HBO toerisme

Kan iemand mij uitgebreid vertellen over de HTRO variant van het HBO?
Ben vorige maand gestopt met de pabo en ik ben op zoek naar iets nieuws… heb nu eerst een tussenjaar, maar ik wil me oriënteren. Heb grote interesse voor talen en daarom gaat mijn hart uit naar iets waar ik veel talen in kan toepassen.
Ik heb al in het toerisme-topic gevraagd, maar niemand reageert erop… en op deze manier is het wat overzichtelijker en -hopelijk- krijg ik zo meer reacties…

Zouden jullie voor mij de volgende vragen willen beantwoorden? Ben wel benieuwd naar verschillende ervaringen.

1. Welke school zit je?
  2. Welke talen doe je en wat doe je ermee in de praktijk?
  3. Is de opleiding erg theoretisch of meer praktijkgericht?
  4. Waar gaat de leerstof over, voor bijv je tentamens?
  5. Moet je ook veel verslagen maken?
  6. Wat doe je in de praktijk?
  7. Is de opleiding erg wiskundig/economisch? Zo ja, wat dan?
  8. Als je stages moet zoeken in het buitenland, hoe doe je dat dan?
  9. Reis je veel met deze opleiding?
  10. Zijn er vooral meisjes of jongens te vinden bij de opleiding? Of is het ‘normaal’ verdeeld zoals op de middelbare school?
  11. Hoeveel tijd besteed je aan je studie buiten school?
  12. Hoeveel uren zit je op school in de week? Heb je veel vrij of juist echt lange dagen van 9 tot 4 bijvoorbeeld.
  13. Welke vakken krijg je allemaal?
  14. Wat doe je qua economie/management in de opleiding?
  15. Komt er veel rekenen in de opleiding voor (zo ja watvoor rekenen? wiskunde of 1+1 bij wijze van) of is het meer taalgericht?
  16. Welke banen kan je allemaal doen later met HTRO?
  17. Beschouw je de opleiding als zwaar of makkelijk? Licht toe.
  18. Kan je met deze studie ook een eigen bedrijf opstarten (dus niet per se op toerisme gericht?)
  19. Zijn er nog andere opleidingen die veel met talen doen?
  20. Voeg nog iets toe als je denkt dat dat belangrijk of doorslaggevend kan zijn voor de keuze.

Alvast bedankt, jullie zouden me echt helpen hiermee!

Ik doe zelf de MBO variant, maar ik kan je wel vertellen dat studie vooral economisch gericht is en je veel met talen doet. Naast Engels krijg je minimaal één vreemde taal. Hoeveel talen je krijg verschilt per school. Je krijgt geen wiskunde, maar wel economie. Hier bij moet je zowel aan het 1+1 denken als de verhaaltjes lezen. Je krijgt algemene vakken als bedrijfseconomie, marketing, p/r, administratie, management, wetskennis, topografie, toeristische informatie en reisbegeleiding. De studie is zowel theoretisch als praktijkgericht.

Andere studies met talen zijn: international business and languages, opleiding tot docent, opleiding tot vertaler of een talen en culturen studie aan de universiteit.

Ik zit nu in het 2e jaar van HTRO, dus dit gaat allemaal vooral over dat 1e jaar. Wat hierboven staat verschilt nogal met mijn hele verslag hier onder. Als ik IBL noem bedoel ik de opleiding international business and languages.

1. Welke school zit je?
Saxion in Deventer
2. Welke talen doe je en wat doe je ermee in de praktijk?
Spaans, Engels en ook wel een beetje Nederlands. Ipv Spaans kan je ook Duits kiezen.
Na m’n nachtshift gaat nadenken wat moeilijker en interpreteer ik theoretisch en praktijk misschien verkeerd, maar ik zou zeggen meer praktijk. Bij ons wordt zo’n beetje alles gedaan door midden van voorbeelden en casussen en je moet ook zelf dingen gaan organiseren enzo.
Ik noem de vakken wel even op die ik had en voor zover ik nog weet wat er ongeveer in voor kwam:
Spaans/Engels/Nederlands
Van de buitenlandse talen die je hebt leer je de woorden/zinnen/gesprekken die je gebruikt bij toerisme. En bij Engels is het ook heel basis verder qua grammatica enzo. Ik snap dat nog steeds niet bij HBO opleidingen, maar goed. Spaans is ook gewoon basis, wat ik wel snap.

