Hechtingsstoornis

Hallo,

Ik studeer zelf psychologie en ben me de laatste tijd eens wat gaan verdiepen in hechtingsstoornissen. Dit omdat het vaak als 1 van de moeilijkste problematieken wordt gezien (en dan bedoel ik vanuit de hulpverleners).

Ik vroeg me af of hier mensen zijn mijn een hechtingsstoornis, of dat er misschien mensen zijn die iemand kennen met een hechtingsstoornis?

Algemene informatie:

Wat is een hechtingsstoornis ?
Er bestaan verschillende soorten van gehechtheid. Met de ‘Vreemde Situatieprocedure’* zijn er vier verschillende categorieën in te delen:
Veilige gehechtheid. 70% van de kinderen is veilig gehecht. Het kind is niet onveilige hechting wanneer de persoon is weggeweest en weer terugkomt (in een onbekende omgeving/situatie), zoals het vermijden of afweren van de persoon.
Vermijdende gehechtheid. Dit is onveilig. Het kind gaat overdreven op onderzoek uit in de omgeving en wanneer de persoon weer terugkomt, vermijdt hij die.
Ambivalente gehechtheid. Dit is onveilig. Wanneer de persoon weggaat, klamt hij zich overdreven vast, maar weren hem ook af. Ze zijn ontroostbaar en gaan niet echt op onderzoek uit.
Gedesorganiseerde gehechtheid. Hierbij is de hechting ernstig verstoord. Deze kinderen hebben geen duidelijke strategie. Zo kunnen ze bijvoorbeeld hard huilen en om de persoon roepen, maar bij terugkeer van die persoon wordt hij vermeden

Het gedesorganiseerde gehechte kind (nr 4 van de indeling) heeft een reactieve hechtingsstoornis. De andere onveilige hechtingen zijn geen stoornissen, maar kunnen er wel voor zorgen dat het kind gedragsproblemen gaat vertonen.