HBO-Rechten: Voorlopige hechtenis (Propedeuse jaar)

Hallo iedereen

Ik zag dat hier nogal veel mensen hbo-rechten studeren. Ik zit in het propedeuse jaar en moet voor Straf- en strafprocesrecht een ‘project maken’. Het gaat over de voorlopige hechtenis, maar nu is het zo dat we pas 2 college hebben gehad en totaal niet weet hoe (en helaas ook niet kan vinden) hoe een vordering van een voorlopige hechtenis van de OvJ eruit ziet…

De vraag:
Stel namens de officier van justitie het processtuk (de vordering) op dat de officier moet indienen om de gewenste vrijheidsbeneming mogelijk te maken. Richt dit aan de juiste instantie. (maximaal 2 pagina’s A4 )

De Casus:
[i]Jeroen de Vries werkt al jaren bij het V&D-filiaal in de Nijmeegse binnenstad. Wanneer ook bij dit grote warenhuis de financiële crisis toeslaat, wordt zijn tijdelijke contract niet verlengd. Ook het contract van zijn collega Jonah Bouton wordt niet verlengd. De twee ontslagen vrienden besluiten ’s avonds hun verdriet weg te drinken in hun favoriete kroeg op het Koningsplein. Al pratend wordt de woede van Jeroen en Jonah steeds groter. Wanneer zij aan het eind van de avond buiten komen, zijn ze flink aangeschoten en baldadig. Ze zien een fiets staan, die niet op slot staat. Ze pakken de fiets en rijden ermee over het plein. Daarna tillen ze de fiets samen op en gooien hem op de grond. Dit herhaalt zich een aantal keren. Al snel ontstaat er een opstootje. Ook Patricia van Heemskerk komt op het lawaai af. Zij ziet al snel dat de fiets waarmee de jongens gooien van haar is. Ze loopt woedend op hen af en zegt dat ze haar fiets moeten neerzetten. Jeroen zegt dat ze moet ophoepelen en slaat haar daarbij met zijn vlakke hand in haar gezicht. Op dat moment arriveren twee dienstdoende politieagenten. Zij proberen Jeroen en Jonah te kalmeren. Jonah wordt al snel rustig, maar Jeroen blijft schreeuwen en slaat wild met zijn armen op zich heen. Daarop besluiten de agenten Jeroen aan te houden. Dat blijkt nog niet zo eenvoudig: Jeroen slaat hierbij herhaaldelijk de beide agenten. Uiteindelijk overmeesteren de agenten Jeroen en nemen hem mee naar het politiebureau op verdenking van de volgende feiten:

• Openlijke geweldpleging
  • Wederspannigheid
  • Zaaksbeschadiging
  • Mishandeling
    [/i]

Er zijn meerdere vragen bij deze casus, maar ik snap dus alleen deze niet. Helaas mijn studiegenootjes ook niet. Het is vakantie en meteen maandag moet het, ofcourse, worden ingeleverd…

PLEASE, KAN IEMAND ME HELPEN? ALVAST SUPERVEEEEL BEDANKT! :slightly_smiling_face:

Liefs

Volgens mij moet de OvJ gewoon de rechter-commesaris overtuigen waarom de verdachte langer vast moet blijven, toch?

haha lol die opdracht heb ik ook gehad. als je niet op dezelfde school zou zitten - want dat zit je duidelijk - zou ik de mijne sturen maar als ik dat doe krijg ik problemen omdat ik iemand help plagiaat te plegen.

http://www.judex.nl/rechtsgebied/strafrecht/van-arrestatie-tot-strafzitting/downloads kijk je of je hier iets bij ziet staan of ergens anders op die site.

Haha. Ik zit op de HAN.
Op die site heb ik iets gedownload voor de inverzekeringstelling.

Telt alleen inzien ook al als plagiaat (doe er dan niets mee, maar gewoon om te kijken of ik op het juiste pas zit)?

nee dat niet, maar ze halen dit project door ephorus dus wat er teveel op lijkt , kunnen ze van zien waar het van overgenomen is en mijn project hebben ze dus ook :stuck_out_tongue:

maarr ik heb een ander deel van het project gedaan, een klasgenoot dit wat jij vraagt en van wat ik me herinner deed zij het niet goed dus je hebt er echt niks aan, geloof me. wat wij iig deden was op sites zoals die ik net gaf, voorbeelden zoeken en dan zegmaar de ‘vorm’ overnemen en dan vervang je natuurlijk de naam en de omstandigheden etc. maar als je een voorbeeld (een echt voorbeeld is het beste) kan vinden ben je al een heel eind want al die dingen lijken qua vorm dus op elkaar. succes :slightly_smiling_face:

Okej dankje. Na 2uur zoeken had ik eindelijk dat. Ben het inderdaad aan het overnemen en aan het invullen. Bedankt!

oke grapje :’) ik heb dit toch wel gemaakt (vordering tot inbewaringstelling, toch?) als je je emailadres in een prive bericht stuurt wil ik het anders alsnog wel sturen. maar hou er rekening mee dat ik niet alle punten heb gekregen en dat het verhaal wel iets verschilde. dus als je het toch nog wil zien moet je het zeggen!