Heb ik wat aan tekenschool?

Specifieke vraag voor België eigenlijk maar misschien hebben Nederlandse meiden er ook verstand van.

Ik ben sinds ongeveer twee jaar nogal actief op het vlak van tekenen en schilderen en ook schilderen in photoshop. Als ik het aan mensen toon vinden ze me vaak erg goed (ik heb zelfs al van paar mensen betaald gekregen om hen te tekenen) en ik kreeg laatst de opmerking dat ik kunstschool ofzo zou moeten gaan doen in mijn vrije tijd om nog beter te worden. ik heb het dus niet over kunstschool als echte “opleiding” om er mijn beroep van te maken.

nu is mijn nogal gigantisch domme probleem dat ik vroeger even tekenschool heb gedaan toen ik 13 was. ik ben toen na een jaar gestopt omdat het niveau echt té idioot was. maar daardoor heb ik ook nooit mijn “diploma” gehaald wat ik nodig had om naar zogezegd middelbaar niveau te gaan. Nu ben ik ondertussen 20 en ik vroeg me af of ik onmiddellijk naar een hoger niveau zou kunnen gaan of moet ik eerst terug op dat peuterniveau beginnen? ik wil zeker tekenschool doen maar dan liefst geen te laag niveau omdat ik het al wel wat kan en ook liefst niet te algemeen, dus bv enkel voor portreteren of schilderen zonder dat ik zoals vroeger ook nog dingen uit klei enzo moet maken… weten jullie mogelijkheden?

paar voorbeelden van dingen die ik gemaakt heb (zijn er niet veel omdat ik nu in leuven zit en de meesten staan thuis op mijn computer en deze stonden op mijn DA) zodat jullie mijn niveau wat beter kunnen schatten. bij de schetsen moet je wel even bijdenken dat ik een heel slechte scanner heb dus in het echt zien ze er wel beter uit >.< (vooral de schaduwen zijn “opgevreten” zeg maar)

link
link
link → vooral op deze ben ik trots op dit moment XD (ben er nog mee bezig)

Ik weet dat in Nederland het niveau op kunstacedemies niet laag ligt.
Ik wil volgend jaar een orientatiejaar aan het gerrit rietveld gaan volgen, hier bouw je dan je portfolio op en dit kost je 1 zaterdag per week
http://www.gerritrietveldacademie.nl/nl/orientatiejaar
Het rietveld staat best goed aangeschreven en de toelating is vrij moeilijk, dus dan ga ik ervanuit dat het niveau ook hoog is.

Hoe het precies in België zit weet ik niet.

ja maar is dat niet eerder een opleiding-opleiding? ik heb het hier over vrije tijd bv vier uurtjes in de week ofzo. ik heb al een opleiding die veel tijd vraagt :wink:

Oh, maar het is maar 4 uur per week xD

30 zaterdagmiddagen van 13.00u – 17.00u.
Kosten 612 euro.

Tja, een echte opleiding is het niet, maar het is net wat meer dan een tekenschool volgensmij. Je leert ook andere methodes van beeldende kunst, ook sculpturen maken etc.

hmm dat zou niets voor mij zijn. ik ben zelf niet geinteresseerd in kleidingen maken of beeldhouwen. ik zou echt gewoon willen schilderen en tekenen. (misschien ben ik gewoon te veeleisend :see_no_evil:)

Oriëntatiejaar is wel bedoeld als opstap naar de opleiding.

Jij hebt het meer over een cursus?

ja gewoon puur voor de lol zeg maar. ik wil gewoon beter worden en wat technieken aanleren enzo maar puur als hobby.

Ja dan moet je ergens een cursus gaan volgen. Die zijn ook wat specifieker.
Ik heb vroeger als kind cursussen modeltekenen, keramiek en gewoon tekenen gehad.

was dat in België? waar heb je het dan gedaan? en viel het niveau een beetje mee?

Nee. Ik woon ook nog eens helemaal in het noorden.
http://www.parnas.nl/ Dat was hier. Heb je niet zoiets in de buurt?
Hoe het niveau zat weet ik allemaal allang niet meer.

nee, ik heb sowieso nogal moeite met goede informatie te vinden over zo’n cursussen in België. ik heb al dingen gegoogled als tekencursus belgie, tekenschool Leuven, schildercursus Belgie etc maar ik vind eigenlijk alleen maar vrij vage dingen… misschien moet ik maar eens gewoon naar de tekenschool gaan hier in de buurt en horen wat ze te bieden hebben en dat vragen over dat diploma >.<

Ik vraag me nu alleen af wat je zou willen bereiken met dat tekendiploma dan?
Als je van jezelf al goed kan tekenen en je dat ook kan laten zien lijkt me niet echt dat je dat nodig hebt voor anderen.

En ik wil je nu echt absoluut niet afkraken ofzo,
maar ik vind die laatste niet echt zo mooi?
Het lijkt een beetje alsof je contrasten etc van de foto hebt veranderd en zo op die uitkomst bent gekomen. Ik denk dat je wat technieken mist daar, je kan namelijk ontzettend mooie levensechte portretten maken in photoshop.
http://fc08.deviantart.ne…_Laurie_by_Sheridan_J.jpg Om maar even een snel voorbeeld te geven.

Maar misschien was dat helemaal niet wat je ermee wilde bereiken en zie ik het gewoon verkeerd in, dat kan ook natuurlijk.

Verder heb ik zelf totaal geen verstand van tekenscholen/cursussen in Belgie, dus sorry. :3

die tekening is ook nog niet af :’) (ik heb ook niets met contrasten gedaan ik heb gewoon haar contouren getekend en ben die nu aan het inschilderen met de verfkwast in PS) en tsja, ik mis inderdaad wat technieken maar ik heb ook nog nooit een echte opleiding gehad. ik wil ook helemaal geen diploma halen maar hier had je toen ik nog tekenschool deed toen ik jonger was in mijn vrije tijd een systeem van lager en middelbaar. ik zat toen nog in lager en als je naar middelbaar wou moest je een soort eindwerkje maken. dat heb ik nooit meegedaan dus mijn vraag is eigenlijk eerder of ik zonder dat “middelbaardiploma” op een ietwat goed niveau kan terechtkomen of terug moet naar het niveau van lager.

Ja, ik denk dat dat ook gewoon per cursus/school verschilt.
Ik neem aan dat als jij wat werk laat zien of eventueel een opdracht maakt dat ze je dan wel in een geschikte klas kunnen plaatsen ipv dat je helemaal opnieuw moet beginnen.

En ik heb ook nooit een echte opleiding gehad, maar beheers die technieken ook?
Nu kan ik alleen niet tekenen, maargoed.
Het is gewoon een kwestie van tutorials zoeken en vooral zelf veel oefenen.