HBO of WO ?

Hallo allemaal! Op dit moment zit ik op 5 vwo en moeten we ons dus met studiekeuze/richtingen bezighouden. Ik vind dit echt ontzettend lastig, met name de vraag: HBO of WO ?

Aan de ene kant denk ik: ja ik doe niet voor niks vwo, ik werk er hard voor, waarom zou ik dan niet gewoon universiteit proberen? Klasgenoten, met lagere cijfers etc, zeggen wel allemaal van ja tuurlijk ga ik naar de universiteit! Maar aan de andere kant denk ik van ja waarom doe ik gewoon niet eerst HBO, dan heb ik het wat makkelijker en daarna WO ?

Ik ben ontzettend bang om de verkeerde keuze te maken… Natuurlijk zou ik eerst WO kunnen proberen en stel dat dat niet lukt instromen in februari met een HBO opleiding… Maar dat kost natuurlijk veel geld en studeren is al duur genoeg.

Zijn er hier mensen die eerst het vwo hadden, daarna HBO zijn gaan doen en daarna een master aan de universiteit?

Wat is jullie mening hierover? Moet ik wat zelfverzekerder zijn??

dat vraag ik me ook (zo’n beetje) af.dusse…upp :slightly_smiling_face:

Licht eraan wat je wilt doen. Ik was vandaag bij zo’n meeloop dag en ze zeiden dat als liever met je handen werkt beter hbo kunt doen. En als je twijfelt kun je altjd nog de universiteit doen.

Ik denk dat je niet na moet gaan denken of je HBO of WO wil gaan doen. Je moet gewoon gaan kijken naar welke opleidingen jou nou echt leuk lijken op beide gebieden en dan uiteindelijk kiezen welke jou het allerleukste lijkt! Zo zou ik het iig doen, Maarja ik doe HBO want ik deed havo hihi

Je moet voor jezelf bedenken wat jouw voorkeuren zijn: ben je graag wetenschappelijk bezig, onderzoek doen etc. dan moet je voor WO kiezen. Als je meer praktisch bezig wil zijn, moet je voor HBO gaan.

Inderdaad. Het is veel meer van belang dat je de juiste opleiding kiest, dus stel je open voor beiden en kies later de opleiding die je het leukst lijkt.

Ik doe het allebei. Je moet zoals hierboven is gezegd gewoon kijken naar wat jij een leuke opleiding vindt. Het HBO is veel praktischer dan het WO. Op het WO ligt de nadruk heel erg op het onderzoeken, dus je krijgt veel vakken zoals Statistiek. Dat moet je je heel goed realiseren, dat deed ik namelijk niet. Ik dacht dat het WO gewoon moeilijker was maar niet dat er zoveel aandacht wordt besteed aan het onderzoek doen.
Je hebt gelukkig nog even de tijd. Ga naar Open Dagen en loop eens een dag mee. Dan ontdek je vanzelf wel wat beter bij je past.

Precies! Ik ga naar de HKU om daar een hbo te volgen. Zit in 6vwo en ben 16 jaar. Mensen vinden me heel slim, en hebben zoiets van ‘vind je dat niet zonde?’ en dan zeg ik ‘nee, want het is me meer waard mijn droom te volgen, dan iets te doen wat ik minder leuk vind maar waar ik misschien rijker mee kan worden/makkelijker werk in kan krijgen!’

Ga gewoon bij allebei kijken wat je leuk vind en bedenk dan welke studie je het allerleukst vind. Ik zou mij niet druk maken om HBO of WO, het is belangrijker dat je je ergens op je plek voelt. Ik ken veel mensen die een ‘lagere’ opleiding zijn gaan doen maar so what ze doen nu iets wat ze echt leuk vinden.
Er zijn trouwens maar heel weinig studies waar je in februari kan starten dus dat zou ik niet nemen reserve plan.

Ik zou niet kijken naar ‘‘HBO of WO’’, maar naar de opleiding. Welke opleiding vind je leuk?

Ik heb precies hetzelfde!

Alleen wil ik graag geneeskunde doen, maar gaat het heel slecht. en als ik dan niet bij geneeskunde kom zeg maar, weet ik niet wat ik dan zou willen doen ;p

kijk vooral naar de opleiding en als het kan , kies WO.

ik , samen met half nederland denk ik, vind hbo ONTZETTEND tegenvallen, slecht geregeld, gericht op zulke achterlijke dingen, die slb onzin krijg je dan… bah :’). dus als je kan kiezen met de opleiding die je wil, probeer het eerst op het wo…

Misschien lijkt rechten me wel interessant. Ik ben op HBO en WO al gaan kijken. Op HBO zat een meisje die ook vwo gedaan had en daarna hbo rechten dus. Zij vond het beter om eerst HBO en daarna een master te doen ipv meteen WO rechten…

Van andere hoor ik weer dat je beter meteen gewoon WO rechten kunt doen?

