Hbo opleiding Mwd

Hallo dames,

In dit topic hoop ik dames te spreken die de opleiding mwd volgen of hebben gevolgd, en wat jullie er van vinden. Ik heb lang getwijfeld tussen de opleidingen mwd/sph/pabo en heb uiteindelijk voor mwd/sph gekozen (eerste jaar is algemeen).

Het lijk me een super leuke opleiding en vind het ook super om met mensen bezig te zijn. Ik hoor alleen veel verschillende dingen van mensen. Ik weet dat je er niet rijk mee wordt. Oke, geld is mooi meegenomen maar is niet het belangrijkste. maar zou toch wel graag willen weten hoeveel je er ongeveer (gemiddeld) mee verdient). Ook hoor ik ook dat je, als je de opleiding volgt, beter thuis kan zitten omdat er niet veel werk in te vinden is. Hoop dat het laatste erg mee valt, want daardoor twijfel ik toch nog een beetje… :cold_sweat: maarja we zitten ook niet bepaald in een goede periode qua banen etc.

Weten jullie hoe dit precies zit?? ben iig erg benieuwd naar de verhalen van de mensen die de opleiding volgen. Wat voor vakken je precies krijgt etc. weet ik ongeveer wel.

Reacties zijn welkom!!

Ik studeer momenteel SPH/MWD in Ede, ook het eerste jaar gezamelijk. Over salaris weet ik niet zoveel, zou je even op moeten googlen. Ik denk dat er momenteel nergens werk in is, dus dan kan je maar beter gewoon een opleiding doen die bij je past en uiteindelijk vind je toch wel werk. Ook al duurt dat misschien even. Wat wil je nog meer over de opleiding weten. Je kan me wel even noten als je wilt?

Ja dat is ook de reden dat ik er voor wil gaan, omdat het me een super leuke opleiding lijkt! Heb je al stage gelopen? Zo ja, waar? en wat voor werkzaamheden deed je precies? Ben erg benieuwd naar de praktijk. En is het een pittige opleiding? Moet je er veel voor doen, of valt dat wel mee?

En misschien klink ik nu heel stom hoor, maar wil ook graag weten wat voor mensen de opleiding volgen. En bij wat voor ‘‘soort’’ bedoel ik dan hoe de verhouden is jongens/meisjes autochtoon/allochtoon en of er veel mensen zitten die net van de havo komen… ik volg op dit moment zelf een mbo opleiding haha vandaar de laatste vraag.

Up

Haha ik kom hier even binnenvallen, geen ervaring met MWD, maar waarom wil je het laatste zo graag weten? Daar hangt je keuze toch niet vanaf hoop ik?

Nee haha dat zeker niet, mijn keuze staat al vast maar was er gewoon benieuwd naar.

upppp

met de opleiding mwd heb je 64% kans dat je binnen 1,5 jaar(!!) een baan op niveau vindt. Persoonlijk vind ik dit best laag. Ook heb je een kans van 57% dat je afstudeerd binnen 5 jaar.
bij SPH heb je 48% kans op een baan op niveau binnan 1,5 jaar na afstuderen. en 62% kans op een diploma binnen 4 jaar.
best weinig dus. Ik denk wel dat je moet kijken naar een studie die een hoog percentage heeft op de arbeidsmarkt. Wat heb je immers aan een diploma als je niet aan de slag kunt?

salaris SPH: Je aanvangssalaris ligt ongeveer op € 1.850 en kan uitlopen tot ongeveer € 2.940 bruto.
salaris MWD: minimaal € 1.790,- per maand en kan oplopen tot circa € 3.330,- bruto

@JARxOFxHEARTS ik vond het ook laag en daarom twijfelde ik ook zo, maar wie weet is het over 4 jaar anders. En dit is echt iets wat me echt aanspreekt.
maarja als ik daar aan denk ga ik weer twijfelen… ik word echt gek van mezelf :hammer:

welke opleiding volg jij als ik vragen mag??

En er mogen best meer mwd’ers reageren! :flushed:

ik heb ook ooit een topic geopend over mwd, heb wel een paar reacties gekregen, lees maar door!

http://forum.girlscene.nl/forum/school/maatschappelijk-werkdienstverlening-studenten-251972.msg12880168.html#msg12880168

ik ga btw geen mwd doen, maar sociale studies, dat is cmv sph en mwd in 1 en je kiest een uitstroomprofiel

oh daar heb ik ook wat over gehoord ja! en als uitstoomprofiel kan je jeugdzorg kiezen toch? Ik neem aan dat het percentage wat je in je vorige bericht ook noemde hetzelfde is voor de sociale studies? Of zit ik nu helemaal verkeerd? haha correct me if I’m wrong.

