Healthspo discussie

Ja, we hebben jullie door. Er worden in veel food&sport-topics kritiek gepost over het healthspo topic. Ik heb nu geen tijd om daar allemaal antwoord op te gaan geven, want ik moet zo weg, maar alsjeblieft, ik geef jullie tijd om jullie meningen/tips/kritiek/vragen hier te posten zodat we erover kunnen discusseren, beargumenteren en het eindelijk eens duidelijk kunnen maken.

Houd het netjes.
Dus, waarom is het healthspo topic ongezond?

Ik vind het topic niet zozeer heel erg ongezond, het ligt aan een paar personen die zijn niet gezond bezig. sommige meisjes zijn nog zo jong, en nu al zo geobsedeerd door eten… dat is echt niet gezond en ook niet leuk. je bent jong je moet genieten! prima dat je gezond wilt eten en wilt opletten maar ik vind dat sommige mensen er zeker in doorslaan, meteen depressief zijn als ze 1 koekje te veel op hebben ofzo… wil je zo nou je hele leven zijn? en vaak zijn ze al dun en hebben ze goed gewicht dus moeten ze niet zeiken :slightly_smiling_face:

Helemaal mee eens. Ik ga geen voordelen geven per persoon, want natuurlijk doet niet iedereen dat. Maar het is vaak zo dat de meesten het topic gebruiken, in een ongezonde zin. Ik vind dat het topic steeds meer op een soort thinspirationtopic gaat lijken, just saying.

Goed plan, zo’n loststaand topic.
Krijg je niet van die irritante discussies in het topic zelf, aangezien het de bedoeling is dat je daar foto’s post en elkaar motiveert wat te bewegen C:

Om maar met mijn mening te beginnen of nouja, nu ik dit aan het typen ben zijn er nog geen reacties:
Ik vind healthspo niet ongezond. Ik volg het topic soms van een afstandje, en vaak zie je foto’s van meisjes met een mooi, gezond lichaam, en teksten erbij als ‘als je dit wilt bereiken, doe 20 push ups’ of ‘beloon jezelf niet met voedsel, je bent geen hond’. Wat is daar mis mee? Het gaat gewoon om meer bewegen en gezonde voeding. Er is nergens iets te vinden over ‘WHAAH. 200 CALORIEËN DIEET’.

Ik geloof (denk, weet niet zeker, verbeter me als het niet zo is!) dat iemand vanmiddag een foto heeft geplaatst van een graatjemager meisje met ondergewicht, en daarbij zei van ‘dit wil ik’ en dat dáárdoor nogal wat negatieve reacties zijn opgewaaid. Zo van ‘ja, jeetje, dat is echt hartstikke ongezond…’

Maarrr, ik zit nooit bij Food&Sport, dus misschien moet ik me wel helemaal niet aangesproken voelen :'D

Ik vind Thinspo ongezond, ik vind het goed dat motiveren om te sporten van healtspo maar soms komt het gewoon dicht bij thinspo. En ze zijn gewoon te veel er mee bezig, waardoor je snel geobsedeerd kunt raken.

Omdat er een paar (ik weet het alleen maar van een paar mensen daar, geen idee hoe de rest eruit ziet) meisjes zitten die gewoon dun zijn, en alsnog een paar kilootjes eraf willen ‘‘om zich beter te voelen’’. Ik kan je alleen nu al vertellen dat ze na die paar kilootjes nog steeds niet tevreden zijn. Ik ben gewoon bang dat er een paar tussen zitten die misschien door kunnen slaan. Ik zeg niet dat dat gebeurt, maar ik vind het gewoon niet goed hoe ze bezig zijn. Ik heb het idee dat ze er teveel mee bezig zijn.

Dit is gewoon mijn mening, verder niet aanvallend bedoeld, maar ik heb het idee dat jullie niet inzien dat jullie gewoon echt dun zijn. En daarmee bedoel ik niet dat jullie ‘‘niet dik zijn’’ (zoals ik zelf las dat jullie dat ook niet vonden) maar jullie zijn gewoon echt heel erg slank, die paar kilo’s zijn niet meer nodig. Met oefeningen doen heb ik overigens geen problemen, dat moeten jullie zelf weten maar afvallen is gewoon echt niet nodig!

Oke heel verhaal volgens mij haha.

En jullie topic komt vaak bij actieve onderwerpen, daardoor kijk ik automatisch weleens. En ik zie dat de meeste gewoon niet dik zijn en helemaal niet hoeven af te vallen en dan ook nog een leeftijd van 12/14/15 dat is echt slecht voor je ontwikkeling.

Oke … ben ik nou dom of … ?
Healthspo is toch niet bedoeld om af te vallen maar voor een gezondere levensstijl? Dus gezonder eten, letten op je tussendoortjes en meer bewegen?
Wacht, ik zal de beginpost van het healthspo even lezen :'D

Ik ben geen fan van het Healthspo topic. Het is goed dat jullie elkaar aanmoedigen om te sporten en gezond te eten, maar sommige plaatjes vallen gewoon bijna onder thinspo. Daarbij zijn waarschijnlijk (bijna) alle mensen die in dat topic reageren jong en hebben een gezond gewicht, dan is het helemaal niet nodig om zo obsessief met sporten en eten bezig te zijn (ja, ik vind het obsessief overkomen). En teveel sporten in combinatie met onvoldoende gevarieerde voeding is niet gezond. Je kunt nou eenmaal niet leven op alleen groenten en fruit.

