HBO of WO ?

Dat was ook het eerste wat ik dacht toen ik dat las. Het zijn gewoon verschillende opleidingen en ik denk dat je nog eens van een koude kermis thuis kunt komen als je HBO wil doen omdat het “makkelijk” is.
En eerst HBO doen om vervolgens een WO-studie te gaan doen, is in deze tijden ook niet de meest verstandige keuze i.v.m. de langstudeerboetes et cetera. Ga naar wat meeloopdagen, laat je goed informeren en denk goed na of je liever praktisch met de stof bezig bent, of theoretisch. Volgens mij is er op het HBO ook meer begeleiding dan op de universiteit - dus mocht je niet bijzonder veel discipline hebben, dan kun je dat ook meewegen. (Ik wil niet zeggen dat je voor het HBO geen nodig discipline hebt, maar ik krijg altijd de impressie dat er daar meer gecontroleerd wordt, waardoor je wat meer die stok achter de deur hebt. Ik kan er ook naast zitten, hoor, want ik heb zelf geen ervaring met het HBO.)

Succes.

Je moet me niet verkeerd begrijpen, ik onderschat het HBO niet hoor. Maar ik werk nu hard voor mn vwo, dus gebrek aan motivatie heb ik niet. Misschien arrogant om te zeggen, ik neem aan dat, met hard werken uiteraard ik wel een HBO opleiding aan kan. Ik sta nu een 7 gemiddeld voor het vwo.

De opleidingen die ik leuk vind, rechten of iets met economie (bedrijfseconomie misschien?) kunnen op het HBO en WO. Daarom vind ik het juist zo moeilijk. Als ik bijvoorbeeld iets wilde doen wat óf persé op het HBO kan óf perse op het WO dan was het niet zo moeilijk…

Ik heb vorig jaar mijn vwo-diploma gehaald, wilde een WO-opleiding gaan doen, maar werd uitgeloot. Uiteindelijk doe ik nu een HBO-opleiding en het is echt niet mijn ding.

Het is ontzettend veel samenwerken waar ik een gruwelijke hekel aan heb. Ook zijn bij mijn opleiding de tentamens ontzettend makkelijk terwijl je heel moeilijke dingen moet leren. Sommige lessen zijn voor mij ook echt te makkelijk (niet arrogant bedoeld, maar bijvoorbeeld engels waar ze je 100x vertellen dat I altijd met een hoofdletter moet).

Nogmaals, ik weet niet of dit bij elke HBO-opleiding zo is, maar de opleiding die ik nu doe valt echt zwaar tegen qua niveau. Misschien ligt het aan mijn opleiding en zijn er HBO-opleidingen die wel goed op niveau zijn, dat zou kunnen.

Succes met je keuze!

Ik studeer WO Bedrijfseconomie, dus mocht je nog vragen hebben… ;]
En je zegt nu dat je al hard werkt voor je VWO, ik weet niet met welke vakken je de meeste moeite hebt, maar als dat M&O/Economie en Wiskunde zijn zou ik niet zo snel voor zo’n opleiding op WO-niveau kiezen. Als je het echt wil moet je het natuurlijk vooral doen, maar ik heb er al heel veel af zien vallen dus vandaar de ‘waarschuwing’. Al is motivatie natuurlijk ook heel belangrijk (:
Vat het vooral niet verkeerd op!

Ah handig! Ja ik heb M&O en economie. M&O vind ik heel erg leuk en dat gaat ook erg goed! Economie vind ik moeilijker dan M&O… Moet je veel met surplus enzo werken? Of grafieken? Dat vind ik namelijk erg lastig!
Ik doe wiskunde A en daar sta ik een 7 voor, dus dat vind ik opzich goed te doen… Heb je er last van als je geen wiskunde B hebt gedaan?

Mag ik vragen waar je het studeert? Ik zou het namelijk in Tilburg willen doen, dat is dichtbij en staat er goed om bekend! Ik ben ook al naar voorlichtingen enzo geweest.

