HBO of VWO?

Beste allemaal,

Ik zit in mijn examenjaar en moet voor 1 mei m’n studiekeus doorgeven. Het probleem is dat ik nog niet weet wat ik wil, HBO of VWO. Ik heb nog geen leuke HBO gezien, maar welke leuke universitaire studies… Dit zou betekenen dat ik nog 2 jaar vwo moet doen. Ik zie hier echter best tegen op, omdat ik niet weet of het veel moeilijker is en ik ben bang dat ik dalijk 1 of 2 jaar voor niets zit als het niet lukt. Er is nog een (beetje stomme) reden waarom ik twijfel en dat is omdat al mijn vrienden volgend jaar van school gaan en ik dus alleen achterblijf :frowning_face:. Wat zouden jullie doen en heeft een van jullie ervaring met de overstap havo-vwo?

Alvast bedankt

Je kan ook HBO doen en in het 1e jaar je P halen en doorstromen naar de uni (soms moet je een toelatingstoets doen hangt af van de studie)

Op het HBO zit je ook niet meer bij je vriendinnen dus daar zou ik me niet druk om maken. Je leert vanzelf nieuwe mensen kennen.

Ik zou VWO gaan doen, het is zonde als je nu maar wat kiest omdat je het gevoel hebt dat je moet kiezen. Straks vindt je het niet leuk en heb je heel veel geld eraan verspild.

Ik zou aan je docenten vragen of zij denken dat je VWO kunt doen. Heb je nu goede cijfers?
Zo ja, dan zou ik vwo gaan doen.
Over je vrienden zou ik je geen zorgen maken, je gaat toch allemaal een andere studie doen dus je komt elkaar sowieso minder tegen, of jij nu hbo of vwo gaat doen.

Dit wordt in de komende jaren afgeschaft, dus zou ik niet teveel op rekenen.

Ik zou (uiteraard na gesprek met je docenten) vwo gaan doen. Mocht blijken dat dat niet lukt, kun je altijd nog eerst naar het HBO (en eventueel na een jaar weer WO gaan doen).

Als je nu al weet dat je eigenlijk graag een universitaire studie wil doen, dan zou ik sowieso voor VWO gaan!
Ik stond een aantal jaar geleden ook voor die keuze, ik heb er toen voor gekozen om mijn P te halen en daarna naar de uni te gaan omdat dat maar één jaar zou duren. Helaas heeft dit heel anders voor me uitgepakt haha: uiteindelijk vond ik de HBO opleiding die ik deed zo vreselijk dat ik dat jaar (ondanks dat ik alles haalde) niet eens af wilde maken, vervolgens ben ik een andere HBO opleiding begonnen waarbij ik wederom alles in een keer haalde, behalve een rot verslag van 1 studiepunt (waar geen herkansingsmogelijkheid voor was datzelfde jaar omdat het in het laatste blok plaatsvond) waardoor ik weer een heel jaar moest wachten op mijn P zodat ik een jaar later het verslag kon herkansen! Dit heeft mij dus uiteindelijk drie jaar stress en twee jaar studiefinanciering gekost! Naast dat ging ik ook echt niet met plezier naar school omdat ik toch wist dat ik dat jaar HBO alleen zou gebruiken als opstapje voor de uni…
Ik moet er wel even bij zeggen dat ik dolgelukkig ben dat ik nu de universitaire studie doe welke ik wilde doen, maar als ik nog eens had kunnen kiezen had ik fijn VWO gedaan :wink:
Daarnaast is het vanaf dit studiejaar ook niet meer mogelijk om met je P naar de uni te gaan!

Bedankt voor alle snelle reacties,

M’n leraren denken wel dat het moet lukken (sta voor alles 6,5 of hoger). Nog een vraagje: word je met je P toegelaten op alle universitaire studies?

Nee, universiteiten kunnen aanvullende eisen stellen. Deze kunnen per opleiding verschillen.

De P-route gaat op de schop de aankomende jaren.
Als je echt niet weet wat je wil studeren en je staat er goed voor, zou ik gewoon VWO na de HAVO doen.

Als het fout gaat dan heb je nog altijd je HAVO diploma en twee jaarjes ‘kwijtraken’ aan iets is echt niet zo erg, aangezien er ook nog zoveel studenten regelmatig switchen.

Doe HBO propedeuse 1 jaar in plaats van VWO 2 jaar.

Ik sta ook voor die keuze nu maar ik heb besloten om een HBO opleiding te doen omdat ik 1. geen 2 jaar nog steeds de vakken wil doen wat ik nu heb ik vind het vreselijk. en 2. Al haal je evt je HBO diploma (4jaar) dan heb je veeeeel meer ervaring en weet je waarschijnlijk meer wat je wilt met je leven dan 2 jaar nog eens vwo en dan meteen universiteit. Gaat een hele moeilijke stap worden. Maar ik spreek hier vanuit mijn punt.
Je kan me altijd pmen als je vragen hebt.

Ik zou vwo gaan doen. HBO-P → uni wordt steeds lastiger gemaakt en bovendien kost hbo veel meer geld dan vwo, want dat moet je zelf betalen (helemaal nu de stufi wordt afgeschaft) en vwo wordt door de overheid betaald. Ik heb zelf ook na de havo nog vwo gedaan en ondanks dat het begin best lastig was, is alles ruimschoots goed gekomen. Zeker als je niet weet wat je wilt studeren op het HBO en eigenlijk nu al weet dat je naar de uni wilt, dan zou ik me daarop voorbereiden door naar het vwo te gaan.
Vwo doen is nooit voor niks, ook al besluit je daarna alsnog hbo te gaan doen of lukt het uiteindelijk niet. Je hebt er altijd wat van geleerd. En over je vrienden; als die allemaal een andere studie in een andere stad gaan doen, zit je ook niet meer bij ze in de klas, of je nu naar hbo of vwo gaat. De kans dat je op het vwo mensen kent is groter dan de kans dat je op het hbo mensen kent. Succes!

Wat zijn je cijfers op de havo?

Ik ben ook na mijn havo nog vwo gaan doen en ik vond het reuze meevallen. Nieuwe vrienden maak je zo en de stof is echt niet dramatisch veel moeilijker. Veel dingen zijn extra herhaling maar dan ga je er veel dieper op in. Ik vond het de beste keuze die ik gemaakt heb en zit nu met veel plezier op de universiteit. Ben blij dat ik geen hbo heb gedaan, een heel jaar stress om meteen je p te halen is ook niet echt geweldig. En de manier van werken op het hbo staat me ook niet echt aan.

Wat je ook kiest, hou geen rekening met je vrienden. Zij zouden namelijk ook niet voor elkaar een mooie studiekans laten schieten. Als het echte vrienden zijn, blijf je ze spreken en zien, in het weekend bijvoorbeeld. Misschien gaat een van je vrienden wel op kamers, dat gaat ie toch ook niet afzeggen vanwege vrienden. :slightly_smiling_face: succes met je keuze.