Hallo iedereen
Ik zag dat hier nogal veel mensen hbo-rechten studeren. Ik zit in het propedeuse jaar en moet voor Straf- en strafprocesrecht een ‘project maken’. Het gaat over de voorlopige hechtenis, maar nu is het zo dat we pas 2 college hebben gehad en totaal niet weet hoe (en helaas ook niet kan vinden) hoe een vordering van een voorlopige hechtenis van de OvJ eruit ziet…
De vraag:
Stel namens de officier van justitie het processtuk (de vordering) op dat de officier moet indienen om de gewenste vrijheidsbeneming mogelijk te maken. Richt dit aan de juiste instantie. (maximaal 2 pagina’s A4 )
De Casus:
[i]Jeroen de Vries werkt al jaren bij het V&D-filiaal in de Nijmeegse binnenstad. Wanneer ook bij dit grote warenhuis de financiële crisis toeslaat, wordt zijn tijdelijke contract niet verlengd. Ook het contract van zijn collega Jonah Bouton wordt niet verlengd. De twee ontslagen vrienden besluiten ’s avonds hun verdriet weg te drinken in hun favoriete kroeg op het Koningsplein. Al pratend wordt de woede van Jeroen en Jonah steeds groter. Wanneer zij aan het eind van de avond buiten komen, zijn ze flink aangeschoten en baldadig. Ze zien een fiets staan, die niet op slot staat. Ze pakken de fiets en rijden ermee over het plein. Daarna tillen ze de fiets samen op en gooien hem op de grond. Dit herhaalt zich een aantal keren. Al snel ontstaat er een opstootje. Ook Patricia van Heemskerk komt op het lawaai af. Zij ziet al snel dat de fiets waarmee de jongens gooien van haar is. Ze loopt woedend op hen af en zegt dat ze haar fiets moeten neerzetten. Jeroen zegt dat ze moet ophoepelen en slaat haar daarbij met zijn vlakke hand in haar gezicht. Op dat moment arriveren twee dienstdoende politieagenten. Zij proberen Jeroen en Jonah te kalmeren. Jonah wordt al snel rustig, maar Jeroen blijft schreeuwen en slaat wild met zijn armen op zich heen. Daarop besluiten de agenten Jeroen aan te houden. Dat blijkt nog niet zo eenvoudig: Jeroen slaat hierbij herhaaldelijk de beide agenten. Uiteindelijk overmeesteren de agenten Jeroen en nemen hem mee naar het politiebureau op verdenking van de volgende feiten:
- Openlijke geweldpleging
- Wederspannigheid
- Zaaksbeschadiging
- Mishandeling
[/i]
Er zijn meerdere vragen bij deze casus, maar ik snap dus alleen deze niet. Helaas mijn studiegenootjes ook niet. Het is vakantie en meteen maandag moet het, ofcourse, worden ingeleverd…
PLEASE, KAN IEMAND ME HELPEN? ALVAST SUPERVEEEEL BEDANKT!
Liefs