Ik denk dat je eerst maar eens moet gaan kijken welke studies je interesseren, en dan kun je daarna altijd nog kijken of je die op HBO of WO niveau wil gaan doen. Het grootste verschil is volgens mij dat HBO wat meer praktijk gericht is, en WO vooral theoretisch. Ik weet niet wat jou meer aanspreekt, dat moet je zelf beslissen.

Ik wil WO doen, heerlijk om niet meer in nutteloze lessen te zitten, uren per dag, om je vervolgens alle uren af te vragen “wat doe ik hier?”.
Het lijkt mij heerlijk om zelf verantwoordelijkheid over je eigen studie te hebben. Ook spreekt de universiteit mij in het algemeen meer aan, niet meer elke les in een ‘vaste klas’. Ik wil van dat middelbare school gedoe af.
Overigens hou ik ook niet van (veel) stage lopen en met mijn handen werken.

Bedrijfseconomie wordt wel eens gezien als de voortzetting van M&O (niet van Economie), dus dat zit wel goed dan!

Ik studeer het toevallig in Tilburg. :stuck_out_tongue: Het eerste jaar is daar gemeenschappelijk met twee andere studies (Algemene Economie en Fiscale Economie), en daardoor heb je dan nog wel vakken waar je met dingen als surplus en grafieken moet werken. Dat valt niet onder Bedrijfseconomie maar onder Algemene Economie, maar daar krijg je dan dus wel mee te maken. Ik vind dat zelf ook niet leuk, maar dat is gelukkig echt maar weinig en na je eerste jaar ben je er sowieso vanaf (: (als je voor Bedrijfseconomie gaat natuurlijk)

En Wiskunde is voor héél veel mensen wel een struikelblok, helaas. Ik had ook alleen Wiskunde A (afgesloten met een :sunglasses:, maar ik heb wel echt moeite gehad met Wiskunde in de opleiding. Maar goed, als je gemotiveerd bent lukt het ook allemaal wel weer hoor, en uitdaging is ook niet verkeerd vind ik. Dat is dan één van de tien vakken in je eerste jaar, dus ik vind dat zelf geen reden om de opleiding niet te gaan doen, gewoon iets waar je doorheen moet!

Bedankt voor je snelle reactie! Haha toevallig dat je het in tilburg doet dan! Het is wel een pluspunt dat er minder algemene economie in voorkomt.

Je zei dat er al veel mensen waren afgevallen, komt dat dan omdat de studie tegen is gevallen of omdat het gewoon te moeilijk is?

Ga eens na wa je wilt! Voor zover ik weet, is HBO meer praktijk gericht, een vak leren. En WO meer onderzoeksgericht. Als meer een praktijkmens bent, zou ik HBO gaan doen. Tenzij je bijv. arts wil worden, dan moet je wel naar de uni haha :grinning:
Succes ermee!

Volgens mij valt ongeveer de helft af in het eerste jaar, dus dat vind ik zelf erg veel. Ik heb het idee dat eigenlijk de meeste mensen die stoppen zich óf niet genoeg verdiept hebben in de studie (type ‘Ik wist niet wat ik wilde, Bedrijfseconomie was lekker breed en daar kan je veel mee gaan verdienen’ óf omdat het te moeilijk was inderdaad. Het is ook wel een pittige opleiding hoor, maar als je het graag wil (verdiep je er dus wel goed in) en je bent gemotiveerd dan lukt het wel, is mijn ervaring in ieder geval.

En graag gedaan, als je nog meer vragen hebt moet je ze maar stellen hoor! :]

Ik las dit topic en ik dacht: ik zit precies in dezelfde situatie.
Ik zit nu in V6 en sta voor wiA een 9.2 , M&O een 8.8 en EC 8.5 .
Echter, ik heb mij ingeschreven voor HBO Accountancy.
Alleen nu zijn mijn leraren er het niet mee eens, en zeggen dat ik toch eens goed moet nadenken of ik toch geen WO wil doen.
Ik vind wiskunde en m&o erg leuk!

