Al een aantal jaar heb ik zeer veel moeite met consentreren op mijn schoolwerk. Ik kan de Havo maar net aan. En vaak wordt ik tijdens het leren afgeleid door vanalles, een geluidje, of ietst dat kriebelt aan m’n kleren. Daardoor ben ik mijn hele concentratie gelijk kwijt.
Vaak moet ik een regel of zin wel 5x opnieuw lezen voordat ik weet wat er staat, en een kwartier later ben ik dit alweer vergeten.
Tijdens het leren probeer ik mijn bureau zo opgeruimd mogelijk te hebben, maar zelfs dan wordt ik afgleid door de knopjes aan mijn pen, of de randjes aan mijn papier.
Nu heeft mijn broer ook ADD en herken ik mijzelf daar heel erg in, hij krijgt hier ook medicijnen voor.
Mijn ouders gaan met hem op een hele begripvolle wijze om en doen alles rustig aan en leggen alles duidelijk uit.
Maar als ik zeg dat het me niet lukt om te leren of te concentreren dan is het gelijk ‘oh jij hebt geen zin’,of ‘je moet je wat beter inzetten voor school want zo kun je echt niet over gaan’. Of als ik dan goede cijfers heb gehaald maar ook 1 slecht cijfer, dan gaat alle aandacht gelijk naar dat ene slechte cijfer.
Ook heb ik erge moeite met slapen, ik pieker over vanalles voordat ik eindelijk in slaap val en soms is dit pas om 3uur in de nacht. Terwijl ik melatonine gebruik, dit helpt niet.
Op school kan ik mij slecht concentreren en ben vaak aan het dagdromen. De uitleg van de leraar kan ik heel eventjes volgen en daarna ben ik het helemaal kwijt en gaat het me te snel. Daardoor heb ik het gevoel dat ik het slecht doe, en niet genoeg mijn best doe.
Ook op dit moment zou ik eingelijk moeten gaan leren, omdat woensdag mijn toetsweek begint. Maar mijn concentratie is ver te zoeken, ik kan mij gewoon niet langer dan een kwartier concentreren en daarna is alles weg.
Ook met dingen die ik leuk vindt heb ik moeite om mij te concentreren zoals wanneer ik met mijn pony deelneem aan de clublessen heb ik soms niet eens door dat de instructeur tegen mij praat.
Nu zit ik ook wel in een depressiefe periode omdat het erg slecht gaat met de gezondheid van mijn paard en ik moet deze week goed presteren wil ik overgaan naar Havo 5.
Wat denken jullie, moet ik dit tegen mijn ouders zeggen dat ik denk dat ik ook ADD heb. Of naar de huisarts? Iemand tips om me toch nog een goede concentratie te geven voor de toetsweek? Ik hoor het wel. Alvast bedankt!