Heb ik de juiste keuze gemaakt?

Hoii
Lang verhaal maar ik hoop dat iemand de moeite doet om dit te lezen want ik heb advies nodig

Ik had een vriend voor 8 maanden. We hebben elkaar ontmoet op t werk. Hij is 17 en ik ben 16. 3 weken geleden heb ik het uitgemaakt. Dat is vooral omdat hij al seksueel actief is en ik nog niet. Hij bleef steeds vragen of ik er al klaar voor ben en steeds moest ik hem teleurstellen omdat ik niet goed genoeg in mn vel daarvoor zit. Elke keer zei ik nee en toch bleef hij doorvragen. Hij zei ook dat hij het begreep maar toch ging hij door. Daarom heb ik het uitgemaakt. Hij had mij ook al eerder een berichtje gestuurd van ‘als je deze relatie niet meer wil, dan moet je dat zeggen’ en dat had mijn hart best gebroken. Mijn gevoelens voor hem zijn daardoor steeds minder geworden tot het punt dat ik helemaal geen zin meer had om mrt hem af te spreken. Omdat ik erg zelfstandig ben was het soms nog wel moeilijk om zo’n relatie te kunnen onderhouden. Voordat ik het uigemaakt had, heeft hij zo’n grote kaart voor me gekocht en heeft daar al onze mooi momenten op geschreven om mijn gevoelens weer terug te brengen maar dat was niet gelukt. Nu is het inmiddels langer dan 3 weken geleden en ik begin er spijt van te krijgen dat ik het uit gemaakt heb. Elke keer als ik met hem werk dan wil ik hem een dikke knuffel geven maar hij negeert me alsof ik niet besta. Ik probeer blij te zijn terwijl ik gebroken ben van binnen. Ik wil hem zeggen dat het me spijt maar voordat ik dat doe wil ik weten of ik wel de juiste keuze heb gemaakt.
Mijn vriend behandelde me verder als prinses. Hij is wel een goede persoon, dit is het enige wat wat minder is van hem.

Wat vinden jullie dat ik moet doen want op dit moment zijn mijn gevoelens niet helemaal duidelijk erover.

Ik vind dat je de juiste keuze hebt gemaakt. Seks is zoiets persoonlijks en als jij er niet klaar voor bent hoort niemand jou daar naar toe te dwingen, of in ieder geval de impressie op te wekken jij het perse moet doen. Ondanks hoe lief hij jouw behandelt.

Ik vind ook dat je absoluut de juiste keuze hebt gemaakt. Nee is nee, maakt niet uit of je al seksueel actief bent of niet. Hij moet er respect voor hebben dat jij wil wachten, en als hij echt een goede jongen was geweest dan had hij gewacht tot jij zelf aan zou geven dat je er klaar voor bent.
Als je er echt spijt van hebt en het nog een keer met hem wilt proberen, ga dan eens goed met hem praten. Leg hem uit dat je hem echt heel erg mist en het echt een fijne relatie vond, alleen dat je gewoon echt nog niet klaar bent voor seks en dat hij daar begrip voor moet hebben.

Een goed persoon accepteert jou grenzen, hij doet dat niet omdat hij maar bleef doorvragen. Dus ja, ik vind dat je de juiste keuze hebt gemaakt.

Dit + die uitspraak “als je deze relatie niet meer wil, moet je dat zeggen” vind ik klinken als emotionele chantage; om jou een schuldgevoel aan te praten zodat je alsnog seks met hem zou hebben.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet of hij iets fout gedaan heeft. Want probeerde hij je te overtuigen om tóch seks met hem te hebben, of vroeg hij gewoon te vaak of je er al klaar voor was?
In dat eerste geval is dat natuurlijk niet goed. Hij moet jouw grenzen accepteren, dus dan is het goed dat je het uitgemaakt hebt.
Maar in dat laatste geval doet hij natuurlijk niets fout. Kan me voorstellen dat het vervelend is voor jou dat je hem steeds moet teleurstellen, maar hij zal wel gewoon graag willen. Heb je hem ook letterlijk gezegd dat hij het te vaak vroeg en jij je rot voelde hem telkens te moeten teleurstellen?

