Hbo/WO?

Heeiijjj,

Ik heb nogal keuzestress en aangezien ik er op het internet niks over kon vinden, dacht ik het hier maar eens te vragen. :slight_smile: Ik zit nu in 5Vwo, nog tijd zat dus, maar moet onderhand al naar vervolgopleidingen gaan kijken. Ik weet niet waar ik moet beginnen, en ook niet of ik hbo of wo moet doen. Ik denk namenlijk dat wo veel ste zwaar is, omdat ik dit al zwaar vind. Ik red het wel, denk niet dat ik blijf zitten en sta geen onvoldoendes, maar wo klinkt gewoon heel zwaar. Zijn er mensen met ervaring? Kost wo meer tijd dan hbo en wat is eigenlijk het verschil?

Alvast bedankt :slightly_smiling_face:
xx

Ik een gesprek met je mentor/loopbaanbegeleider aanvragen om te bespreken wat kwa niveau het beste bij je past.

(Correct me if I’m wrong) Volgensmij is WO academischer en Hbo praktischer.

En verder gewoon lekker online kijken naar beschikbare opleidingen, kijken wat je interesseert, inlezen, open dagen bezoeken…

Het is ook inderdaad vooral een heel ander soort onderwijs. HBO is veel praktischer en dat vind ik dan persoonlijk wel weer een voordeel maar het ligt ook echt aan het vakgebied waar je naar toe wil want niet bij elk vak heb je evenveel praktijkervaring nodig en heb je misschien meer aan die academische verdieping.

Oke dus eigenlijk is WO niet veel meer tijd maar alleen anders gericht. Ik weet niet maar ik ben gewoon bang dat ik haast geen vrije tijd meer heb en geen tijd meer zal hebben voor mn vrienden ofzo.
Maar bedankt :slightly_smiling_face:

^Ik besteed wel heel veel tijd aan zelfstudie doordat ik veel opdrachten heb en veel literatuur moet lezen. Maar dit wordt wel gecompenseerd doordat je minder contacturen hebt.
En ondanks dat ik zoveel moet doen heb ik genoeg vrije tijd en spreek ik vaak genoeg af met mijn vriendinnen! Dus ik zou je daar niet door laten tegenhouden om wo te doen.

WO heeft over het algemeen (beta-studies en geneeskunde enzo daargelaten) heel wat minder contacturen dan hbo. Hbo is veel schoolser ingericht, je hebt veel colleges vooral in jaar 1. (al schijnt dat ook per opleiding te verschillen hoor).

Qua vrije tijd kom je denk op hetzelfde neer, een voltijd studie kost nou eenmaal 40 uur. Tuurlijk zijn er mensen die het minder tijd kost of juist meer maar in principe is het gewoon een werkweek of je nou hbo of wo doet.

Houd er ook rekening mee, in vergelijking met je VWO, dat je waarschijnlijk iets gaat studeren wat enige mate van je interesse heeft. Maakt het niet altijd makkelijker/leuker maar je bent wel concreter met je toekomst bezig.

Ik kom van het vmbo, ben toen een mbo gaan doen, studeer (hopelijk) deze zomer af van pedagogiek en begin in september aan psychologie.

Geen zorgen, ga iets doen waar je motivatie ligt en doe gewoon je best. Mocht het dan niet lukken heb je er wel alles aan gedaan, dan is dat nou eenmaal zo. Maar dan heb je iets geleerd, ervaring op gedaan en heb je een betere basis gekregen om voor een eventuele andere weg te kiezen.

En zelfs deze studies hebben soms maar heel weinig contacturen. Ligt aan de universiteit. Ik studeer geneeskunde en heb 10 contacturen per week.

Maar on topic: zoals al gezegd is zou ik gewoon gaan doen wat je aanspreekt qua studie en niet zozeer kijken of het hbo of wo is. Elke studie heeft een andere moeilijkheidsgraad en als je VWO aankan kan je vaak ook wel een WO studie aan.

Ah, ik ken dan alleen mensen die op een uni veel contacturen hebben met die studies, bedankt voor de verheldering!