Het zou dan gaan over Bedrijfseconomie in Tilburg. Ik las dat sommigen dat ook willen / al doen.
Wat mij weerhoudt van WO is:

• het engels. De engelse literatuur etc. Engels is namelijk Niet mijn sterkste vak.
  • de manier van lesgeven.
  • is het veel onderzoek? En wat is dat ‘onderzoek’ dan.
  • is het veel cijfer werk?

Hopelijk kunnen jullie mij wat info geven over Bedrijfseconomie op WO niveau!

LisArt studeert dat :slightly_smiling_face:

Ik studeer dat inderdaad, en met zulke cijfers zou ik je ook wel echt aanraden om gewoon naar de universiteit te gaan… Ik heb niets tegen het HBO, maar ik denk echt dat je je daar verschrikkelijk gaat zitten vervelen als het VWO zo makkelijk gaat.

Over de punten die je ervan weerhouden:

• Maak je écht niet druk om het Engels, dat is echt nergens voor nodig. Ik ben ook echt geen held in Engels, maar het gaat prima hoor. Het is even wennen, maar dat komt allemaal vanzelf, iedereen zit in het begin met dat ‘probleem’ etc. Ik zou het in ieder geval zonde vinden om om die reden HBO te gaan doen… En Bedrijfseconomie valt dan sowieso mee hè, er is niet voor niks ook een Engelstalige opleiding (:
  • Wat vind je niet leuk (?) aan de manier van lesgeven? Dat moet je wel liggen natuurlijk, we hebben veel college in grote groepen, maar daarnaast ook wel kleinere werkcolleges.
  • Het is (gelukkig) weinig onderzoek. Het blijft de universiteit, maar we hebben tot nu toe bij één van de twintig vakken (ik zit in het 2e jaar) zelf een onderzoek moeten doen, dus ook dat vind ik geen reden om de studie niet te doen (: Het hoort erbij, maar je merkt er weinig van vind ik. Nu moeten we zelf een onderzoek door middel van een vragenlijst/survey uitvoeren, onderwerp naar keuze. Kan best leuk zijn hoor (: (Zo lang het niet te vaak/veel wordt, want ik vind het verder ook niet interessant haha)
  • Ik weet niet precies wat jij ziet als cijferwerk? Je hebt 2 vakken Wiskunde en 2 vakken Statistiek, dus dat is wel met cijfertjes, tja ook dat hoort erbij. :stuck_out_tongue: En verder heb je natuurlijk vakken als Accounting, daar zit ook wel wat cijferwerk in. Maar ik neem aan dat dat op het HBO ook allemaal zo zou zijn?
    En als je M&O en Wiskunde leuk vindt zou ik me daar ook geen zorgen over maken, dan klinkt het wel als een goede keuze!

Als je verder nog vragen hebt, stel ze gerust hoor (:
Oh ja, en bedenk je van tevoren in ieder geval wat je met de studie zou willen doen. Want als je accountant wil worden heeft de universiteit wel echt toegevoegde waarde, en als je dan later van het HBO alsnog naar WO zou willen gaan kan je beter gelijk WO gaan doen vind ik…

Thanks! Ja cijfertjes vind ik juist geweldig.
Ja, manier van lesgeven. Ik bedoel, het is allemaal zo mega groot op universiteit haha!
Denk nu inderdaad dat ik universiteit ga doen.
Over dat Engels zet ik me dan maar heen.
Gelukkig niet te veel onderzoek. Dus het is ook gewoon leerstof + oefeningen maken en dan daarover tentamens?

En hoeveel uur per week heb je les op de UvT?

Dan zit je wel goed op deze opleiding ;]
En het is inderdaad allemaal heel groot, maar ook dat is echt een kwestie van wennen! Ik heb ook bijna altijd in dezelfde zalen college, dus het voelt niet zo heel groot hoor (:
Praktisch alle vakken zijn inderdaad gewoon leerstof en oefenen, en dan een tentamen daarover (en soms tussendoor nog tussentoetsen)

Ik heb op het moment zo’n 8-10 college’s per week, dus dat is 12-15 uur (: Lijkt misschien weinig, maar ik vind dat je veel intensiever bezig bent dan op de middelbare school, dus het voelt echt niet weinig (voor mij dan).