Hbo propedeuse

Hee,
Ik had een vraagje. Sorry als het een domme vraag is, maar ik krijg maar geen duidelijkheid. Ik weet dat als je een MBO opleiding gedaan hebt dat je op elke opleiding op HBO niveau je in kan schrijven. Maar is dit ook op HBO niveau? Dat als je een HBO opleiding hebt afgesloten of je propedeuse hebt gehaald dat je je dan ook in kan schrijven op elke opleiding op universitair niveau? Of moet je dan in de lijn blijven van de opleiding die je op HBO niveau hebt gedaan?
Alvast bedankt voor het beantwoorden!

Met mijn HBO propedeuse had ik de mogelijkheid om psychologie te studeren op universiteit (niet gedaan, maar sommige medestudenten wel). Ik weet niet of dat bij alle opleidingen zo is!

Het hangt ook af van in welke vakken je eindexamen gedaan. Stel je wilt een economische opleiding gaan doen, HBO of uni maakt niet uit, en je hebt al een eerdere propedeuse, maar je hebt geen examen gedaan in economie, dan word je ook niet zomaar toegelaten.

Met een propedeuse kan je inderdaad verder maar je kan aanvullende eisen hebben. Is puur per studie en hogeschool/universiteit anders.

Zodra je je diploma hebt op het hbo word je vaak makkelijker toegelaten. Maar ook dit is per studie en school anders. Daarin trouwens de waarschuwing dat je geen 2 bachelors meer achter elkaar mag doen. Er zijn wel manier om die regel te omzeilen, maar die zijn niet altijd even praktisch of gemakkelijk (weet ik uit ervaring).

Dat was vroeger allemaal wel makkelijker en kon je inderdaad met je propedeuse doorstromen naar de uni, maar dat is al een tijd niet meer zo.
Ook het hbo kent eisen waardoor je dus niet zomaar met elk mbo diploma zo word toegelaten word. Van het mbo naar hbo is wel makkelijker dan van hbo naar uni denk ik. Nu studeer ik al jaren niet meer dus correct me if i’m wrong.

Tegenwoordig vragen ze vaak ook vwo certificaten (naast je hbo-propedeuse).
Het verschilt weer per opleiding welke precies natuurlijk.

Ik zie dat je voor veel opleidingen een 7,5 gemiddeld moet hebben gehaald in je eerste jaar. Maar dit weet je pas op het einde van het jaar. Kan je je aan het einde van het jaar ook nog inschrijven bij een studie?

Voor 1 mei moet je je hebben aangemeld.

Voorheen kon je inderdaad met je HBO propedeuse zo doorstromen naar de uni, maar dat is nu al een tijdje niet meer zo. De eisen verschillen per opleiding, dus is lastig te zeggen zo.

Na 1 mei kan je je toch ook inschrijven, maar hoef je niet aangenomen te worden? Dan krijg je een bindend studie advies?

Als je aanmelding binnen is op uiterlijk 1 mei dan heb je het recht om je studiekeuze te veranderen. Je mag je tot 1 september nog voor een andere studie inschrijven. Meld je je pas ná 1 mei voor het eerst aan, dan kan een onderwijsinstelling besluiten om je niet toe te laten.

Zo staat het op internet.

^ Dat inderdaad. Aanmelding voor 1 mei mogen ze je niet weigeren (hooguit omdat je niet voldaan hebt aan de matchingsverplichtingen). Na één mei mogen ze dit wel doen waarin het niet uitmaakt om welke reden. Ik zou je dus adviseren om je altijd voor 1 mei aan te melden.

Okay bedankt allemaal!