Management en Organisatie
Hier leer je allemaal dingen over management en organisatie in bedrijven, management modellen, culturen binnen bedrijven etc.

Adviesverslag innovatie
Dit was een verslag met een groepje samen. We moesten op excursie voor een week, naar buitenland of binnenland als je niet naar het buitenland wou. Je moest naar toeristische bedrijven en allemaal info verzamelen en dan een nieuw innovatief product verzinnen voor 1 bedrijf en daar een heel verslag om heen uitwerken. En daarbij hoorde ook een presentatie die apart getoetst werd.

Verslagen branche in beeld
Hiervoor moest je 48 uur stage lopen bij een toeristisch bedrijf en dan is er 1 verslag met 17 vragen over dat bedrijf en de branche van het bedrijf en een 2e verslag met 31 vragen over een branche die je toegewezen krijgt (ik had bijv. wellness) en dan moet je daar ook allemaal dingen over opzoeken en die vragen uitwerken om die branche dus in beeld te krijgen.

Professionele ontwikkeling
Verslag over jezelf waar je allemaal vragen uit moet werken van wat je hebt geleerd, leerdoelen blabla. Weet niet of een POP verslag kent, maar zoiets is het.

Evenementen
Wij moesten het eerste kwartiel met een groepje een nep evenement uitwerken en doen alsof het echt zou gebeuren. Dit is als oefening voor het 2e kwartiel waarin echt iets georganiseerd moest worden (ik had een sinterklaasavond voor de kinderen van alle leraren op school, anderen bijv. workshops/diploma uitreikingen). Die oefening van het eerste kwartiel was echt handig en je kreeg alleen voor het 2e kwartiel een cijfer. Hierbij moet je dan ook allemaal documenten maken zoals een offerte/draaiboek enzo.

Professioneel communiceren
Je leert hoe je 4 verschillende gesprekken moet doen en op je toets krijg je er dan 1 van als rollenspel samen met een leraar. De gesprekken zijn een feedback gesprek, slecht nieuws gesprek, 1 waarbij je met je opdrachtgever praat en moet samenvatten enzo en de 4e weet ik ff niet meer.

Bedrijfseconomie
Economie dus. Niet heel erg moeilijke economie, beetje basis. Ik heb het zowaar gehaald met een 6 op m’n herkansing wat echt een wonder is, ben daar echt zwaar slecht in dus als ik het kan, kan iedereen het :’)

Gastvrijheid wereldwijd
Vond ik echt een leuk en boeiend vak. Je leert allemaal gebruiken/do’s en dont’s van andere landen en ook waarom landen die bepaalde gebruiken hebben en waarom andere landen weer hele andere dingen normaal vinden. Zitten ook weer allemaal modellen bij enzo.
http://www.recroninnovatiecampagne.nl/images/f_modellen_dagrecreatie.png

Kennismaking met onderzoek
Verslag met een groepje met 3 onderdelen waarbij je dingen moet onderzoeken. Weet niet meer precies wat het was, maar bij 1 deel moest je een soort warenonderzoek doen geloof ik, dus producten van verschillende bedrijven vergelijken. (in ons geval matrassen, we zochten zgnmd een nieuw matras voor een hotel), 2e onderdeel weet ik niet meer en 3e ging over een bepaalde trend en dan die in nederland en een ander land met elkaar vergelijken. (in ons geval ‘het nieuwe werken’ in ierland en nl). En dan moest je onderzoek regels naleven met bijv. hoe je bronnen vermeldde etc.