Ik ga iig je topic even doorlezen, bedankt!

Foutje, ik zie net dat het vorige bericht van iemand anders was haha

Waar wil je MWD gaan volgen?

waarschijnlijk in Breda (Avans)

Ik heb een jaar en een paar maanden SPH gestudeerd in Utrecht. Ik ben er in november mee gestopt.
Ik zal even antwoord geven op je vragen :slightly_smiling_face:
Heb je al stage gelopen? Zo ja, waar? Ja, bij Handjehelpen en Philadelphia. Bij Handjehelpen (ook MWD stage) ga je een/twee gezinnen helpen. Vaak gaat het om een gehandicapt kind/ kind met een stoornis. Het is in principe gewoon oppassen, alleen dan net iets anders. Bij Philadelphia heb ik dus maar een paar maanden stage gelopen. Daar ging het overigens helemaal fout, maar dat komt omdat ik een *piep* begeleidster had. We botsen heel erg. Ik werkte met verstandelijk beperkten die moesten koken/schoonmaken/bakken. Je houd hen in de gaten en geeft aan wat ze moeten doen. Ik vond dit persoonlijk niet zo leuk. Mijn begeleidster was ook erg gericht op het resultaat en niet op de cliënten. Ik voelde me totaal geen SPH’er daar.
En is het een pittige opleiding? Moet je er veel voor doen, of valt dat wel mee? Valt mee. Ik heb m’n P in 1 jaar gehaald zonder er enorm veel voor te doen. Ja, even een paar dagen blokken voor tentamens, en verslagen maken.

Ik begon in een klas van 20 man en na een half jaar waren dat er nog maar 16. Er vallen veel mensen af. Ik nu dus ook. Zal uitleggen waarom :slightly_smiling_face: Ik vind het te zweverig. Sommige opdrachten slaan nergens op. Verslag maken, reflecteren, reflecteren op je reflectie. Blablabla. Je wordt er mee dood gegooid. Ook gaat het niet zo veel over de doelgroepen zelf, maar meer plan van aanpak en dat soort dingen. Overigens krijg je bij MWD meer vakken richting schuldhulpverlening en rouwverwerking.

Ik merk dat bij mijn faculteit (Maatschappij en Recht) gemiddeld wel veel allochtonen zitten. Grotendeels Nederlanders, maar wel veel allochtonen.

Als je nog meer vragen hebt, stel ze gerust!

Vorig jaar ben ik vol enthousiasme begonnen met deze studie maar het viel mij heel erg tegen en ik ben dan ook gestopt. De vakken vond ik wel leuk om te volgen en het niveau was voor mij prima te doen.
Het is voor een HBO niet een moeilijke studie maar kan wel heftig zijn, vaak ook bij latere stage’s.
Ik ben gestopt met de studie omdat het mij heel erg tegenviel verschillende theorieën/technieken in een gesprek te gebruiken, het voelde heel onnatuurlijk (je moet het je natuurlijk ook eigen maken) maar het was niks voor mij. Ik wil gewoon lekker met mensen kunnen mee janken :grinning_face_with_smiling_eyes: dus ik ben duidelijk geen echte mwd’er haha.

In Zwolle kan je op de GH een soort keuze jaar volgen waarbij je met lessen uit verschillende studierichtingen begint en er steeds meer afgooit waardoor je 1 richting overhoud. (MWD/SPH/Pabo/HBOv/en nog iets) Je kan met dit jaar je P halen en je kan het jaar daar na in het 2e jaar van bijvoorbeeld MWD beginnen.
Voor de mensen die wel twijfelen, want het is echt niet leuk om te stoppen met je studie.

Jammer dat jullie gestopt zijn. @Asella, hadden meer mensen moeite met het gebruiken van die verschillende theorieën in een gesprek?

Heeft er iemand in een gevangenis of vrouwenopvang stage gelopen? Ben erg benieuwd hoe dat is. Dat lijkt me erg interessant

Ik ben iemand die goed en graag naar mensen luistert (ben een en al oor). Ik denk dat dat wel een goede eigenschap is als je aan de opleiding wil beginnen.

Ik vind het iig leuk om jullie ervaringen te horen, bedankt voor jullie reacties!

Ik up dit topic even, ik wil sociale studies in Den Bosch gaan studeren. Maar, wat bedoel je met ‘zweverig’? De lesstof zelf? En wat voor opdrachten kreeg je dan?