Oké, ik ben dom :sunglasses:

Maar dan pas ik mijn mening ook een beetje aan, hihi.
Want met meer bewegen en gezonder eten is natuurlijk niets mis, zolang je als doel ‘gezonder’ hebt, en niet ‘afvallen’.
Inderdaad, afvallen als je 13/14 bent - WHUT? Dat is best ongezond, vooral als je al aan de lichte kant bent. En - inderdaad - dan neigt het al snel naar pro-ana.

Ik zit ook in het topic.
Met jullie reacties ben ik het aardig eens.
Er komt ook wel hier en daar dingen in voor dat neigt naar het thinspo, zelf houd ik daar totaal niet van.

Mijn doel is om meer spierspanning op te bouwen, niet zozeer om af te vallen.
Ik heb een heupomtrek van 108 cm, en een taille van 78, maar ik ben trots op mijn heupen. Het enige dat ik eigenlijk wil, is dus meer spierspanning, afvallen zou leuk zijn, maar achteraf gezien, is dat niet erg gezond op mijn 14 jarige leeftijd.

Mijn BMI is 22, nog gezond dus, maar het liefst had ik lager, maar ik ben bang, dat als ik ga lijnen, dus minder ga eten, dat ik er dan in door drijf, en dat wil ik voor mezelf dus tegen gaan. Ik zit dan wel in het Healthspo topic, maar ook ik erger mij wel eens aan die plaatjes van die (te dunne) mensen. Maar ik durf het daar gewoon niet te zeggen, want ik wil geen ruzie schoppen.

Ik hoop dat jullie mij een beetje begrijpen.

Ik snap je Confused, en ik ben het met je eens :'D

@ Confused
Mooi gezegd. :slightly_smiling_face:

@Pivoine, Oke :slightly_smiling_face:

Ik vind het jammer, dat het soms een beetje ‘vijandelijk’ is tussen het Gezond Afvallen topic en het Healthspo topic.
Bij het GA topic heeft het Healtspo topic een niet erg goede naam de laatste tijd, wat ik ook enigszins begrijpelijk vind. Bij het HA topic, komen ook niet de meest positieve dingen over het GA topic voor. Gister heb ik daar ook wat over gezegd, uit woede, want ik kende slechts enkele kant van het verhaal.

Beide topics zijn bedoeld om gezond af te vallen/fitter te worden, maar het een doet het zo en het ander doet het sus. Ik vind dat we elkaars wijze moeten respecteren, ieder zijn eigen ding, maar waar ik het met het GA topic wel mee eens ben, is dat het er soms ongezond aan toe gaat in het HS topic, daar kan ik me wel aan ergeren.

Met GA bedoel ik het Gezond Afvallen topic, en met HS dus Healthspo topic.

@knol, dankje :slightly_smiling_face:

Ik vind het healthspo topic gewoon goed, omdat daar de nadruk ligt op beweging i.p.v. eetlijstjes.

Als je pagina 1 en het allerlaatste pagina vergelijkt is het wel om eerlijk te zijn een “thinspo” topic geworden.

(verkeerde topic , maar alsnog mijn menig!)

Healthspo is op zich goed, maar sommige meiden die daar zitten zijn al heel erg dun maar willen alsnog afvallen. Ze zien het wat wij zeggen als zeuren omdat we in het GA topic kritiek gaven op hun lijstjes (wat veel te weinig was en telkens weer exuces kregen, en ja morgen eet ik echt meer en dat soort dingen). Ik kijk af en toe in het HS topic omdat ik zelf soms ook wat motivatie nodig heb om te gaan sporten. Maar dan lees ik soms reacties van 13 jarige meisjes die zeggen dat ze nooit tevreden met zichzelf kunnen zijn. Dan moet je niet afvallen, maar iets doen aan je zelfbeeld! Want anders wil je alleen maar meer afvallen. En je kan wel zeggen ik krijg écht geen eetstoornis. Maar opzich als je er al heel erg mee bezig bent en obsessief sport heb je al een lichte vorm van een eetstoornis die zich steeds verder uitspreid. Moet je na gaan, je bent hier al op je 13e mee bezig. hoe wil je dat je hele leven gaan doen?
En healthspo lijkt mij gezond eten en sporten. Maar dan krijg je reacties van ik wil niet te veel want dan ben ik bang dat ik aankom door spieren want ik wil niet aankomen. Of iemand wou niet te veel water drinken omdat ze bang was dat ze dat terug zag op de weegschaal. Dát soort dingen gaan me te ver. En ze kunnen het wel als gezeik zien, maar we doen het niet om hun te pesten. We maken ons alleen maar zorgen. En dan word gezegd dat wij jaloerse overgewichte bitches zijn? naaah…

Als ik nu mijn mening geef namens het gezond afvallen topic, ga je ons dan weer lijstjesgeile, overgewichtige bitches noemen? Haha, ik ga mijn tijd maar niet meer verspillen aan deze discussie.

Ik doe mee aan het Healthspo topic en ik ben het ermee eens dat er sommige Thinspo plaatjes tussenstaan, maar lang niet allemaal. En iedereen motiveert elkaar heel goed om een doel te behalen en als je een rotdag hebt word je daar ook weer opgevrolijkt. Er zitten misschien wel een paar mensen tussen die het iets te ver doordragen, maar lang niet allemaal.
Kortom: ik vind het Healthspo topic een goed topic, maar ik snap waarom sommige mensen erover struikelen.