Toerisme & recreatie in de praktijk
We gingen een week op studiereis met de hele opleidingen naar verschillende steden en hotels/toeristische bedrijven. Dit was het eerste jaar dat de studenten alles moesten regelen. Iedereen werd opgesplitst in groepen en verzorgde een onderdeel. (mijn groep deed het vervoer). Zo was er voor elk hotel waar we sliepen een groep die zorgde dat dat geregeld werd, voor elk bedrijf waar we een presentatie van zouden krijgen was een groep, voor de ‘leisure’ dingen was een groep (1 avond eten in restaurant, botrop en thermae 2000) en dus ook vervoer. Iedereen moest contact opnemen en onderhouden en alles zelf regelen in plaats van de leraren. Wij moesten dus ook contact opnemen met de busmaatschappij, onderzoek doen naar een eventueel betere maatschappij, offerte sturen, routes voorbereiden, elke dag checken of iedereen in de bus zat, chauffeurs elke dag inlichten en routes geven, helpen met bagage, bedankbrief sturen etc. Voor dat hele geregel hoe goed het was gedaan kreeg elke groep een cijfer.

Kennis van Toerisme & recreatie
Dit was een multiple choice toets over gewoon teksten in een boek over toerisme en recreatie. Allemaal termen enzo binnen die 2 dingen.

Doelgroepgericht schrijven
Het kleine beetje Nederlands waarbij je 2x een brief moet schrijven in correct Nederlands, heel makkelijk.

Principes van Hospitality marketing
Zoals het al zegt dus marketing, maar kan me verder niks meer herinneren ervan.

