eens. Maar eigenlijk is dat helemaal niet zo. Mensen zijn eerder druk met zichzelf bezig dan met anderen. En als het zo zou zijn, trek je er niks van aan! Met die mensen is er dan eerder iets mis dan met jou! Schrijf je gedachtes van je af en probeer positief te denken. Met negatief denken schiet je niks mee op en dat heb ik zelf ook moeten leren!

Mag in het Zelfvertrouwen topic. En ik denk dat de tips die hier genoemd zijn je ook al een stuk verder helpen.