HBO rechten iemand?

Hallo allemaal, ik ben van plan om volgend jaar hbo rechten te gaan doen, ik vind het heel interessant en het sprak me altijd al aan. Maar op internet lees ik over deze studie geen goede reacties.
Dus ik hoop dat er hier mensen die deze studie doen en willen zeggen wat ze ervan vinden.

thanks

-

Ja ik ben eerstejaars hbo rechten student dus kan je wel een Beetje helpen. Heb je specifieke dingen die je wilt weten?

Ik ben derdejaars in Utrecht, dus kan je er genoeg over vertellen. Persoonlijk ben ik heel blij met de studie en is het echt een goede keus geweest.

Oh wat leuk ! Ja, ik zou graag willen weten wat voor vakken je krijgt naast de rechtvakken. En misschien hebben jullie nog praktische informatie? Handige tips of dingen die ik echt over deze studie moet weten?

Ik ga (waarschijnlijk) volgend jaar de Hogere Juridische Opleiding doen, dat is ongeveer hetzelfde als HBO Rechten alleen dan breder. Ik maak me druk over het aantal economische vakken die je krijgt, is dat te doen?

.

Ik doe WO rechten dus misschien heb je hier niks aan maar ik vind het super leuk. :slightly_smiling_face: Het is heel veel lezen, dat zal het op het HBO ook wel zijn, maar ik vind het heel erg interessant om te weten hoe alles werkt en hoe de wetten in elkaar zitten.

Het is allemaal heel erg te vergelijken met je eigen leven, of met verhalen van mensen die je kent of met dingen uit het nieuws. Hierdoor wordt het heel tastbaar. Bij bijna alles wat je leert kun je je wel gewoon iets voorstellen zeg maar en ik denk dat dat bij andere studies veel minder is.

Dat lijkt mij ook zo fijn aan deze studie, dat je zelf voorbeelden kan bedenken uit je eigen leven en je omgeving.

Oh, ik heb nog een vraag !
Is het makkelijk om je propedeuse te halen? Want ik wil na deze opleiding ook graag naar de universiteit.

Over de vakken die je krijgt. In het eerste jaar, eerste blok leer je hoe je een wettenbundel moet gebruiken en krijg je een algemen inleiding van het recht. In de periodes daarna ga je steeds in op een bepaald rechtsgebied. Volgens mij krijg je Staats- en bestuursrecht in blok B. Maar ik vermoed dat dit per school verschilt. Naast elk vak over een rechtsgebied heb je een project, waarbij de praktijk in dat gebied naar voren komt. Ik had bijvoorbeeld bij bestuursrecht, dat we een bezwaarschrift moesten schrijven en pleiten bij de gemeente om iets gedaan te krijgen.

Wat ik je echt kan aanraden is meteen vanaf het begin aan de slag te gaan. Maak samenvattingen, doe je huiswerk. Dan hoef je nauwelijks meer wat te doen voor de tentamens. Heel veel stellen het uit en lopen dan vast. Ik zeg je ook meteen: niet veel halen in het eerste jaar hun propedeuse. Het is een moeilijke studie, maar nogmaals: zolang je alles bijhoudt, is het prima te doen.

Over het doorstuderen naar de universiteit kan ik je niet veel vertellen. Het wordt niet aangeraden om na het behalen van je P dit te doen, aangezien 95% dit niet redt. De betere route is eerst je bachelor op het HBO halen en dan de overstap maken.

Ik kan je de studie echt aanraden, maar het is natuurlijk maar net of jij dit wel. Succes!

Oke, ik had inderdaad al gehoord dat het erg moeilijk is om je propedeuse te halen. Bedankt voor de tips !

Ik hoor dit inderdaad heel veel. Een vriendin van mij heeft het is uitgezocht en zegt (ik weet dus niet of dat waar is) dat je niet zoveel kan met HBO rechten in vergelijking met WO, dus gaat zij de studie niet doen.

Ik wil het ook gaan doen, heb mega veel opgezocht op internet en het lijkt me echt een top opleiding! Volgende week zaterdag ga ik naar de opendag dus ben benieuwd!

Hanze in Groningen is wel heel goed. :slightly_smiling_face:

Ik ben ook van plan om naar de Hanze te gaan :slightly_smiling_face:

Ik hoor ook veel negatieve verhalen over hbo Rechten. Het schijnt alleen nuttig te zijn als je de overstap naar WO maakt, aangezien bedrijven sneller geneigd zijn WO’ers aan te nemen.

Maar ik denk dat je op oriëntatiedagen verder wel een goed beeld van de opleiding krijgt :slightly_smiling_face:

Heel komisch, want ik hoor juist dat er steeds minder WO-ers worden aangenomen bij bedrijven, omdat HBO afgestudeerden precies hetzelfde werk kunnen + praktijkervaring hebben (en iets minder betaald worden helaas). Het enige wat je niet kan worden zijn de togaberoepen. Daarvoor moet je naar de universiteit. Maar alle andere juridische beroepen kan je doen met een HBO diploma.

Het nuttige van de overstap is, dat je meer kans maakt op een baan, omdat je zowel de praktijkervaring als de wetenschappelijke achtergrond hebt.

dat heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat veel hbo-ers na de bachelor geen schakeljaar ofzo doen en dan ook geen master halen. wo’ers halen zo ongeveer standaard al een master: om advocaat, rechter of officier van justitie te worden moet je bijvoorbeeld een (wo) master hebben. maar dat zei iemand hierboven al, geloof ik :slightly_smiling_face:.

ik zit over 2 weken in het 2e jaar van hbo-rechten. makkelijk om een propedeuse te halen is het niet, vind ik. aan mijn school dan :wink: zo is er een bepaald tentamen geweest waar 0% een voldoende had. het schijnt dat er in het 2e jaar mensen zijn die dat propedeusevak nog steeds niet hebben gehaald, maar het vak in de hoofdfase wel met een 8 hebben afgesloten.

ik heb in het 1e halfjaar Nederlands gehad (grammatica en tekstbegrip + een presentatie) , juridische vaardigheden (over de wettenbundel gebruiken vooral) en een soort vak over reflectie ofzo. in het 2e halfjaar een paar maanden economie.
verder heb ik alleen juridische vakken en dat blijft ook zo, geloof ik

@ElKebaba

Wat kun je eigenlijk worden met HBO rechten? Zoals ik al zei doe ik dus WO en dan gaan de meeste mensen toch wel voor een toga beroep. (Hoewel ik niet, ik ga voor notaris.) Maar dat kan dus beiden niet met HBO.