Ik zag dat je erover nadacht om eerst HBO te doen en dan WO, maar dit is zooooo duur he… daar moet je goed overnadenken hoor!
Je kunt beter een opleiding zoeken die je leuk lijkt (WO) en die gaan proberen, als het niet lukt in februari stoppen.
Dat heb ik ook gedaan en op die manier kost het geen extra geld, het halfjaar daarvoor wordt kwijtgescholden en de 2e helft van het halfjaar kreeg ik terug van de Uni. Ik doe nu weer WO, maar dan gewoon een andere opleiding.
Heeft me uiteindelijk (nog) niks extra’s gekost, maar je weet het maar nooit met de komende maatregelen he…

Weet je al wel welke richting je op zou willen, wat voor soort opleiding je zou willen gaan doen? Denk dat dat wel belangrijk is. Ik ben zelf HBO gaan doen na m’n VWO en het is mij echt vies tegen gevallen. Als ik dat van tevoren geweten had had ik dat echt nooit gedaan, en ik ben nu alsnog op het WO beland :stuck_out_tongue: (met een jaar ‘verspild’ dus) Maar kan me ook voorstellen dat het voor andere mensen of andere opleidingen weer heel anders is.

Ik zou in ieder geval wel goed bedenken wat je wil, want eerst HBO en dan WO doen klinkt leuk, maar wordt met alle bezuinigingen wel steeds lastiger gemaakt! Als je graag WO wil doen zou ik dat wel meteen gaan doen, puur om die reden. En een reden dat veel mensen voor het HBO kiezen is dat je daar meer praktijkervaring op doet, maar hou in je achterhoofd dat je op de universiteit ook stage(s) kunt lopen - dan zit het alleen (meestal) niet standaard in je programma. Ik wil je niet pushen richting WO, maar ik vind die reden gewoon niet echt een geweldige reden om voor HBO te kiezen.

ik doe hbo rechten en ik kan je vertellen dat het beter is gewoon meteen wo rechten te doen.

Ik ben hier nu ook mee bezig, hoop ook nog wat goede tips te krijgen, maar weet vrijwel zeker dat ik naar de uni wil ,anders is t toch zonde!

Ik heb ook vwo/gymnasium gedaan met hoge cijfers. En ja ik was net zo ‘arrogant’ om te denken dat je dan ook echt naar de uni moet omdat het anders zonde is van je kennis. Ben toen ook naar de uni gegaan, naar geneeskunde. Na 2 jaar ben ik daar mee gestopt omdat ik het te theoretisch en te breed vond. Ik ben toen overgestapt naar verloskunde, wat een hbo(plus) opleiding is. In eerste instantie voelde het als falen, maar inmiddels zie ik in dat het het beste is om te doen wat je leuk vind, niet om wat je het beste kan. Daar moet je een middenweg in vinden. Als jij bijvoorbeeld fysiotherapeut wil worden, dan word je dat toch fijn? Maakt het uit dat je dan een hbo studie doet… Als jij je opleiding niet leuk vindt, haal je het ook niet, hoe goed je ook kan studeren.

Als je in dezelfde richting later alsnog WO wilt gaan doen, kun je dat in deze tijden maar beter meteen doen denk ik aangezien alles zó ontzettend duur word. Weet je al welke richting je op wilt?

Overstap van HBO naar een master is niet zo makkelijk hoor, vaak raak je daar minstens een jaar aan kwijt (dát is pas duur!).
Toen ik in de 5e zat wilde ik ook naar het HBO, maar ik ben teruggekomen van dat idee. Veel HBO-opleidingen in de richting die ik wilde volgen bleken vrij crappy in elkaar te zitten. Ik vind de sfeer die op een universiteit hangt gewoon toffer en ik vind dat de mogelijkheden groter zijn (om bijv. in het buitenland te studeren etc.). Naar het HBO gaan omdat dat ‘makkelijk’ is vind ik echt een slechte motivatie. Mn vriend doet chemie aan de hogeschool Leiden en geloof me, dat is echt niet makkelijk hoor! Nouja, ik hoop dat je een opleiding kunt vinden die bij je past, en dan maakt het eigenlijk niet eens zoveel uit of t HBO of uni is.