HBO journalistiek

Hoi meiden, ik zit nu in 4havo en ik wil na de havo graag en hbo-studie journalistiek doen. Ik woon in leiden, en graag zou ik de studie willen doen in Leiden of Den Haag. Maar in deze steden kan ik nergens vinden waar je deze studies kan doen? Het dichtsbijzijnde wat ik kan vinden is Utrecht… En deze school scoort geloof ik onder gemiddelde… Iemand hier ervaring mee of kan mij adviseren o.i.d.? Alvast bedankt!

P.s. Sorry voor gebrekkig talebruik ofzo, dit is met iPad geschreven… Vandaar :wink:

Ik denk dat de opleiding dan niet bestaat in Leiden en Den Haag.
Oh, op internet staat dat de opleiding alleen zit in: Ede, Utrecht, Tilburg, Rotterdam en Zwolle.

Zo gebrekkig is je taalgebruik toch niet, of dacht je dat je reacties zou krijgen zoals ‘die opleiding is jou niet waardig, kijk eens hoe je praat/typt!!’ haha.

Ik denk dat je toch iets verder dan Leiden of Den Haag moet dan!

Ja haha ik denk voordat ik zulke reacties krijg zal ik maar alvast vertellen dat ik op de ipad zit haha! Maar bedankt anyways.

utrecht is de beste school voor journalistiek. Daarbij is het ook een erg moeilijke loting. Je moet er dus heel erg veel aan doen. Verder staat Ede bekent als DE gelovige school. Dus alleen heengaan als je elke ochtend wilt bidden (geen grapje).
Tilburg schijnt een normale school te zijn. Zwolle was laatst in het nieuws dat die niet zo goed schijnt te zijn . En Rotterdam moet je 10.000 per jaar voor betalen :slightly_smiling_face: Hoop dat dit genoeg informatie is. (ik ga volgend jaar ook journalistiek doen :wink:)

dankje, ik ga er over praten met mijn ouders. utrecht vind ik wel eigenlijk te ver om elke dag heen en weer te reizen en op kamers lijkt me nu nog niets, maar wie weet over anderhalf jaar wel…

Hmm het valt opzich mee. Ook omdat je in Utrecht niet redelijk lang les hebt. Je hebt vaak vrij enzo. (die tijd die je vrij hebt is dan studietijd ect ).
Je hebt deze maand (volgens mij aan het einde) een open dag in Utrecht. Ga anders eens langs (: dan zie je ook hoe het daar is. Ede raad ik je wel echt af als je niet streng gelovig bent. Ik ben er langs geweest en was vrij verbaasd over de manier hoe zij daar doen. We zaten in het hoorcollege en ineens moesten we bidden ect. Ik ben gelovig opgevoed, maar dat gaat voor mij te ver.
in Tilburg gaat meisje dat ik ken die studie doen. het is niet zo’n grote school, gewoon normale hbo ;p

Ik wil je aanraden om ook naar de studie Media, Informatie en Communicatie te kijken (mijn studie) :stuck_out_tongue:

Nee, maar ik heb 3 mensen in mijn klas die met journalistiek zijn begonnen en daarna gestopt waren en dus deze studie kwamen doen omdat het toch niet was wat ze er van verwachtten.

inderdaad. het mic is handig als je “iets met journalistiek” wilt gaan doen. utrecht moet je wel doen als je zeker weet dat je totaal die kant op wil gaan. Als je wilt “onderzoeken” is het mic handiger :slightly_smiling_face:

Zwolle was in het nieuws omdat de deeltijd-één-jarige bachelor opleiding slecht scoort. De voltijd 4 jarige (de normale HBO dus) scoort op nummer twee kwa beste journalistiek opleidingen. Utrecht staat op nummer 4.
Ede staat op één omdat die elk jaar maar op en nabij 80 studenten hebben, dus die kunnen heel intenstief begeidt worden.
Ik heb op het Windesheim gezeten en een vriendin van mijn zit op het HU. Het meeste wat ik hoor is dat het op het HU veel meer theoretischer is dan op het Windesheim. HU is vooral regels leren van journalistiek etc, Windesheim is het meer toepassen van regels op de stukken die je schrijft. Je kan zelf kiezen wat je leuker vind.
Ik vond het Windesheim chill omdat alles een stuk beter geregeld is dan bij het HU. Maar maak zelf maar je keuze. Ik zou bij alle opleidingen een meeloopdag doen en dan je keuze maken=)

Ik wil volgend jaar (na de zomervakantie) misschien ook journalistiek gaan studeren aan de hu.
Is er misschien iemand die dit ook gaat studeren of zich hier al voor in heeft geschreven of iemand die de opleiding al aan het doen is? (hoeft niet beslist in utrecht te zijn)
En wat vinden jullie van deze opleiding? Of wat wil je ermee worden?

Ik zou goed kijken naar de banenmarkt, volgens mij zijn is er maar weinig vraag naar journalisten.

Ik ben vorig jaar bij een voorlichting geweest, en die man zei dat er op dat moment nog weinig banen in waren. Maar omdat je al vier jaar verder bent tegen de tijd dat je klaar bent met de studie dat er waarschijnlijk weer veel meer plekken beschikbaar waren. Maar dat kan hij ook gezegd hebben zodat mensen de studie nog wel blijven kiezen. Don’t know.

Ik wilde naar Zwolle en het was toen super leuk, maar het was slecht in het nieuws. Toen wilde ik media informatie en communicatie doen, is ook met journalistiek alleen kan je er veel meer mee. Dat zit in Amsterdam. :slightly_smiling_face:
Ik stond daar ingeschreven tot het moment van loten, toen heb ik de knoop doorgehakt en een compleet andere richting gekozen waar je veel meer baankans hebt. Maar dat even ter zijde, in Leiden of den Haag heb je die opleiding niet. Zwolle is super leuk, maar raad ik je af, er waren allemaal diploma’s ongeldig verkregen. Ik zou ook kijken bij mic in a’dam!

je moet gewoon mazzel hebben dat je wordt ingeloot, hoe hoger je cijfers hoe groter de kans. Of gewoon cum laude slagen, dan mag je de opleiding zeker doen. Maar grote kans dat je wordt uitgeloot :S nu hopen voor jullie op het beste. journalistiek / mic lijkt mij nog steeds een leuke opleiding en heb ik nog als back up in mijn achterhoofd.

Oja en als je wordt uitegeloot is communicatie (media en reclame) ofzoiets bij Inholland in Diemen misschien een alternatief. Het lijkt best op mic / journalistiek en die heeft geen loting.

Ik ben laatst naar de open dag geweest en gekeken bij MIC in a’dam, maar helaas heb je daar m&o of economie voor nodig en dat heb ik niet…
Welke opleiding heb je uiteindelijk gekozen dan? Ik twijfel ook heel erg, en vind dingen leuk die totaal verschillend van elkaar zijn daarom is het zo moeilijk om te kiezen!

Juist omdat het zo in het nieuws is geweest kan je ervan uitgaan dat het nu beter is he.

Ik ging in mijn eerste jaar (andere studie) altijd van Den Bosch naar Amsterdam en dan maakte in in de trein huiswerk. Dat reizen valt best mee hoor. :slightly_smiling_face:

Klopt maar zo denken werkgevers er niet altijd over. Daar zou ik eerst naar informeren (en dan niet bij de school zelf natuurlijk, maar bijv. eens bellen naar een goede krant).

.