Heb ik ondergewicht?

Ik ben 12 jaar, 1.47 m en ik weeg 31 kilo. Ik ben heel bang dat ik ondergewicht heb. Ik eet best wel veel vergeleken mijn andere leeftijdsgenootjes maar ik kom gewoon niks aan en ik groei ook amper. Ik wil echt heel graag aankomen. Ohja, ik sport trouwens drie keer in de week. Heeft iemand tips?

x

Klinkt idd licht, je moet je BMI opzoeken op Internet :slightly_smiling_face:

Zelf heb ik ook lichte ondergewicht (wss wel minder dan jouw ondergewicht) maar dat vrouwtje van de GGD vertelde me dat het niet erg is als je het al je hele leven hebt
Tips zie topic ik wil aankomen!

Je bent nog heel jong, dat komt echt wel goed. Ik heb ook praktisch mijn hele leven ondergewicht gehad, en nu valt het wel mee.

Je BMI is 14,3 dat is idd te licht.

maar ik heb echt geen idee hoe ik moet aankomen want ik eet gewoon goed?

Het is te licht, maar als je goed eet is het op deze leeftijd niet zo’n probleem.

Zorg ook dat je gevarieerd eet (dus ook vooral genoeg vitamines, mineralen en onverzadigde vetten). Of laat je moeder gevarieerd koken (aangezien je nog zo jong bent.).

Maar ik denk niet dat je je écht zorgen hoeft te maken als je gewoon goed eet.

Wat is je eetschema van een normale dag? Eet je ook veel groente en fruit? Volkoren brood/rijst/pasta?

dankjewel allemaal! x

's ochtends eet ik meestal 2 sneetjes brood en een kopje thee
rond twaalf uur iets fris en een snack
's middags twee sneetjes brood en wat fris
tussendoortje
's avonds gewoon een normale maaltijd
rond 9 uur een snack en een kopje thee

nee valt wel mee.
het lijkt licht. maar je bent 12 en je gaat groeien/bent aan het groeien.
blijf gewoon gezond en genoeg eten, dan komt het wel goed met jou!
pas als je 20 bent en je bent nog steeds abnormaal licht zou ik eens langs een arts gaan, maar voor die tijd is dat een beetje onnodig.

Als ik kijk naar je BMI dan heb je ondergewicht (ik heb op wikipedia gekeken bij meisjes van 12).
Als je je er niet fijn bij voelt of er onzeker door raakt, ga even langs bij de huisarts of een diëtist, die kunnen je helpen. Zij kunnen namelijk kijken of je lichaam gezond is en andere factoren en je voedingspatroon helpen aan te passen op een manier dat jij weer zult aankomen en groeien. Het is waarschijnlijk niet nodig, maar als jij je er prettiger bij voelt als je wat meer gaat wegen is dat misschien wel fijn.
Ik hoor wel eens van jongens dat zij eerst een tijd in de lengte groeien en dan wat aankomen (en tijdens het aankomen dan niet groeien). Misschien heb je dat.

Ik mis trouwens fruit in je dagelijkse routine.

Eerlijk gezegt schrik ik wel een beetje van de gewicht. En een BMI van 14,3 is echt heel weinig. Misschien heb je wel een snelle stofwisseling, ik zou als ik jou was toch een keer naar een diëtiste gaan.

we hebben het over een 12 jarige he. :'D
14,3 is dan alsnog ondergewicht. maar neit zo heel erg schokkend voor die leeftijd.
ik denk dat ik dat op die leeftijd ook had. want ik was ook super dun. maar dat is helemaal bij getrokken later.
zolang je maar genoeg blijft eten.

En als ze toch zo’n uitzondering blijkt te zijn (dat ze iets heeft waardoor ze een supersnelle stofwisseling heeft ofzo), dan kom je daar later wel achte.r maar voor nu zou ik me nog geen zorgen maken.

Heb het er eens over met je ouders, die kunnen je ook tips geven en meedenken.

Je vroeg hoe je misschien wat aan zou kunnen komen, ik weet wel een paar dingetjes die je zou kunnen proberen:

• je brood dubbeldik beleggen
  • bij je ontbijt ook proberen iets van zuivel te eten of anders wat te drinken, glas yoghurtdrink of vruchtensap bv
  • ik weet niet wat ‘tussendoortje inhoudt’, maar probeer hier anders wat meer van te nemen
  • een toetje bij of na je avondmaaltijd
  • meer dingen drinken met voedingswaarde. Meer vruchtensap, yoghurtdrink, etc.
  • ik zie nergens fruit? dit is wel heel belangrijk voor je… Als je fruit wilt waarvan je ook nog wat makkelijker aankomt, kun je het beste kiezen voor gedroogd fruit, avocado, banaan, dadel of verse smoothies.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.
Als je echt hulp wilt, kun je alleen beter naar een dietiste gaan. :wink:

een bmi telt pas vanf je 18 jaar als je dus jonger bent is dat op een andere manier. Je bent best klein dus je moet mss nog in je groei komen dan zal je gewicht ook wel wat omhoog gaan. Je eetlijst lijkt me wel oke maar mss moet je in de ochtend en middag een boterham meer eten want 2 is best weinig.
Voor de rest weet ik niet zo goed gewoon doen wat je nu doet en dan zal alles wel goed komen :wink:

Maak je maar niet zo druk! Stop gewoon niet met eten en geef jezelf de kans om nog te groeien en bij te komen.

Als je gewoon goed en voldoende eet is er niks aan de hand :slightly_smiling_face: Ik ben bijna 18 en ik ben altijd dun geweest en ik eet gewoon goed, dus het kan ook zijn dat dat gewoon je lichaamsbouw is.

Maak je niet te druk. Waarschijnlijk komt het wel goed als jij bent uitgegroeid. Maar als je je zorgen gaat maken zou ik even naar de dokter ofzo gaan.

Ik denk dat de dokter niet meer zal zeggen dan dat je anders (of meer) moet eten. Meestal hoor je juist dat mensen te dik zijn (1 op de 8 kinderen is te dik), maar bij jou juist niet haha.

Als je er echt mee zit kun je wat calorierijker voedsel eten (dus de volle producten in plaats van de light producten). En zo niet, gewoon laten zoals het is.