Hbo rechten

Ik wil niet je droom stuk maken of zoiets maar je kunt alleen advocaat worden als je aan de uni hebt gestudeerd.

Het eerste jaar, en jij? :slightly_smiling_face:

ik zit ook in het eerste jaar, heb je tot nu toe alles gehaald?

Leuk, zit je nu op de middelbare school?
ik weet het niet maar het zou zomaar kunnen. Er melden zich inderdaad heel veel mensen aan maar in Tilburg komt voortaan een loting. Ik denk dat veel mensen rechten kiezen omdat het een ‘brede opleiding’ is.

Dus het is niet zo dat je 10 jaar mag studeren en na 4 jaar gewoon geen stufi meer krijgt, maar die hele 2000 euro per jaar zelf moet betalen? Ik dacht dus dat je NA die 10 jaar pas duizenden euro’s per jaar moest betalen :cold_sweat:

Om advocaat te worden moet je inderdaad ook naar de uni.
Ik wil graag griffier of parketsecretaris worden, als ik niet naar de uni kan teminste

Prima uitgelegd hoor, ik begrijp het helemaal. Klinkt ook super interessant.
Dat is een heel goed punt…had ik zelf nog helemaal niet aan gedacht. Ben meteen gaan twijfelen haha

Nou ik ben nu aan het twijfelen nu ik het weet over dat instellingsgeld… :flushed:

Nee dat is al zo als je een tweede studie gaat doen. Alleen van MBO naar HBO geldt een uitzondering.

Maar ik dacht dat je 6 jaar recht hebt op stufi, dus dan zou je een hbo opleiding kunnen doen en een bachelor op de uni toch?

Kan je ook niet naar de uni zonder je hbo af te maken zonder zo veel geld te betalen?

Als je je propedeuse hebt gehaald kan je ook naar de uni, volgens mij hoef je dan niet zo’n bedrag te betalen… Ik weet nu alleen niks meer zeker haha

Ik studeer ook HBO-Rechten, zit nu in m’n laatste jaar. Wil hierna graag door naar de uni en de master Nederlands Recht doen met civiel effect, zodat ik later advocate kan worden.
In m’n derde jaar heb ik stage gelopen bij een deurwaarderskantoor en momenteel doe ik m’n afstudeeronderzoek bij een advocatenkantoor. Super leuk! De opleiding is me ook heel goed bevallen, al vond ik het af en toe ook best zwaar.

Nee 4 jaar.

En ja dat klopt. :slightly_smiling_face: Wat je ook kunt doen is je HBO doen en een pre-master en master volgen aan de uni. Maar ik weet niet hoe dat zit qua geld.

Met je P kun je idd gewoon doorstromen naar de uni. Het instellingstarief geldt wanneer je een tweede bachelor-opleiding gaat volgen. Op dat moment betaal je geen wettelijk collegegeld meer, maar dus dat hoge tarief.
Je krijgt voor HBO en uni samen maar 4 jaar stufi (in de meeste gevallen).

Hmm ja dat hoorde ik ook al. Het blijkt ook de lastigste opleiding van nederland te zijn heb ik gehoord van anderen ook :’)
Dus stel je bent goed in geschiedenis/maatschappijleer/maatschappijwetenschappen heb je dan een voorsprong? Of valt dat ook wel mee?

Ja maar ik ben er echt 100% zeker van dat ik het kies :’) Ik ben ook niet op zoek voor een 2e keuze oid.
En ja rechten is heel breed ja en je kan het ook met alle profielen dus daarom zijn er vast veel aanmeldingen :grinning_face_with_smiling_eyes:

Sorry ik las over je reactie heen.
Maar op de han in nijmegen!

cool je bent kim toch