Het belangrijkste in een relatie is dat je elkaar nergens toe dwingt. Het is dus heel goed van je dat je bij je standpunt gebleven bent. Als het voelt alsof hij je probeerde te dwingen zou ik hem laten, zo iemand is niet goed voor je. Als je dat gevoel niet had en nu toch nog gevoelens voor hem hebt of echt baalt dat het uit is, kan je natuurlijk hem altijd eens aanspreken en vragen of hij wat wil drinken en eens onderzoeken hoe hij er tegenaan kijkt. Stel hij staat er voor open, dan moet je open kaart spelen en goede afspraken maken.
Oftewel; afhankelijk van hoe hij door bleef vragen zou je het nog eens kunnen proberen. Maar niet als hij je manipuleert, dan moet je juist blij zijn dat jullie geen relatie meer hebben.

Dat je hem mist is normaal na een paar weken. Op een gegeven moment denk je alleen nog maar aan de leuke momenten en dan vergeet je een beetje waarom jullie nou uit elkaar zijn.
Je hoeft niet aan je keuze te twijfelen. Jij hebt meerdere keren aangegeven dat je geen seks wilde, maar hij bleef toch doorgaan elke keer. Dat getuigt gewoon van gebrek aan respect naar jou toe. Hij had elke keer kunnen stoppen maar elke keer probeerde hij je toch over te halen. Dan kan hij voor de rest nog zo lief zijn, als het om seks gaat moet er gewoon wederzijds respect zijn en dat was er niet.
Probeer hem uit je hoofd te zetten en jezelf af te leiden. Je bent pas 16, meeeeer dan genoeg tijd om een jongen tegen te komen die je wel gewoon voor de volle 100% kunt vertrouwen!

Dankjewel voor je reactie,
Het enige wat hij deed was vragen ernaar. Hij heeft nooit tegen mijn zin in dingen gedaan.

Ik heb al meerdere keren gesprekken erover gehad met hem. Elke keer als ik zei dat ik er nog voor een tijd niet klaar voor zal zijn, bleef hij toch nog doorgaan. Daar raakte ik erg gefrustreerd van waardoor ik het heb uitgemaakt. Elke keer als ik hem teleurstelde wou hij niet naar me luisteren en ging z’n rug naar me omdraaien en doen alsof ik er niet was. Een kwartier tot half uur later zou hij zich weer normaal voelen erover. Ik had wel gezegt dat ik me rot voel erover maar toen zei hij weet dat hij niet wil dat ik iets doe tegen mn zin in.

Lastig zeg. Ik snap je frustratie en ik vind niet dat hij er goed mee omgaat, al kan ik me voorstellen dat hij die afwijzing ook erg lastig vindt en daarom misschien zo reageerde.
Ik denk dat je altijd met hem kan afspreken om nog eens bij te praten, het klinkt alsof hij gewoon heel graag zou willen en het moeilijk vind om te gaan met jouw wachten. Toch zal hij dat moeten als jij dat wil. Dus mocht het ooit weer wat worden moet je daar duidelijk afspraken over maken, zodat het in het vervolg niet weer zo uit de hand loopt. :slightly_smiling_face:

“Voordat ik het uigemaakt had, heeft hij zo’n grote kaart voor me gekocht en heeft daar al onze mooi momenten op geschreven om mijn gevoelens weer terug te brengen maar dat was niet gelukt.”

Je had dus al geen gevoelens meer voor hem? Waarom wil je het dan nu wel weer proberen?

In principe vind ik dat hij niet echt iets fout heeft gedaan, behalve te vaak vragen of je er al klaar voor was - wat enigszins opdringerig kan zijn. Maar als je dat duidelijk tegen hem zegt, dat je zelf graag wil aangeven wanneer je er klaar voor bent en hem niet steeds te moeten teleurstellen, is er al een hele hoop opgelost.

Maar denk wel even goed na over waarom je geen gevoelens meer voor hem had, alleen vanwege dat seks-gedoe, of is er stiekem toch iets anders?