Heeft mijn vader een herfst/winterdepressie?

Hallo meiden!
Ik heb al eventjes niks meer gepost op girlscene,
maar nu heb ik een paar uh probleempjes.
Ik zal van voren af aan beginnen.
Vorig jaar, en de jaar daarvoor en dat jaar daar weer voor krijgt mijn vader echt elk jaar rond deze tijd een soort ‘‘depresiseve periode’’ (zo noemen ik en mijn moeder het) Maar we weten helemaal niet zeker of dat hij echt depressief is ofzoiets. Hij word dan eerst een week chagrijnig, maar daarna kan je met hem echt géén gesprek aan of hij gaat slaan. Dit is al zo lang dat ik het me herinner, maar sommige jaren zijn erger dan de andere. Vorig jaar was echt de ergste periode die ik ooit heb meegemaakt. De hele week was mijn vader toen al chagrijnig. Maar ik kwam thuis van school, en toen zag ik mijn moeder zittend tegen de muur huilen. Ik heb echt nooit mijn moeder zien huilen, want mijn moeder is best ‘‘koud’’ van binnen. Maar nu brak het echt los, en ze ging helemaal hyperventileren en ik kon haar maar niet rustig houden. Toen heb ik haar naar bed gebracht. Ik weet nog steeds niet wat er is gebeurd ofzo. Maar het zal wel weer geweest zijn over dat mama niks doet in huis, dat ze te lui is enzo. Terwijl mijn moeder een blijvende blessure aan haar armen heeft van het werken, dus kan ze niet langer als 2 uur achterelkaar iets doen. Dus s’avonds is ze echt heel moe. Maar mijn vader snapt dat niet, en gaat daar tegen in. En dan begint hij ook tegen mij daarover. Dat mijn moeder mij aanspoort om lui te doen. Dat ik nooit iets doe in het huishouden en dat ik altijd maar achter die computer zit.(Terwijl ik ook gewoon een bijbaantje heb, en ik elke dag stofzuig en om de dag dweil.) Hij heeft mij vorig jaar toen ook geslagen heel hard in mijn gezicht, dat echt een beetje blauw werd.
Deze periode word weer precies hetzelfde denk ik. We zijn de tuin nu aan het verbouwen, en mijn moeder kán gewoon niet helpen. En dan word mijn vader weer kwaad op haar. Mijn moeder is net naar boven gelopen, om mijn vader te ontwijken. En ik ben dit gewoon beu, om steeds hem te ontwijken. Vroeger zei mama altijd al om mij te troosten dat als ik 12 was ze gingen scheiden. Maar nu is het 4 jaar later en het is nog steeds niet gebeurd. Ergens denk ik wel dat bij elkaar blijven wel het beste is. Mijn moeder heeft bijna geen inkomsten, dus hoe zou zij anders kunnen overleven?
Vorig jaar hebben ze gewoon 3 maanden ongeveer niet gepraat tegen elkaar, en mijn vader wou ook geen eten van mijn moeder eten. Dus ging hij zelf altijd koken. Ik weet echt niet wat er aan de hand is met hem :S
Het ergste is dat als er vrienden van mijn ouders zijn, dat mijn vader dan wél heel vrolijk doet enzo. Net alsof ze nooit ruzie hebben. Dan praat hij wel tegen haar, maar dan zo van; [***] zet jij even koffie? En niemand zal het ooit dus snappen dat hun ruzie hebben.
Ik wil niet dat ze weer niet tegen elkaar gaan praten. Ik ben enigst kind, dus ik kan ook niks vragen aan broers/zussen. En ik durf het er eigenlijk ook niet met iemand te overleggen, want als ik er alleen maar over typ huil ik al.
Alleen een vriendin weet dat het vorig jaar niet zo lekker ging. Maar dat boeide haar niet zo veel, en daar kon ik ook niks mee.
Weet iemand hier raad mee?
sorry voor lang verhaal,
maar bedankt voor het lezen.

