Hey,
Ik ben een meisje van 14 jaar en ik was zo’n half jaar geleden een beetje aan de volle kant. Ik deed daar op dat moment niet echt veel aan, ik at gewoon wanneer ik daar zin in had. Mijn moeder zei toen dat ik echt op mijn eten moest gaan letten. Dat was voor mij het moment dat ik echt inzag dat ik ‘te dik’ was en er wat aan moest gaan doen. Ik ging meer water drinken, minder snoepen en verving brood en broodjes voor rijstwafels (doet wonderen, serieus). Ik woog me elke dag en lette goed op mijn gewicht, toen 52 kilo (ik ben altijd al licht, zit bij ons in de familie). Het afvallen ging niet echt heel snel en ik begon het op den duur weer een beetje op te geven. Toen ik mijn moeder op een dag vroeg of ik niet wat voller was geworden, vertelde ze me dat ik wel weer een wat dikker gezicht had. Ik schrok daar toen zo ontzettend van dat ik een aantal dagen bijna niks meer heb gegeten. Toen ging het allemaal wel heel snel en binnen een week was ik van 51 naar 49 kilo gegaan. Eigenlijk was er toen nog niet zoveel aan de hand, ik was blij met mijn lichaam en zat lekkerder in mijn vel. Ik keek wel uit dat ik niet weer teveel aan zou komen, wat ook niet gebeurd is.
De laatste tijd is die angst van het aankomen wel heel erg toegenomen. Ik denk er eigenlijk constant aan en let voortdurend op wat ik eet en vooral op hoeveel calorieën daarin zitten. Ik doe ook aan buikspieroefeningen. Ik zou eigenlijk heel blij moeten zijn met mijn lichaam: ik heb een platte en strakke buik, slanke benen en een zandloperfiguur. Mensen vertellen mij zelfs dat ik modellenwerk moet gaan doen. Ik ben nu zelfs wat aan de lichte kant (47,5 kilo) maar ik ben toch bang om weer aan te komen en wil eigenlijk alleen maar afvallen. Ik ben ook altijd bang dat ik 's ochtends geen platte buik heb (mijn buik zet altijd uit als ik eet), waardoor ik iedere ochtend een half uur in bed op mijn rug ga liggen, terwijl ik mijn buik inhoud.
Ik ben echt bang dat er iets mis met me is, ik denk voortdurend aan afvallen, calorieën en dat ik niet teveel eet. Ik ben blij als ik een dag niet veel gegeten heb, en kan een hele nacht piekeren als ik dat wel gedaan heb.
Zijn er mensen die een eetstoornis hebben (gehad) of er mee te maken hebben (gehad) en dit als symptomen herkennen? Ik maak me echt zorgen over mezelf.
Alvast bedankt!
Groetjes Femke