Zie boven
Zie boven en ik zit momenteel in Barcelona voor m’n stage in het eerste half jaar die minimaal 90 werkdagen moet duren.
Nee, ik ben echt niet goed in die 2 dingen en zocht dus ook een opleiding waarbij dat niet veel aan bod komt en je krijgt alleen bedrijfseconomie wat basiseconomie is, dus te doen.
De school heeft contacten met bedrijven in het buitenland. In ieder geval Saxion wel en ik neem aan dat elke school dat zo’n beetje wel heeft. Bij ‘t Saxion kon ik echt uit weet ik veel hoeveel landen/steden/bedrijven kiezen. In Spanje alleen al zo’n 12 dingen geloof ik. Ik ken mensen die in Florida hebben gewerkt in Disney, in Afrika, Engeland, Maleisië etc, echt van alles kan. Als je denkt dat je iets leuks gevonden hebt, moet je een sollicitatie brief opstellen (in mijn geval was er al een brief en moest je alleen je eigen info enzo invullen) en je cv maken en dan stuurt de manager van dat land het naar het bedrijf. Dan wacht je op antwoord en als iedereen het prima vindt teken je een stage overeenkomst. Ligt er daarna per bedrijf aan of je inwoning inbegrepen hebt of zelf moet zoeken. Ik moest zelf zoeken, maar dat is niet moeilijk.
Er is 1 buitenlandse stage verplicht, bij je 2e mag je kiezen. Verder zijn er ook studietrips van bijv een week waar je mee kan gaan, maar je kan ook thuis blijven, dus ligt er aan wat je zelf wil en wat je veel vindt.
10. Zijn er vooral meisjes of jongens te vinden bij de opleiding? Of is het ‘normaal’ verdeeld zoals op de middelbare school?
Vooral meisjes.
Vrij weinig, ik vind deze opleiding echt super chill en makkelijk te doen. Ik ben niet echt van huiswerk en het enige wat ik echt doe zijn mijn opdrachten voor de verslagen die ik met groepjes moet doen omdat daar vaak deadlines per week voor staan, maar daar kan je met 2u ofzo mee klaar zijn. En leren doe ik alleen tijdens de toetsweek de nacht voor de toets. Ik heb dan echt een raar ritme.
12. Hoeveel uren zit je op school in de week? Heb je veel vrij of juist echt lange dagen van 9 tot 4 bijvoorbeeld.
Ligt er echt aan per school denk ik. Bij Saxion hoef je niet verplicht naar de lessen, dus ik ga best vaak niet omdat ik bijvoorbeeld de Engelse en Nederlandse lessen kansloos vind. Maar dat komt omdat ik goed ben in Engels en geen behoefte heb om voor de 10e keer basis Engels door te moeten nemen en Nederlands kan ik ook allang goed genoeg om een brief te schrijven. Je merkt vanzelf waar je heen moet er waar niet en zodra ik zoiets heb van dit is nutteloos, dan ga ik niet. Maargoed daarnaast zijn de dagen nog niet lang, misschien zit er es een dag tussen, maar echt niet vaak. In totaal per week denk ik zo’n 25 tot hoog uit 30 uur ofzo als je naar alless zou gaan.
Zie vraag 4
Zie vraag 4
15. Komt er veel rekenen in de opleiding voor (zo ja watvoor rekenen? wiskunde of 1+1 bij wijze van) of is het meer taalgericht?
Meer taal en alleen basis eco. Er zijn een paar ‘toetsen’ die je op internet moet doen waarbij ze gewoon kijken wat je kan, moet voor professionele ontwikkeling, krijg je geen cijfer voor en doen ze voor zover ik weet niks mee. Daar moet je wel wat dingen doen zoals breuken enzo, maar niks boeiends.
Veel. Dat is ook de reden dat ik dit doe, ik weet niet wat ik wil en met deze opleiding kan je veel kanten uit dus ik zie hierna wel wat ik echt leuk vind. Je leert heel veel over gastvrijheid en bij ons zeggen ze vaak van gastvrijheid is zo’n beetje overal, dus er zijn veel dingen die je zou kunnen doen. Je leert talen, economie, management, innovatie, onderzoek, allemaal dingen waar je wat mee kan.
17. Beschouw je de opleiding als zwaar of makkelijk? Licht toe.
Makkelijk. Schooltijden zijn chill, eigen keuze of je gaat. Toetsen zijn duidelijk en boeken/sheets van presentaties zijn duidelijk en eenvoudig om te leren. Talen zijn basisniveau. Je mag elke toets 1x herkansen. Het niveau ligt niet super hoog met de toetsen. Ik deed hiervoor IBL en die toetsen waren echt moeilijk, hier vragen ze gewoon veel van wat je leert en niet allemaal moeilijke zooi er omheen. Kan het misschien niet echt goed uitleggen, maar bijv. bij 1 toets leerde ik de nacht van tevoren alle 8 sheets van de presentaties op school en ik haalde een 8. Veel toetsen zijn ook deels multiple choice en soms helemaal multiple choice. Je werkt zoals ik bij 4 zei ook met groepjes dus dan werk je samen naar dat cijfer, je hoeft het niet alleen te doen.
18. Kan je met deze studie ook een eigen bedrijf opstarten (dus niet per se op toerisme gericht?)
Ja, je leert allemaal management/gastvrijheid/culturen en alles en niet alles is perse alleen op toerisme gericht, maar die dingen zijn dus ook gewoon algemeen allemaal.
Kan zijn, ik ben verder alleen een vertaal opleiding tegengekomen wat me vreselijk saai lijkt. Ik dacht dat IBL dé opleiding voor talen en culturen was, maar dat was zwaar kut en allemaal economie zooi achteraf en deze opleiding is echt 1000x beter dan dat was en in mijn zoektocht ben ik niks beters tegengekomen.
20. Voeg nog iets toe als je denkt dat dat belangrijk of doorslaggevend kan zijn voor de keuze.
Als je talen/culturen/toerisme gewoon leuk vindt is dit echt een leuke opleiding. Dat beetje economie is wel een beetje jammer, maarja ook wel weer handig en het is niet veel. En begin aub niet aan IBL, vreselijke opleiding als je juist voor talen enzo gaat :’)

Hoi,
Ik doe zelf International Leisure and Tourism management aan de NHTV. HBO niveau dus. Ik zal je vragen proberen te beantwoorden. Wel is het zo dat de opleiding economisch gericht is, maar níet op de talen. Er wordt duidelijk bij gezegd dat je het niet voor de talen moet doen, aangezien je die maar 2 x 10 weken hebt en je er ook amper studiepunten voor krijgt. Als je veel talen wilt leren is dit geen goede opleiding.

