Hoi!
Voor een opdrachtje voor school moet ik een verhaal schrijven over orthorexia. Super interessant onderwerp natuurlijk, helaas heel weinig over te vinden. Daarom zoek ik iemand die mij hier wat meer over kan vertellen. Ik ben dus op zoek naar iemand die zelf te maken heeft gehad met deze eetstoornis.
Stuur me een berichtje als je een keertje met mij hierover zou willen kletsen!
Heb jij of school het onderwerp gekozen? Het is logisch dat je er zo weinig over vinden kan, want officieel is het geen erkend ziektebeeld. Moet eerlijk bekennen dat ik daardoor niet verwacht dat je veel (betrouwbare) informatie gaat vinden. Is het geen optie om naar Anorexia Nervosa te kijken?
Ik ben een kleine maand terug toevallig naar een lezing geweest over dit onderwerp en de belangrijkste punten die daar naar voren kwamen waren de volgende:
- Orthorexia nervosa is een slim gekozen naam om het als een eetstoornis te doen klinken. Het ís echter geen officieel erkende eetstoornis en zal dat de komende jaren ook niet worden, in ieder geval niet in de klinische literatuur. Ik zou het woord ‘eetstoornis’ dus niet gebruiken, maar het eerder omschrijven als ‘eetprobleem’. Wil niet zeggen dat het geen serieus probleem is, maar ik zou me zoveel mogelijk aan de juiste terminologie proberen te houden.
- Orthorexia Nervosa vertoont meer overeenkomsten met dwangstoornissen dan met de reguliere eetstoonissen, dwz, de kenmerken focussen zich in de meeste gevallen meer op controle van het voedsel dat je inneemt dan het gewichtsverlies. Het uit zich meer in angst voor bepaalde producten dan in angst voor gewichtstoename. In die zin zou je ook eens naar dwangstoornissen kunnen kijken om je ziektebeeld te vormen.
- Er is nog heel, heel weinig bekend over orthorexia. O.a. omdat het geen erkende stoornis is. Daarnaast is er nog geen duidelijk vaststaand ziektebeeld over wat orthorexia nu precies is: gaat het alleen om zo ‘gezond mogelijk’ eten of overlapt het ook met de heersende fitnesshype met supplementen en zo strak mogelijk willen zijn… Om die reden zou ik ook eens nadenken over andere onderwerpen. Wat Atosenzosja ook zegt: Anorexia Nervosa, Boulimia Nervosa en BED zullen je meer info kunnen geven, is dat geen optie?
De youtuber balancelle heeft orthorexia gehad volgens mij, zoiets stond op haar insta. Misschien kan je haar een dm sturen op insta ofzo.