hbo-rechten (en later uni) ,toerisme of facility management?

De titel zegt het al hbo rechten of facility management, ik moet binnekort echt gaan kiezen, maar ben nu met mijn zoveelste studiekeuze test bezig en weet het nog niet.

Heeft iemand ervaring met deze studies of misschien nog iets anders wat er dicht bij ligt. Ben vooral benieuwd of er iemand is hbo-rechten en later de universiteit heeft gedaan en of dit te doen is of niet!
Liefs

Ik studeer facility management… ga al richting mn afstuderen. Wat wil je weten? :slightly_smiling_face:

Ik heb eerst een HBO studie gedaan en nu doe ik een Universitaire studie.

Je moet er rekening mee houden dat het echt een hele grote overgang is, en dat dat jaar HBO er op zich niet voor zorgt dat je de universiteit ineens aan kan. (Zelfs niet als je het op de Havo heel makkelijk had.)

Ik zou het persoonlijk alleen doen als je met bijvoorbeeld je citoscore ook VWO had kunnen gaan doen en heel erg gemotiveerd bent. Je zult namelijk vrijwel altijd harder moeten werken dan andere mensen die dezelfde universitaire studie doen. Rechten is vooral veel uit je hoofd leren. (In tegenstelling tot bijvoorbeeld Wiskunde waarbij je veel moet begrijpen en oefenen.)

Ook moet je er rekening mee houden dat als je je HBO propedeuse in 1 jaar doet en je daarna een universitaire studie gaat doen je geen jaar uitloop meer mag hebben. (Mensen die van het VWO komen bijvoorbeeld mogen bij een 3 jarige universitaire studie 1 jaar uitlopen en daarna krijgen ze pas een boete van 3000 euro. Jij krijgt die al als je er langer dan 3 jaar over doet omdat je al een jaar gestudeerd hebt.)

Ik doe international facility management, eerste jaars en ga volgend jaar hospitality in business (onderdeel van FM) doen. Wil eventueel wel wat vraagjes beantwoorden (; Moet je me maar even noten

Met HBO Rechten kan je eigenlijk elk juridisch vak doen, behalve de togaberoepen (rechter, advocaat en officier van justitie). Het verschil tussen het hbo en de universiteit is de mate van praktijk. Bij het HBO heb je elke periode een project, waarmee je kennis maakt met de praktijk. Dit komt nauwelijks voor bij de universiteit. Ook loop je bij het laatste geen stage en op het HBO wel.
(Ik zit nu in het 2e jaar van HBO Rechten.)

^
Klopt. Om die reden vind HBO veel leuker, maar met wat ik later wil doen heb ik Universiteit nodig.

Ook op de universiteit kun je stage lopen, het is alleen niet verplicht.

^
Echt? Wij mogen alleen een onderzoekstage lopen. Op het HBO loop je echt een beroepstage, ga je echt meewerken.

Het enige verschil is dat het op de universiteit niet standaard in je programma zit, maar je kunt het natuurlijk wel gewoon zelf regelen en je hebt ook bedrijven die stage kunnen regelen. Het hoeft alleen niet dus, je bent er veel vrijer in, ik vind het om die reden een voordeel haha.

krijg je bij rechten ook veel rekenvakken? zoals m&o eco etc.

Allereerst super bedankt voor jullie reacties allemaal!

Zijn er over het algemeen veel mensen die een overstap proberen te maken van het hbo naar de unie? het lijkt me namelijk een hele leuke studie, maar zit er wel beetje mee dat als je klaar bent met hbo-rechten ben je het nog niet ‘helemaal’. Daarnaast ben ik ook vrij sociaal ingesteld, dus misschien enig idee met wat voor een soort beroep ja na een rechten studie toch nog veel onder de mensen bent?

ik zit er al lang over te denken om het te doen, maar ben zo enorm aan het twijfelen!

Ik ben vooral benieuwd naar wat je nou precies leert tijdens die studie en wat je eigenlijk wel moet kunnen of in je moet hebben om er ook een beetje succesvol in te zijn!

Op mijn studie komt ongeveer 1 op de 20 mensen van het HBO.
Maar je hoeft je HBO helemaal niet af te maken als je naar de universiteit wil. Als jij je propedeuse hebt gehaald (al je eerstejaars vakken) dan mag je al naar de universiteit. Als rechten een lotingstudie is (wel toch?) tellen de cijfers van je Havo voor de loting. Je moet je dan wel in mei al inschrijven, als je nog niet weet of je al je eerstejaars vakken hebt gehaald. Maar dat kan, je kunt altijd nog nee zeggen als je het niet hebt gehaald.
Als het geen lotingstudie is kun je je 30 aug voor het laatst inschrijven en dan weet je allang of je je propedeuse hebt.

^Je kan toch niet je havo cijfers laten tellen voor de loting? Dat zou toch niet eerlijk zijn? Bij de loting waar ik aan mee doe kan dat in ieder geval niet.

^
Ik weet niet aan welke loting jij mee doet maar bij de loting van de DUO werkt het zo wel. Ik heb dat vorig jaar gedaan namelijk. Met welke cijfers moeten ze het anders doen?

Als je van het HBO komt (propedeuse of hele opleiding) zit je standaard in lotingsklasse C, ongeacht je cijfers van dat jaar of van je havo. Zo was het bij mij tenminste.

Ja inderdaad, dacht dat het altijd zo ging? Lekker oneerlijk anders inderdaad, als jij met havo-cijfers mag terwijl iemand anders vwo-cijfers heeft, dan kan iedereen beter via de havo naar een WO-loting :stuck_out_tongue:

Echt? Ik dacht dat ik aan de hand van mijn cijfers in lotingsklasse C zat omdat ik mijn Havo cijferlijst ook moest opsturen. :’)

Nou ja, niet dat het nu nog uitmaakt want ik ben toch ingeloot. (Iedereen trouwens, zelfs de mensen van de wachtlijst.)
Vond het ook al vreemd, maar dacht echt dat het zo ging.

Dat is helemaal niet waar. Je zult vast meer praktische dingen doen op het HBO, maar dat wil niet zeggen dat praktijk niet voorkomt op de uni. In het eerste semester heb ik al heel veel dingen geleerd voor de praktijk, waaronder hoe je bepaalde teksten (bijv arresten en dissertaties) moet analyseren, wat enorm te pas komt voor de toekomst. Daarbij komt dat je vanaf je tweede jaar al zo veel stage mag gaan lopen als je wilt, alleen is het niet verplicht, maar als je het wil gaan doen dan mag dat gerust.

Nee, juist helemaal niet. Alleen kleine dingen zoals een erfenis uitrekenen en de zetelverdeling in de Tweede Kamer, maar die regels daarvoor staan allemaal in het wettenboek dat je bij je tentamen mag gebruiken ;p
(Weet niet of het op hbo niveau hetzelfde is)