1. Welke school zit je? NHTV in Breda
  2. Welke talen doe je en wat doe je ermee in de praktijk? Ik heb op het moment alleen Spaans, en engels aangezien de opleiding in het engels is.
  3. Is de opleiding erg theoretisch of meer praktijkgericht? Ik vind de opleiding vrij theoretisch gericht, al heb je wel enkele vakken waar je de theorie moet toepassen in projecten. Dit is niet bij alle vakken zo, de meeste zijn gewoon puur leren!
  4. Waar gaat de leerstof over, voor bijv je tentamens? Dat is bij elk vak natuurlijk verschillend. Voorbeelden zijn: projectmanagement, leisure, marketing, imagineering enz.
  5. Moet je ook veel verslagen maken? Je moet elk blok minimaal 1 project maken waar gemiddeld ongeveer 140 uur voor staat. Daarnaast heb je nog je verslagen, ongeveer 2 of 3 per blok. Daarnaast je gewone vakken natuurlijk.
  6. Wat doe je in de praktijk? Het enige praktijkgedeelte wat wij hebben zijn de projecten.
  7. Is de opleiding erg wiskundig/economisch? Zo ja, wat dan? De opleiding is niet echt wiskundig gericht, maar wel economisch.
  8. Als je stages moet zoeken in het buitenland, hoe doe je dat dan? Dit weet ik niet, aangezien dit bij mij pas in het derde jaar aan bod komt.
  9. Reis je veel met deze opleiding? Je kunt veel reizen met deze opleiding, in het eerste jaar kun je 2x naar het buitenland voor een week. In het tweede jaar zou je uitwisseling kunnen doen een half jaar en in het 3e en 4e jaar moet je een half jaar naar het buiteland.
  10. Zijn er vooral meisjes of jongens te vinden bij de opleiding? Of is het ‘normaal’ verdeeld zoals op de middelbare school? Bij mij zijn er vooral meiden. Ik gok zo’n 85%.
  11. Hoeveel tijd besteed je aan je studie buiten school? Ik heb ongeveer 10 tot 15 uur in de week les, en ik besteed thuis nog ongeveer 5 uur aan school. Moet er wel bij zeggen dat dit heel verschillend is per persoon, er zijn ook mensen die er thuis toch nog wel 20 uur insteken.
  12. Hoeveel uren zit je op school in de week? Heb je veel vrij of juist echt lange dagen van 9 tot 4 bijvoorbeeld. Ongeveer 10 tot 15 uur in de week les, vrij weinig dus. Ik heb wel van maandag t/m vrijdag les, dus geen vrije dag in de week.
  13. Welke vakken krijg je allemaal? Op het moment heb ik Spaans, report writing, marketing planning, e-marketing, marketing project, tourism en NTO.
  14. Wat doe je qua economie/management in de opleiding? Dit zijn bepaalde vakken die gegeven worden zoals bijvoorbeeld projectmanagement
  15. Komt er veel rekenen in de opleiding voor (zo ja watvoor rekenen? wiskunde of 1+1 bij wijze van) of is het meer taalgericht? Ik ben tot nu toe niet veel rekenen tegen gekomen. Als er al wat rekenen in de tentamens is, zijn het simpele formules.
  16. Welke banen kan je allemaal doen later met HTRO? Oef, zoveel. Ik weet nog niet precies wat ik er mee wil doen. Ik denk dat dit ook terug te vinden is op internet?
  17. Beschouw je de opleiding als zwaar of makkelijk? Licht toe. Tot nu toe vind ik het vrij makkelijk. Vrij weinig lesuren, thuis niet meer al te veel werk en de stof is ook vrij makkelijk tot nu toe. De tentamens vind ik ook zeker niet moeilijk! Dit verschilt ook wel per persoon denk ik.
  18. Kan je met deze studie ook een eigen bedrijf opstarten (dus niet per se op toerisme gericht?) Dit weet ik niet eerlijk gezegd.
  19. Zijn er nog andere opleidingen die veel met talen doen? Zoals ik al zei, als je het voor de talen wilt doen zou ik deze opleiding níet kiezen. Op het HBO zijn talen zeker niet het belangrijkste en dit zullen ze je ook zeggen bij een open dag. Je leert geen talen spreken (niet bij de engelse variant in ieder geval).

Oei, een beetje veel tekst maar ik heb dat ik je hebt kunnen helpen!

1. Welke school zit je?
Hogeschool InHolland Rotterdam

[size=13px]2. Welke talen doe je en wat doe je ermee in de praktijk?
Ik krijg Spaans en Engels, in de praktijk, tsja lastig te zeggen. Je hebt er vanzelfsprekend erg veel aan, in maart gaan we op studiereis naar Salamanca & Madrid en móeten we dus wel Spaans spreken aangezien ze daar geen woord Engels spreken.

