healthy

Hoi,
Ik wil graag gezonder gaan eten, gewoon omdat ik goed voor mijn lichaam wil zorgen. Hoe moet ik dit aanpakken, moet ik stoppen met snoep, koek en chips enzovoort. En hoe vaak per week kan ik iets ongezonds eten?

Hoooi,

Ik ben langzamerhand ook gezonder gaan eten. Misschien heb je er wat aan als ik vertel hoe het bij mij is gegaan; Eigenlijk ben ik stap voor stap gezonder gaan leven maar niet heel bewust. Ik begon met het vervangen van frisdrank voor ranja, gewoon omdat er zoveel suiker in zit en het alleen maar slecht voor je tanden is. Daarna ben ik eigenlijk overgestapt van ranja naar water, omdat ik geen neiging meer had om zoet te drinken.
Ook met het eten ben ik gewoon langzamerhand gezonder gaan eten. Door de tussendoortjes (koekje of snoepje) meer te gaan vervangen voor fruit. En van zoet broodbeleg over te gaan naar vleeswaren en kaas.
Daarnaast gewoon meer groente eten bij het eten. Ik hou erg van groente, dus het was voor mij niet zo moeilijk. Ik weet niet of jij ook van groente houdt?
Door langzamerhand steeds gezonder te eten, heb ik weinig de neiging om vette dingen te eten. Je maakt mij nu echt niet meer blij met een bord patat, doe mij maar een lekker zelf gemaakt broodje gezond! Wel hou ik van die eetmomenten, dat ik soms echt me vol kan eten in iets en dan voel ik me ook wel ongezond, maar ja daar verlangt mijn lichaam dan naar en ik gun het mezelf dan ook haha. Ik ben blij met mijn postuur dus als deze niet veranderd is er nog niks aan het handje.

Ik heb voor mezelf wel dat ik in het weekend of wanneer ik een feestje heb, uit ga of iets bijzonders heb, dat ik ook mag genieten van de ongezonde dingen, en dat doe ik dan ook zeker. Toch merk ik dat wanneer ik bv ergens ga lunchen, wel automatisch voor de gezondere dingen ga; zo kies ik altijd volkoren brood, gewoon omdat het lekker is. Wanneer ik met feestjes zin heb om taart, hapjes en chips te nemen, doe ik dit ook gewoon.

Ik weet niet of je ook al sport, maar daar wordt ik zelf ook altijd heel blij van (En mijn lichaam ook) en je bent direct gezond bezig.

Ik denk niet dat het een goede manier is om ‘pats boem’ te veranderen van eet- en leefstijl. Je kunt het beter langzamerhand er in laten slijten. Dan maak je ook de keuzes voor jezelf, omdat je er meer zin in hebt en niet omdat je persé gezond wil doen en zijn.

Ik zou een diëtist raadplegen.

@encore, waarom zou je direct een diëtist gaan raadplegen als je doel is om gezond te gaan eten? Specifieke doelen zoals afvallen zijn niet vermeld dus lijkt het mij wel heel extreem om voor dit doel naar een diëtiste te gaan :wink:

Wat ik doe is ook ‘gezond’ eten en gewoon opletten op wat je eet ipv dieten. Ik ben echt een grote suiker liefhebber, dus ik eet elke dag wel wat ongezonds. Maar dat maakt niet uit, daar gaat het bij mij niet om. De rest van de dag eet ik vrij gezond en let ik op het gevarieerd eten. Wat ik bijvoorbeeld allemaal doe:

  1. Volkoren brood ipv welke brood dan ook. Altijd volkoren brood. + volkoren spaghetti en macaroni
  2. Water ipv alle andere dingen. Thee drink ik ook, is heel gezond. En koffie. Koffie met magere melk en eventueel 1 klontje suiker. Soms maak ik mezelf een kop koffie klaar als ik zin heb in iets zoets maar geen junkfood wil eten door de hoeveelheid caloriën. Maar cafeïne is ook niet bepaald gezond.
  3. Genoeg fruit elke dag. (en verschillende) Fruit neemt ook je trek voor zoete dingen weg.
  4. Genoeg groente eten elke dag. Een salade kan heeeel lekker zijn als de juiste seasoning gebruikt!
  5. Noten!!! Heel gezond, heel lekker en vult enorm!
  6. Avocados. Heel lekker met knoflookpoeder en zwarte peper en dan evt op een cracker. Heel gezond ook!
  7. Genoeg vis eten.
  8. Keloggs natural ipv al die andere ongezonde cornflakes. Keloggs natural bevat weinig suiker en is dan ook niet zo heel zoet, maar je kan het zoeter maken door wat kaneel in de melk te doen. Vult ook veel. (Kaneel is trouwens een hele goeie sweetener! Veel beter dan suiker.
  9. Altijd in en met olijfolie koken/ braden tenzij je moet frituren maar eet niet te vaak gefrituurde dingen. Gewoon 1x per week als je wat leuks doet met een vriendin is niks mis mee.
  10. Water met fruit erin! Erg lekker!

Kom even niet verder maar hoop dat je er wat uit kan halen. Je kan ook allemaal recepten vinden online van hoe je bijvoorbeeld je eigen gezonde chocoladepasta (nutella) maakt.

Omdat een diëtist meer doet dan alleen iemand helpen met afvallen. Daar kan je ook gewoon heen als je gezonder wil leren eten hoor.