Heeft school het recht om je te laten zakken terwijl je een voldoende staat?

Hi, weet iemand toevallig of school het recht heeft om mij vanuit 4 havo naar mbo te sturen terwijl ik gemiddeld een voldoende sta? Ik kom van 4 mavo af en ben doorgestroomd naar 4 havo, maar het gaat op dit moment niet echt heel erg goed en als ik gemiddeld niet een voldoende sta moet ik naar mbo. Ik heb net berekend of ik over kan gaan als ik bepaalde cijfers haal voor de vakken waarvoor ik slecht sta en het kan! Ik sta dan geschat nog 2 onvoldoendes en de rest van de cijfers zullen er dan zo uit zien:

bsm (gym): 6
economie: 5,5
engels: 7,8
geschiedenis: 5,2 1 onvoldoende
maatschappijwetenschappen: 8,5
nederlands: 5,7
wiskunde: 5 1 onvoldoende
---------- + ------------------ +
6,24 gemiddeld 2 onvoldoendes

Maar waar ik mij nu zorgen over maak is of school mij dan wel wilt laten overgaan? Ik heb vaak gespijbeld, ben met hele slechte cijfers begonnen en ben nooit echt aardig geweest tegen over mijn docenten (ik heb mijn redenen) vandaar dat zij mij nooit echt hebben gemogen en helemaal geen vertrouwen in mij hebben dat ik over kan gaan. Maar ik weet van mezelf dat ik het kan, echt waar. Ik heb nu dus het gevoel dat ook al als ik net mijn onvoldoendes heb opgehaald, dat mijn school mij het niet toelaat om over te gaan omdat ze denken dat ik het “niet aan kan” “geen motivatie heb” etc etc. Dus stel je voor dat het zover komt, mag dat eigenlijk wel? Alvast bedankt voor je antwoord!

Volgens mij mag school je niet laten zakken als je een voldoende staat maar als jouw houding niet goed is, kunnen ze, volgens mij, best beslissen dat ze je niet meer willen hebben op school.
Misschien een idee om je houding te verbeteren. Je zegt dat je weet dat je het kunt, waarom doe je dat dan niet? Scheelt je deze zorgen

Volgens mij ligt het eraan voor welke vakken je onvoldoende hebt.
Ik zie dat je wiskunde en geschiedenis minder goed doet.
Voor wiskunde moet je straks op je examen voldoende halen en volgens mij ook voor geschiedenis als dit een verplicht vak in jouw profiel is.
Correct me if I’m wrong.

^Nee, dat is gelukkig niet zo.
Je mag 1 vijf staan op een van de kernvakken, dus wiskunde, Engels of Nederlands (rekentoets op VWO). Dan mag je nog 1 vijf of 1 vier staan op je eindlijst om te kunnen slagen. Dit moet wel gecompenseerd worden met andere punten. Dus met je Engels cijfer heb je al je twee vijven van nu gecompenseerd. Zo gaat dat ook op je eindexamen.
Daarnaast moeten je CE-cijfers minimaal een 5,5 zijn.

Ze hebben niet het wettelijk recht om je te laten zakken, noch om je van school te sturen (behalve als je het heel bont maakt). Ik raad je wel aan om je houding te verbeteren!

^ dankje dat jij het even goed uitlegt.

Negeer mijn berichtje dus maar.
Het is ook al even geleden dat ik in de schoolbanken zat en ik ging weg voordat het strenger werd zeg maar.

School mag jou niet wegsturen op basis van deze cijfers. Je voldoet gewoon aan de algemene overgangsnorm.

Maar als jou houding niet goed is dan mogen ze jou op basis daar van wel wegsturen.

In een ander topic zei je dat je meerdere onvoldoendes staat. Op basis van de cijfers die je in dat topic noemde mogen ze je wel laten zitten

Ahh bedankt voor de reacties! Het is voor mij nu erg duidelijk :3

Ja klopt, de cijfers in dat andere topic zijn ook mijn cijfers van nu. De cijfers die hier staan zijn een geschat gemiddelde voor mijn toekomstige cijfers, die ik denk dat ik ga halen… het enigste wat ik moet doen is voor alle toetsen een 6 of hoger halen en ik denk dat dat wel lukt :3