Mix van beide. Je hebt elk blok een project en vakken die hier op aan sluiten. De lessen zijn echt theorie, maar het project is een en al praktijk dus ik vind 't erg fijn op elkaar aan sluiten.

Verschilt heel erg! Je krijg zo veel verschillende vakken, de ene keer gaan je tentamens over bijv. trends in toerisme, en de andere tentamens zijn weer gericht op de economische vakken.

Ja.

Uhm, ja de projecten zijn echt praktijkgericht. HIervoor moet je soms ook bedrijven interviewen/bezoeken, en tijdens studiereizen doe je toch wel het meest qua praktijk.

Wiskunde; Nee. Economie: JA! Ja HTRO is bij ons op school erg economisch gericht. Je krijgt vakken als marketing, sales, marketingcommunicatie en financieel management. Dat laatste vak kun je vergelijken met m&o op de havo/vwo.

Daar ben ik nu mee bezig. Vind 't best lastig want weet niet zo goed waar ik moet beginnen, maar ik moet eerst voor mezelf uitvinden wáár ik heen wil. Dan kan ik op internet gaan zoeken. Het is wel belangrijk dat het echt een HBO functie is. Je kunt dus wel stage lopen in een hotel, maar dan niet als receptioniste of restaurantmedewerker, maar eerder als marketingmedewerker oid.

Eenmaal per jaar. In jaar een gingen we een week naar Istanbul, en nu gaan we in maart een week naar Salamanca & Madrid. Eerst 5 dagen Salamanca, en dan nog 3 naar Madrid.

Vooral meiden. Ik denk dat ik zo’n 23 meiden en 7 jongens in de klas heb.

Dat is per student verschillend. Ikzelf doe niet heel veel buiten school, meestal 1x per 2 weken dat ik echt een héle dag aan school besteed. Maar sommige uit mijn klas doen elke dag wat. Is maar net hoe je het zelf het liefst doet.

Mijn rooster dit blok is heel relaxt. Vaak de middag of ochtend vrij, behalve op donderdag. Vrijdag ben ik sws vrij :slightly_smiling_face: . Maar andere blokken was ik blij als ik om 4 uur uit was (en dus 17.30 thuis), omdat ik dan vaak pas om 17.15 uit was.
Nou heb dus per blok verschillende vakken. Maar ik krijg vakken als:
Marketing, Sales, Communicatie, Financieel Management, Financial Skills, Verandermanagement, HRM, Creatieve Vaardigheden, Debatteren, Spaans, Engels, Toeristisch Product, Marketing in Toerisme, Touroperating, Trends in Toerisme

Zie vraag 7

Nee geen rekenen, taalgericht; tsja je krijgt Spaans en Engels, thats it. Kan nou niet zeggen dat de opleiding daar op gericht is ofzo…

Simpelweg alles wat te maken heeft met toerisme. Dus niet alleen hotels en reisbureau’s, maar ook vakantieparken, pretparken, vvv-kantoren, evenmentenbureaus etc. Noem maar op!

17. Beschouw je de opleiding als zwaar of makkelijk? Licht toe
Het is best pittig. Zeker omdat veel mensen het onderschatten. Als je toerisme gaat studeren betekent dat niet dat je alleen maar met blauwe oceanen en witte stranden bezig bent. Het economische gedeelte van de opleiding is gewoon aanwezig, dus je moet er echt wel even aan trekken. Maar dit vind ik juist goed, het is een brede opleiding dus je hebt een goede basis van vanalles.

Als je dat wilt, waarom zou je dan toerisme gaan studeren?! Anyways, ja het zou kunnen. Omdat je de vakken als marketing, sales etc. ook krijgt. Ook leren we nu een ondernemingsplan schrijven. Dus ja opzich zou het kunnen, alleen als je nu al weet dat je een eigen bedrijf wilt zou ik eerder een andere opleiding kiezen.

De woorden ‘veel met talen’ en ‘taalgericht’ zie ik vaak voor komen in je vragen. Als je toerisme gaat studeren is 't niet zo dat je een opleiding kiest die taalgericht bezig is. Dan zou je eerder spaanse taalkunde moeten gaan studeren oid.