Heb jij ook tics (ervaringen)?

Hoi allemaal,

Ik zat hier lekker altijd te kijken naar de ebay koopjes e.d., totdat ik ook serieuzere topics las. Toen was ik nog geen tic-gerelateerd topic tegengekomen. Ik wilde deze graag starten omdat ik zelf erg tic gevoelig ben en ik goed weet hoe het is om daar in de middelbare school periode mee gepest te zijn. Misschien helpt het als je ervaringen deelt?

Nu heb ik bijvoorbeeld sinds een week weer de nood om mijn schouder/sleutelbeen soort van te kraken. Locatie is moeilijk uit te leggen, bij mij een veelvoorkomende plek. En sinds een week ook een nieuwe tic: Ongecontroleerd bewegen van m’n vingers van mijn rechterhand. vooral mijn wijsvinger die wil constant uitrekken en bewegen, heel vaag, ha ha. En de nood om mijn duimen te kraken. En dan wel op een bijzondere wijze: langs mijn kaaklijn en dan duwen.

Het klinkt voor non-tic gevoelige mensen waarschijnlijk raar in de oren. Ik ben er echter mee opgegroeid en het zijn bij mij fasen. Vaak stressgevoelige perioden komt het vaak voor. Ik heb het geaccepteerd en vind het vooral voor mijzelf vervelend/vermoeiend, maar misschien kan ik een ander weer helpen met ervaringen te delen!

Wees niet bang dat mensen je hier oordelen, mensen die zelf tics hebben gehad (en ook mensen zonder tics) kunnen het zich wel misschien goed voorstellen! :sob::muscle:

• er gaat iets fout geloof ik…

Hoi, ik meld me ook even. ik heb als tic dat ik met het "kraakbeen"van mijn oren kan knakken… beetje lastig uit te leggen maar het maakt een super hard geluid en iedereen vraagt zich af hoe ik het voor elkaar krijg. vooral als ik moe of gespannen ben ga ik het meer doen.
Ook in mijn slaap heb ik wat tics, ik wiebel altijd met mijn tenen en ik tanden knars (vooral bij nachtmerries of ook wanneer ik gespannen ben voor iets) zo hard dat ik er wakker van word.

Maar ik ervaar het niet echt als vervelend ofzo, doe het al jaren dus ik weet eigenlijk niet beter :flushed:

Ik kan mijn bovenste vingerkootjes van mijn wijs, middel -en ringvinger individueel laten bewegen. Van beide handen. Alleen doe ik het niet vaak, omdat ik het eng vind haha.
Maar een tic van mij is (tellen psychische tics ook?) dat ik het volume van de radio en tv altijd op een even aantal moet hebben staan. Het is niet zo dat ik dan denk ‘ohmagad mijn familie gaat dood als ik dat niet doe’ maar het irriteert me anders vreselijk.

Ik herken dat wel! Ik heb juist ook wel iets dat alles gebalanceerd moet zijn. Als in volume van mijn laptop kan op 49 en 51, maar ik moet en zal dan proberen om hem op 50 te krijgen… Dat soort dingen. Maar dat bereken ik niet echt tot m’n tics, maar komt zeker dichtbij haha.

Dit allebei idd.

Ook heb ik dat als ik bijvoorbeeld een film of serie op mn laptop aan het kijken ben, dat ik altijd mn muis op een bepaalde plek moet zetten. Niet bijvoorbeeld op een plek waar letters staan, maar ook niet dat het ergens overlapt. Bijvoorbeeld half over het tabblad vakje. Ik denk ook niet dat er iets ergs gebeurd wanneer ik het niet doe, maar ik erger me er wel enorm aan wanneer ik het niet doe. Dus ja, dan doe ik het maar.

Ik heb echt zo lang gehad dat als ik naar links keek, dan moest ik 2x naar rachts kijken en dan weer naar links
VERSCHRIKKELIJK!
Ik merk nu nog wel dat ik hier soms de neiging nog voor heb maar ik kan mijzelf gelukkig bedwingen :’)

Ik heb geen tics als in dat ze echt zichtbaar zijn voor andere mensen om mij heen, maar inderdaad zoals hier boven genoemd wel een soort van ‘psychische tics’ die zich alleen afspelen in mijn hoofd.

Zoals bijvoorbeeld dat mijn hele humeur totaal kan omslaan als een planning die ik helemaal in mijn hoofd had zitten opeens (en dan vooral op het laatste moment) geheel in de war word gegooid of simpelweg niet door gaat.
Ik moet ALTIJD een vaste, goed geregelde planning in mijn hoofd hebben van alles zodat ik geen gerommel in mijn hoofd heb.
En is dit opeens anders dan raak ik helemaal overstuur, echt heel irritant is dat en kan er ook echt gek van worden want ja die dingen kunnen nou eenmaal gebeuren maar ik kan er niet mee omgaan.

mijn hoofd naar achter doen zodat m’n nek knakt, en dan zeg maar naar links en rechts bewegen totdat het voelt alsof het ‘‘genoeg’’ is. :’)
het klinkt misschien best creepy, maar m’n nek knakt niet hard ofzo.
verder heb ik dat als ik bv. iets aanraak (niet bij alles, heb het niet zo vaak) dat ik het dan 5 keer moet aanraken anders voelt het gewoon alsof het niet klopt, lol.

het zijn allemaal kleine dingetjes maar het is zo irritant, imo. :stuck_out_tongue:

Haha ik heb zoiets altijd bij snelwegen. Als ik in de auto zit, en we rijden langs lantaarnpalen bijvoorbeeld, dan moet ik mijn tenen omhoog doen als we er precies langs rijden. Een soort erover heen springen, zo raar! :") vroeger had ik zoiets altijd bij stoeptegels. Weet niet of dit ook daadwerkelijk een ‘tic’ is tbh.

Ik bijt heel veel op de binnenkant van mijn lip en als mijn ouders zeggen dat ik ermee moet ophouden zit ik echt gefrustreerd te zijn en is het enige wat ik kan denken ‘niet doen niet doen niet doen’ om het uiteindelijk toch maar weer te doen. Ik vind het echt vreselijk maar ik heb dit al eeuwen en kan er niet mee stoppen dus dat is wel een tic denk ik

Ik zit me net te bedenken dat ik ook echt vet vaak met mijn tanden soort van over elkaar heen wrijf, onbewust.
En dan opeens betrap ik mezelf er op en stop ik ermee en dan daarna doe ik het onbewust weer.
En ik ben bang dat ik me tanden beschadig maar het gaat vanzelf.
Het is niet echt tandenknarsen oid, maar echt over elkaar heen wrijven.
Oke, ik ben raar.

dit heb ik ook. :’)
ik denk niet dat het je tanden beschadigd tho, ofja bij mij in ieder geval niet want ik doe het niet hard ofzo.