♥ HBO onderzoek

Voor mijn opleiding moet ik een praktijkonderzoek in elkaar zetten en hem uitvoeren. Dit onderzoek moet gericht zijn op een probleemstelling, dus een vertaling van die probleemstelling geven in een onderzoeksvraag. Dit onderzoek moet een sociale grondslag hebben. Probleem is alleen: ik kan niet op probleemstellingen komen of überhaupt op onderzoeksonderwerpen :’) Ben een beetje inspiratieloos, ben ik bang.

Mijn vraag aan jullie is: weten jullie soms interessante onderzoeksonderwerpen? Ik moet een bepaalde doelgroep kunnen onderzoeken die makkelijk bereikbaar is, dus iets als onderzoek naar het inheemse volk van India kan natuurlijk niet.

Bijvoorbeeld: ‘wat vinden autisten van de hulp en therapie die voor hun autisme beschikbaar zijn?’ of ‘Vinden allochtonen die een Nederlandse cursus volgen de lessen voldoende op niveau?’

Vergrijzing is eerlijk gezegd een onderwerp dat mij totaal niet aanspreekt. Het is natuurlijk wel belangrijk dat je het onderwerp interessant vind, anders kom je niet veel verder. Maar bedankt voor het meedenken!

TipsyDipsy: Haha I’d wish, dat wilde ik wel, maar voor deze opleiding had je wiskunde nodig (en dat heb ik niet gehad). Ik doe MWD (: Leuk onderwerp trouwens, alleen moet het bij ons echt een soort ‘cliënttevredenheids’ onderzoek zijn. Of nou ja, de onderzoeksvraag moet meningen oproepen. Dus vragen die beginnen met 'wat vinden … van… ’ of ‘in hoeverre krijgen … passende hulp’. Beetje dat idee

Hoe kunnen we ervoor zorgen dat er minder wordt gepest op middelbare scholen?

ehm huuh :open_mouth: voor toegpaste psychologie heb je echt wiskunde nodig

Dat meen je niet :astonished: Op welke school zit jij dan? Dat zijn inderdaad hele interessante onderwerpen, maar ik ken in mijn omgeving niet echt veel seksueel misbruikte mensen, adoptieouders of vrouwen die hebben geaborteerd. Het moet een makkelijk benaderbare doelgroep zijn, zoiets als jongeren op het voortgezet onderwijs of allochtonen.

Inderdaad, dat werd mij ook verteld. Als dat niet zo blijkt te zijn, dan word ik echt boos haha :’)

Nice one Coq, daar kan ik denk ik wel wat mee. Waarschijnlijk met een andere vraagstelling (het is de bedoeling dat ik opinies pijl namelijk), maar op het onderwerp kan ik wel verder borduren. Dank je!

Goed idee, bedankt!

Oh, ja, dan zou je ervan kunnen maken “Wat vinden gepeste kinderen van de manier waarop scholen met pesten omgaan?” Ofzo.

Graag gedaan trouwens :slightly_smiling_face:

echt? dan zijn de eisen veranderd denk ik, cool!

Hmm Fontys zou inderdaad misschien kunnen, ik had vooral naar HvA gekeken. Naar mijn mening zijn de lessen daar op interessantere onderwerpen zoals diversiteit gericht.

Nice! Die zet ik op mijn lijst. Pff, het zou verboden moeten worden om op zondagmiddagen dit soort dingen van studenten te verlangen.

Nee, dat sowieso niet. Je hebt statistiek nodig, je moet namelijk veel onderzoek verrichten. Helaas :frowning_face: Volgens mij was Fontys inderdaad wel een uitzondering, daar kan het nog wel, maar ik herinner me dat de meningen niet zo positief waren over het onderwijs daar.

Ik note je zo!

Nou, dat is één van de bronnen die ik heb geraadpleegd. Verder heb ik ook naar de thema’s gekeken die beide scholen aanboden en ik kwam tot de conclusie dat die HvA interessanter waren en relevanter. Het is niet zo dat ik maar blind af ben gegaan op andermans mening…

Ik was behoorlijk chill toen ik dit schreef hoor? Dat ik geen ‘amen’ zeg op alles wat jij vertelt, betekent niet dat ik je aanval?

Anyway, kunnen we het ontopic houden?