Heeft hij schulden?

Lieve mensen,

Ik heb een twijfel,

sinds een jaar heb ik een hele lieve vriend, maar… blowt hij veel, sinds 1,5week is hij aan het minderen en ik heb wat afstand van hem genomen zodat hij aanzicht zelf en ik ook aan mijzelf kan werken. We hebben lol samen, maar soms ook serieuze gesprekken.

Hij is opgegroeid uit een arm gezin en zijn moeder zit in de schuldsanering al jaren…

Hoe hij soms dingen vertelt over zijn verschillende auto’s en bekeuringen die hij nog niet heeft afbetaald maar maandelijks wel oplopen. En hoe hij altijd zit te zeuren ik heb geen geld, maar wel te lui is om te werken. Hij smijt met zijn geld zodra zijn studifinancering binnen komt. Hij is 23 jaar.

Ook zijn denkwijze als dat hij geen auto wilt laten verzekeren omdat zijn APK over 2 maandjes verloopt en dan weer een achterlijke sloop auto wilt kopen. ipv gewoon spaart voor een goede waar misschien alleen bewijze van de remschijven en de banden vervangen moeten worden, geeft hij continu onnodig geld uit.

Vertelde dat hij pas vanaf zijn 20e een beetje begon te betalen van zijn zorgverzekering.

Maar hij vertrelt mij nooit duidelijk wat er nou precies is maar altijd met een omweg. Zoals dat hij op zijn 18e overal en nergens woonde en zijn post naar zijn moeders huis ging en daardoor niet zijn zorg kon betalen etc. Ik vind het allemaal maar vaag.

verder gaat al zijn geld uit aan wiet, benzine, en eten buiten de deur (fastfood) elke dag weer.
Hij woont nog thuis. Meerdere malen heb ik gezegd, geef je moeder die 16 euro ipv 16 euro te gaan verspillen aan KFC etc. dan kan zij koken.

Vraag ik aan hem heb je schulden? dan zegt hij Nee.

Hij praat continu over samen wonen, maar dat wil ik niet…

Ik ben goed bezig met mijn toekomst en hij snapt niet dat wanneer ik de deur uitga dat ik er niet op zit te wachten na jaren thuis gewoond te hebben met mijn ouders, dat gelijk mijn vriend bij me in komt wonen. Hij zit mij telkens te pushen, “als we samen wonen hebben we het beter anders betalen we dubbele huur” waarop ik zeg nee, jij hebt jouw huis jouw voedsel, ik heb de mijne. af en toe kom je bij mij of ik bij jou.
En wordt hij boos en geirriteerd en wilt hij beweren dat ik niet genoeg van hem hou. Ik zie dat als een psychologisch manipulerend spelletje, want met alles wat hem niet aanstaat begint hij over dat ik niet van hem hou en zulke bullshit. Waarop ik zeg je hoeft geen psychologisch spelletje te gaan spelen want wat jij nu zegt slaat nergens op manipuleren werkt niet bij mij ik ga niet langer mensen nog pleasen.

kusjes,

ik hoop dat ik wat advies kan krijgen :hugs:

Zolang jij totaal geen zicht hebt op zijn situatie zou ik inderdaad zeker niet gaan samenwonen. Dan kan hij wel zeggen dat jij niet genoeg van hem houdt, hij zou je ook gewoon kunnen gebruiken om het beter te hebben.

Ik zou dit toch wel serieus nemen. Wij kunnen ook niet weten of hij schulden heeft. Ik zou hem toch wel zeggen dat als hij serieus wil samenwonen, je eerst samen jullie financiën wil doorspitten. Ik zou nooit willen samenwonen met iemand waarvan ik niet weet hoe hij of zij er financieel voorstaat. Ik snap dat dat voor sommige mensen privé is, maar ik vind wel dat je daar met je partner over moet kunnen praten.
Hij klinkt niet bepaald verantwoordelijk, maar het is ook zijn geld, dus in feite heb je weinig te zeggen. Maar ik zou ook geen relatie met zo iemand kunnen hebben. Accepteert hij hulp? Misschien kan je zeggen, dat als hij zijn relatie net zo serieus neemt als jij, dat jullie er samen naar kunnen kijken voor een goede toekomst samen. Het klinkt ook niet echt alsof hij doorheeft hoeveel er in komt en uitgaat.

Ik zou inderdaad zeker niet gaan samenwonen als je geen enkel idee hebt hoe zijn financiële situatie nu is… Mooi niet dat jij er straks mee in gesleept wordt door hem! Ik vind hem eerlijk gezegd heel onvolwassen klinken. Ik weet niet hoe oud jij bent, maar ik zou er echt niet aan moeten denken om een vriend van 23 jaar te hebben die nu al zulke problemen en gedoe heeft. Ook klinkt het nou niet bepaald alsof hij het wil oplossen, ook al blowt hij al minder. Hij klinkt gewoon heel onvolwassen, en daar zou ik op die leeftijd echt geen zin meer in hebben.

Inderdaad, het lijkt mij geen goed plan om samen te gaan wonen als jij het gevoel hebt dat hij zijn financien niet in de hand heeft. Jij kan er namelijk last van krijgen.

Naar mijn mening heeft hij schulden ja. Als hij dingen niet betaald, dan worden dat schulden. Daarbij vind ik hem voor een 23-jarige echt ontzettend onvolwassen klinken. Geen inzicht in je geld hebben, alles direct uitgeven, seriously?

Daarbij klinkt het alsof hij geen hulp wil en ik denk niet dat dit gaat veranderen als jullie samen zouden gaan wonen. Dan verschuiven zijn problemen naar jou, want jij zal eten moeten gaan kopen en de huur gaan betalen, en wie zegt dat hij zijn deel blijft betalen?

Pff, vind het wel heel vervelend hoe hij jou dan behandelt, gelukkg heb je dat zelf goed door, maar let er echt op dat het niet uit de hand loopt.

Niet gaan samenwonen. En in mijn ogen heeft hij echt wel schulden. Wat ik mij afvraag, zie jij wel een toekomst met hem samen?

Samenwonen is niet de oplossing, niet voor financiele redenen. (je kan nog altijd feitelijk samenwonen)
Dus in zekere zin van: koper van het huis/appartement en de andere als huurder.
Geen enkele Financiele aanhankelijkheid of iets dergelijks…

Als het om wettelijk samenwonen is, is het foute boel en kan je in een lastige situatie komen.

Maar goed, je bent niet gediend met zijn gedrag en dat gaat niet verbeteren bij het samenwonen.

Heel eerlijk gezegd zou dit voor mij echt een mega dealbreaker zijn, en ik zou zeker niet gaan samenwonen. Hoe ok ben jij met het feit dat hij slecht met zijn geld omgaat en grotendeels uitgeeft aan wiet? En accepteer jij dit voor de toekomst? Stel dat jullie samenwonen en een leven samen hebben en hij geeft jouw welverdiende geld uit aan nutteloze dingen? Of als hij liever geld uitgeeft aan een auto in plaats van aan jullie hypothetische kinderen?
Mijn vriend is ook niet super met geld en houdt ook van lekker eten en nieuwe dingen, maar overlegt bijna altijd met mij en is er open over.

Maar als antwoord op jouw vraag: ik denk zeker dat hij schulden heeft, en niet zo’n beetje ook. Als je echt verder wilt met je relatie zou ik eerst ervoor zorgen dat hij inzicht in zijn financien heeft en alles op een rijtje heeft. Laat hem jou niet mee in zijn ellende sleuren.