Aj, ik kan je alleen maar heel veel succes wensen.
Maar het is niet normaal dat je vader slaat dus ik denk wel dat je hulp moet zoeken of dat je met hem moet praten.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt!
Veel succes.

Pff wat een verhaal. Heb je er over nagedacht naar een vertrouwenspersoon op school te gaan? Ookal vind je het moeilijk om erover te praten, ik denk dat dat toch het verstandigst is. Zo iemand als een vertrouwenspersoon kan je verder helpen en weet misschien ook wel een oplossing (of in ieder geval wat je het beste kunt doen), beter dan een vriend(in) aangezien een vertrouwenspersoon volwassen is. Verder kan ik niet echt iets bedenken, sorry… heel veel sterkte ermee, ik hoop dat het op den duur goed komt!

up voor jou… het enige wat ik kan zeggen is: psycholoog…?

ik heb het gelezen en ik merk dat je precies op mij lijkt… ik ben ook enigskind en ik wou het altijd goedmaken tussen mijn ouders als ze ruzie hadden. ze zijn inmiddels gescheiden (als vrienden, dat dan wel) en iedereen zegt dat ik aan mezelf moet denken, dat ik niet moet proberen om hun problemen op te lossen want dat is iets tussen hun 2.
ik snap wel dat ze het goed bedoelen maar ik denk dat jij ook wel weet dat het niet makkelijk is om het allemaal te negeren.

maar hoe is je vader dan in andere tijden van het jaar? als het dan wel goed gaat, ligt het denk ik inderdaad aan de periode. ik denk dat het handig is als je vader met een psycholoog/psychiater gaat praten (als die dat wil)

kan het trouwens zo zijn dat er rond deze tijd van het jaar iets naars is gebeurt wat je vader erg heeft aangegrepen, dat hij daarom zo doet?

Ik snap hoe je je voelt: sterkte ermee!

Het is idd een goed idee om er met iemand over te praten. Dat huiselijk geweld is strafbaar, maar ik snap ook wel goed als je daarmee liever niet naar de politie zou gaan omdat je dan weer met een hoop problemen zit. Maar sterkte ermee!

psycholoog zal denk ik niet lukken, hij is zegmaar zo’n typ die niet wilt toegeven dat hij een probleem heeft.

Mijn vader heeft nogal een moeilijke jeugd gehad, misschien kan het daaraan liggen? Met moeilijke jeugd bedoel ik het heel erg moeilijk. Hij is zijn zus verloren op jonge leeftijd, maar dat is niet in de herfst/winter ofzo. En zijn broers/zussen zijn seksueel misbruikt en door de ‘‘dader’’ die dat heeft gedaan is hij nog steeds heel erg kwaad. Hij is nou wel rond de 80 denk ik. Maar ik reed met hem weleens in de auto, en toen midden op de weg stopte hij ineens, stapte hij uit, greep die oude vent bij de kraag en zei; Ben je nou nog niet kappot? Anders help ik je wel even… Hij kneep hem zowat dood dacht ik, maar hij kwam toch snel terug. En ook ooit dat hij die vent tegen kwam, dat hij gewoon moesten kotsen van woede. Maar ik weet niet of dat er mee te maken kan hebben?

Bedankt voor alle reacties

@CottonxCandy
Ik denk niet dat ik ooit naar de politie zal gaan. Want tja, naar alle omstandigheden hij blijft altijd nog mijn vader. En hij heeft wel zijn leuke periode, dan is hij super. Ik zal ook altijd nog van hem houden, maar naar die periodes wel steeds minder.

Hmm ondanks alles wat je vader heeft meegemaakt is het niet goed dat hij jou slaat, dat mag hij nooit doen, daar bestaan ook geen excuses voor.
Maar inderdaad; ga naar je vertrouwenspersoon op school en praat erover, want dit kan zo niet langer.
Heeft hij tijdens de zomermaanden ook wel eens zulke buien trouwens?

@Ichthues
Nee, ja soms gewoon chagrijnig maar dat heeft iedereen weleens. In de herfst/winter is het gewoon mega. Dan kan niemand het er een week uithouden.