HBO -> universiteit

Hoi,
Ik heb eigenlijk twee vragen met betrekking op van het HBO naar de universiteit ‘overstappen’. Ik doe een HBO studie, en wil volgend jaar naar de Universiteit. Dit is al lang een ‘droom’ van me, en als ik mijn propedeuse heb, kan ik toch naar de universiteit? (ik wil psychologie studeren)
Psychologie is een studie met loting, en ik vroeg me af: kijken ze naar de cijfers die je op de middelbare school hebt gehaald (de havo dus…) of naar het HBO?
Misschien is het een beetje een domme vraag, maar ik ben toch benieuwd. En hebben mensen ervaring hiermee?

Geeen idee, upje dus! Weet alleen dat een vriendin van mij naar Tilburg gaat en dat ze daar niet eens echt lootten, omdat er genoeg plaatsen waren. Maar ik heb ook van haar gehoord dat dat bij andere steden in Nederland wel echt het geval is, dat je moet loten. Maar goed, hier vroeg je niet om :stuck_out_tongue: Maar sluit je HBO studie aan op de psychologie-studie die je gaat doen? (misschien domme vraag, maar ik denk als je al hebt laten zien dat je het echt wil, door al een dergelijke HBO-studie te doen, ze je je misschien eerder toe zullen laten). Oke heel lul verhaal waar je eigenlijk niks aan hebt haha :stuck_out_tongue:

Hoi!

Ik heb precies hetzelfde gedaan wat jij wilt gaan doen. Ik studeer nu psychologie op de uni en heb hiervoor 1 jaar hbo gedaan en mijn propedeuse daarvan behaald =). Ze kijken naar je hbo-propedeuse en deze valt automatisch in de C-klasse. Dit is de gemiddelde klasse (je hebt A t/m E).
Let er wel op dat de overstap behoorlijk zwaar kan zijn, vooral aan het begin van het jaar moest ik er zelf erg aan wennen. Maar als je de motivatie heb en het leuk vind moet dat zeker geen belemmering zijn!

Hey!
Ik zag toevallig je vraag staan… Kan het niet verschillen per school ofzo? Is het misschien verstandelijker als je toch even met dat Universiteit belt en je vragen stelt? Natuurlijk kunnen de mensen hier best helpen, maar mocht je er niet uitkomen, kan dit een optie zijn.

Ik doe zelf ook HBO (bedrijfseconomie) en heb ook gedacht aan doorstromen. Mij leek het een beetje moeilijk, omdat ik hiervoor MBO heb gedaan. Wel knap van je, dat je je P hebt gehaald en door wil stromen :wink: Veel succes!

xLuciax Ja ik hoor van meer dat het zwaar kan zijn! Maar, ik weet eigenlijk al vrij lang dat ik psychologie wil doen. Ga volgende zomer ook een wiskundecursus doen omdat het eerste jaar veel statistiek is en gewoon als ‘voorkennis’. Is het een leuke studie? Waar studeer je? En welke HBO opleiding heb je eerst gedaan? Haha sorry voor de vele vragen hoor!

Meestal kijken ze niet naar je cijfers van de havo tegenwoordig ( tenzij vermeld bij de opleiding of er vakken zijn waarop je goed gescored moet hebben ofzo)
Bij loting studie leten ze daar ook dacht ik niet op.
En als ik het goed heb kun je inderdaad met je P naar universiteit.

Maar, volgens mij, weet ik niet zeker, kun je ook 4 jaar hbo doen, en dan 2 jaar doorstuderen nog toch? Geen idee eigenlijk. Of voor een master gaan is dat… Ik heb al havo diploma, maar ik begin volgend jaar pas aan een studie. Dan wil ik graag mondzorgkunde gaan doen, en doorstuderen tot tandarts ( ook universiteit) En mondzorgkunde is ook lotingstudie. pff wel spannend zoiets :stuck_out_tongue:

Je kunt natuurlijk ook even contact opnemen met een universiteit, of iemand op je huidige school vragen. Vaak is er toch iemand op school waar je mee kunt praten over zulke dingen?

Vanaf je HBO-propedeuse zit je altijd in lotingsklasse C.

Ik zag je vraag staan en wou graag ook even reageren.
Als je je wilt inschrijven voor een loting wordt meestal wel de cijferlijst gevraagd van de middelbare school diploma. In hoeverre dat meetelt, hangt af van de universiteit en de opleiding. In het algemeen is de selectie bij numerus fixus opleidingen competetief, dus de enkel ‘‘beste’’ worden toegelaten.
Als je het wilt, zeker gewoon dóen!
Ik wil ook na mijn HBO (afgerond te hebben, dat is volgend jaar) door naar de universiteit.