Heb je bij bio ook scheikunde nodig?

Ik zit nu in de 3e klas en ga dit jaar mijn vakkenpakket kiezen. Ik ben niet echt goed in bètavakken en opzich wel in de talen en gs en zo, die wil ik ook zeker gaan volgen. Maar ik vind frans en duits wel heel erg saai dus om m’n pakket wat op te leuken zou ik er ook graag bio bij willen doen (daar ben ik niet zo goed in maar vind ik wel leuk), maar een vriendin vertelde dat ze had gehoord dat het handig is als je daar ook scheikunde bij hebt omdat dingen uit scheikunde ook bij bio handig zijn. Heeft iemand hier ervaring mee? En maakt het heel veel uit of je alleen bio hebt?

Ik wilde ook heel graag biologie in de derde erbij nemen, maar het werd mij afgeraden zonder scheikunde.

Als je goed bent in biologie dan is het zonder scheikunde geen probleem, maar anders zou ik het niet doen. Ik zou dan aardrijkskunde kiezen bijv.

ik mocht zelf gewoon bio kiezen zonder sk hoor? Ik heb het uiteindelijk niet gedaan omdat ik me er gewoon niet genoeg in interesseer, maar volgensmij kan het dus wel gewoon :slightly_smiling_face:

Maar wordt het dan heel lastig zonder sk? Want ik ben niet zo goed in biologie haha… ik vind het gewoon leuk.

Het is natuurlijk altijd mogelijk, ze kunnen het je niet verbieden, maar het is soms een beetje onhandig. Gewoon omdat alle bètavakken enigszins overeenkomen op veel punten, het is bv. gewoon handig om te weten hoe het zit met atomen etc. en molecuulformules. Soms zijn er van die momenten dat ik bij bio zit (zit nu in 5 gym) en denk: oh het zou nu wel kut zijn om geen scheikunde te hebben.
Maar het is niet onmogelijk ofzo.

Als je niet goed bent in biologie zou ik het sowieso niet kiezen. Vanaf de 4e wordt een groot deel toch vooral inzicht en het is wel handig als je scheikunde hebt. Niet dat je enorm veel scheikunde gaat gebruiken met biologie, maar het is wel handig om sommige processen en reacties beter te begrijpen.

Je hebt er zeker voordeel van als je ook scheikunde hebt, zeker als je op celniveau gaat werken in de biologie. Maar het is ook te doen zonder hoor, als je het maar leuk genoeg vindt om ervoor te willen werken.

Op VWO wordt het afgeraden, maar op HAVO is het geen probleem en kan je bij EM bio kiezen als keuzevak. Tenminste, dat is dan op mijn school.

Ik heb in de 3e ook biologie gekozen zonder scheikunde, omdat ik daar gewoon super slecht in was. Biologie had ik alleen in de 1e en de 2e gehad, daar was het echt nog te doen dus ik dacht ik kies het gewoon. Maar ik raad het echt af als je slecht bent in scheikunde, want je mist echt veel zonder dat vak. Ik kom nu echt niet door de stof heen omdat ik al die scheikundige kennis niet heb.

Ik heb biologie zonder scheikunde. En iedereen die bij mij met biologie zit,op eentje na,heeft ook geen scheikunde.

het kan wel, maar bij ons werd het in vwo 5 en in vwo 6 nu ook toch wel lastig zonder scheikunde! er komen dingen bij kijken als atomen/moleculen/bindingen en andersom komen er in scheikunde ook dingen bij kijken als DNA/RNA. de mensen met scheikunde hebben nu duidelijk een voorsprong, maar bij ons op school wordt er een extra bijles georganiseerd voor mensen met bio en geen scheikunde zodat zij het ook kunnen bijbenen.

Bij mij op school mag het niet.
Iedereen met biologie moet scheikunde. En ik vind dat zelf wel te begrijpen, want ik er zit (vind ik) veel overlapping in de vakken. Ik vind biologie nu al super lastig en ik kan me voorstellen dat dat zonder scheikunde echt nog veel meer het geval zou zijn.
Als ik jou was zou ik of mét scheikunde doen, of niet. Maar het is natuurlijk je eigen keuze :slightly_smiling_face:

Nee, maar het is wel lastig.
Ik heb ook biologie zonder scheikunde, maar ik moet daarom veel basis scheikunde dingen nu alsnog voor biologie leren.

Ik had het allebei, ik vond de overlap wel meevallen, maar bv wel met formules van stoffen enzo.

Het kan wel, maar ik denk dat het handiger is als je en biologie en scheikunde hebt.

wij moesten scheikunde in het pakket hebben om bio te mogen doen

Bij ons op school werd scheikunde aangeraden als je biologie wilde gaan doen .

Maar sowieso vond ik biologie ineens heel anders in de 4de klas.
(Wij hadden in de eerste en tweede klas biologie, en dat ging meer over bijvoorbeeld de verschillende organismen en de organen enzo, en in de 4de (daar zit ik nu in), gaat het ineens over cellen en organellen en de functies daarvan, en er wordt verwacht dat we dat allemaal al weten, en ik had echt zoiets van : "dafuq. O.o " MAAR dat was zeer offtopic. Sorry).

MissCitroen: ik vond ook de overgang van 3 naar 4 vwo met bio heeeel groot. de toetsen werden ook opeens allemaal op een andere manier gegeven. in de 1e t/m 3e was het heel veel leren en stampen en vanaf de 4e is het grotendeels inzicht.
geen wonder dat op de 1e toets in vwo4 haast alleen maar 3en en 4en werden gehaald…
ik ben nog steeds van mening dat ik voor biologie net zo goed niks kan leren, alleen opgaven maken, want er wordt nooit theorie gevraagd…

O gosh, ik vrees voor dinsdag.

Maar ik heb heel 3 vwo helemaal geen biologie gehad. Dat was ook best apart.