HBO Logopedie

Ik ga aankomend schooljaar met deze studie beginnen en ik vroeg me af of er nog meer mensen deze opleiding (gaan) doen.

Ik vraag me bijvoorbeeld af hoe een schoolweek er ongeveer uitziet en of het veel zelfstudie is enzo.
Dan ik me daar alvast een beetje op voorbereiden, haha.

Hallo,

Een vriendin van mij doet deze studie en het is best pittig. 90 % van de studenten hebben zelf ook logopedie nodig om hun spraak wat bij te spijkeren. Verder veel groepswerk. Xx

Het schijnt dat een groot deel van het eerste jaar bestaat uit leren praten (jijzelf dan) :stuck_out_tongue: Verder weet ik er niks over haha, maar ben je niet naar open dagen of meeloopdagen ofzo geweest?

Ik studeer logopedie aan de HU, ik ga na de vakantie alweer naar het tweede jaar. :slightly_smiling_face:

Ik weet niet waar je gaat studeren, maar ik kan je in ieder geval alles over de gang van zaken in Utrecht vertellen. :wink:

@ Dreamcatcher en Lindsay: nee, dat klopt niet. :wink: In het eerste jaar doe je vooral veel basiskennis op van alle gebieden (taal, stem, spraak, gehoor, mondfuncties), je bent zelf nog niet al te veel bezig met je eigen stem en spraak. Natuurlijk moeten die wel op een bepaald niveau zijn, maar vanaf het tweede jaar ga je pas echt aan jezelf werken.

ik ga het dit jaar ook doen en volg nu een paar lessen logopedie om de puntjes op de ï te zetten (of op de tong-r) :’)

Ha, de fijne tongpunt-r… Die heb ik mezelf ook aan moeten leren na de screening. Maar ik heb er nog helemaal niks mee hoeven doen. :stuck_out_tongue:

Grappig, want ik hoorde van een meisje die ook logopedie doet dat dat wel zo is :stuck_out_tongue:

Haha oké, dan zal zij dat in een andere plaats doen als ik. :slightly_smiling_face:

Thanks voor de reacties!
Ik ga naar Groningen toe (:

Ik kan je natuurlijk wel mijn ervaringen met de studie vertellen, ook al studeer ik in Utrecht. De basiskennis die je opdoet, zal grotendeels wel hetzelfde zijn.

Ik had ongeveer 15 colleges in een week, bestaande uit hoor- en werkcolleges. Voor ieder vak had ik vaak 1 hoorcollege per week, en dan 2 werkcolleges per week vaak. Ik was ieder blok wel een dag vrij vaak, of dat ik kort les had, ik zat nooit echt veel op school. Natuurlijk is het de ene week wel meer dan de andere week, maar ik heb nooit iedere dag van 9 tot 5 gezeten.
Verder valt de zelfstudie op zich wel mee. Als je gewoon al je colleges volgt en je studietaken (huiswerk) bijhoudt (dat is echt heeeeel belangrijk bij ons), dan hoef je voor je tentamens niet al te veel meer te doen; je kent dan al een hoop dingen voordat je echt gaat stampen.

Heb je verder nog vragen? :slightly_smiling_face:

^ Thanks!

IK vroeg me nog af of het veel (of juist weinig) praktijk is

Bij ons is het veel praktijk. Alles wat je leert wat betreft theorie, pas je meteen toe in de praktijk. Dan speelt bijv. 1 student cliënt en de ander speelt logopedist. Zo kun je meteen je therapievaardigheden oefenen. Ook word je veel op deze vaardigheden getoetst.

Ik heb het hele jaar door misschien maar 2 vakken gehad waarin je niks met de praktijk deed. :stuck_out_tongue:
Maar praktijk is wel heel leuk hoor! Je leert veel van elkaar en in het begin is het altijd lachen, haha. :slightly_smiling_face:

Ik studeer ergotherapie en wij hebben in onze opleiding veel samengewerkt met logopedie. Je hebt op de HAN ongeveer 10 tot 15 contacturen, en daarin heb je dus hoorcolleges, werkcolleges, zangles etc.
hier leer je heel veel over de medische dingen, dus stem, gehoor, ademhaling etc.
ook leer je allemaal vaardigheden voor bijvoorbeeld een stemscreening.
Je moet zelf ook de technieken kunnen maar je stem wordt zelf nog niet echt heel erg aan gewerkt.
Je werkt veel samen en ook met andere disciplines.