Hebben jullie wel eens iemands privacy geschonden?

Vandaag had ik in principe gemakkelijk iemands dagboek kunnen lezen, waarvan ik heel graag zou weten wat erin stond. Maar ik heb het uiteraard niet gedaan; dat kan je gewoon niet maken, vind ik. Ik zou die persoon dan echt nooit meer in de ogen kunnen kijken.

Maar er zijn vast mensen die de verleiding niet kunnen weerstaan. Ook zie ik vaak topics voorbij komen waarbij er in andermans telefoon gekeken is (en dat heb ik eerlijk gezegd ook een keer gedaan in mijn leven).

Daardoor vroeg ik me af: hebben jullie wel eens iemand anders z’n privacy geschonden? Wat heb je dan precies gedaan? Heeft iemand het wel eens bij jou gedaan? En vind je het in sommige gevallen (als je bijv. vreemdgaan ofzo vermoedt) gerechtvaardigd, of helemaal nooit?

Uhm niet dat ik me erbij kan herinneren, maar ik ken wel iemand die dat gedaan heeft.

Een keer in een vriendin d’r dagboek gelezen en er achter gekomen op wie ze verliefd was (dit was in groep 5 don’t hate me)
en een keer in groep 8 mocht ik op iemands mobiel en ging ik door d’rgesprekken heen en zag ik dat ze allemaal over me aan het lullen waren :’)

Nee, nog nooit. Of ja, ik kijk in de telefoon en facebook van mijn vriend, maar ik mag dat dus dat telt niet echt mee vind ik.

Ja, mijn nicht haar dagboek.
En in mijn destijds vriend zijn telefoon, maar dat mocht gewoon.

Ehm een keer de hyves van een meisje dat ik niet mocht gehackt :’)

Ja, ik had de mobiel van een vriend gepakt en las een paar gesprekken. Dat vond hij prima. Toen ik een gesprek tussen hem en een andere vriend las, stond er dat die vriend (van wie die mobiel was) mij leuk vond.

Ik kijk zelf nooit in iemands telefoon o.i.d zonder toestemming.

Ik weet wel bijna zeker dat iemand een keer door al mijn documenten/afbeeldingen/etc. op mijn laptop heeft zitten kijken en ik had daar destijds ook paar documenten in staan met persoonlijke dingen als een soort ‘virtueel dagboek’ dus toen ik me dat realiseerde heb ik ze alsnog allemaal verwijderd en schaamde ik me dood.

Ja. Ik was samen met een vriendin in de stad. We stonden bij de V&D en zij moest even naar de wc. Ze vroeg aan mij of ik haar mobiel wilde vasthouden en toevallig had ze haar whatsapp aanstaan, in het gesprek met haar vriend. Daar in stond: ‘‘Haha ja nou beter haal je me snel op want de stad is saai.’’

:hammer:

Ik heb wel eens in de mobiel van mijn vader gekeken of in die van mijn moeder. Gewoon voor de grap.

Verder heb ik jaren naar het dagboek van mijn zusje gezocht en tijdens die ‘zoektocht’ ben ik heel wat van haar zelf geschreven verhalen tegen gekomen. Zij wilde niet dat ik die ooit zou lezen maar dat heb ik toch gedaan. Het waren complete schriften volgeschreven met verhalen over hondjes en cavia’s enzo haha.
Ik zocht naar haar dagboek omdat zij samen met haar vriendin in mijn dagboek had gelezen en geschreven en ik daar heel erg boos op was. Ze heeft dingen gelezen die ze niet had moeten lezen.

ja, op de laptop van een vriendin van me, ik ging kijken wat voor rare accounts ze had aangemaakt op twitter :’)

Mn moeders whatsapp voor de lol :’) en 1x snel bij een vriendin der whatsapp uit nieuwschierigheid haha…

meh, ik vind dat het niet telt.
nichtje legde der dagboek(open) op mijn schoot, en dan zo heel nep “niet lezen heeee?”
dus ik deed dat, arm kind. de hele school is verliefd op der. inclusief die Blonde van One Direction. naill

NAILL

hahaha

niall.
oke.
niall.
niet naill.

i know, maar zij schreef naill
daarom ook NAILL

Ja, ik heb vroeger wel eens ‘ingebroken’ in mensen hun hyves en hotmail om hun berichten te lezen. Verder niks mee gedaan, niks doorverteld, alleen maar gelezen.

Vroeger keek ik wel eens in m’n vriend zijn telefoon en facebook maar dat doe ik allang niet meer. Ik was toen wat onzekerder en ik was bang dat hij vreemdging ofzo

Ik heb een keer de kans gekregen om het dagboek van mijn beste vriendin te lezen maar heb het niet gedaan, heb wel een keer haar msn-gesprek (ik was 11) met een jongen gelezen waar ik verliefd op was haha. Stond helaas niets interessants in wat ik me kan herinneren.

Ja, m’n die van mn vriend. Vijf minuten erna gelijk opgebiecht want het voelde vreselijk en ik moest praten over wat ik had gelezen.

Alleen een paar jaar terug, ik bekeek de berichten op de mobiel van mijn broer. Toen kwam ik erachter dat hij misschien verliefd op iemand was haha. En ze kregen uiteindelijk ook verkering. Verder heb ik nooit zoiets gedaan.

Ja de telefoon van mijn exvriend maar hij wist dat dus dat was niet erg. En hij heeft ooit wel in mijn telefoon gekeken en dingen gelezen die hij niet mocht lezen.