Hbo doen na vwo

Heey,
Ik ben eigenlijk vrij zeker van mijn keuze om, nadat ik hopelijk m’n vwo diploma heb gehaald, hbo te gaan doen, namelijk de opleiding fysiotherapie. Veel mensen die ik hierover vertel vinden dit een rare keuze, ze gaan er eigenlijk allemaal vanuit dat je na het vwo naar een universiteit zou moeten gaan. Dit laat me dan weer heel erg twijfelen over mijn keuze…
Wat vinden jullie ervan als iemand, na het halen van zijn vwo diploma, hbo zou gaan doen?

Als dat is wat je wilt doen gewoon doen. Niks van aantrekken wat anderen zeggen. Uiteindelijk moet jij een opleiding en beroep doen waar jij gelukkig van wordt.

Gewoon doen waar jij je goed bij voelt! Ik zit zelf op het hbo en ik ken genoeg mensen die hiervoor vwo hebben gedaan, niemand die er moeilijk over doet.
Mijn zus is na haar vwo naar de universiteit gegaan en heeft hier achteraf enorm veel spijt van, aangezien haar hart bij een hbo-opleiding lag. Nu, een paar jaar later, twijfelt ze om alsnog hbo te gaan doen.

Ik vind het sowieso heel raar dat het de ‘norm’ is om het hoogste te doen wat je kan. Uiteindelijk is het belangrijkste dat je iets doet wat jou gelukkig maakt.

Je moet doen wat jou het leukste lijkt, niet wat mensen van je verwachten. Als jij Sowieso vind ik het niet raar om na vwo naar hbo te gaan. De universiteit moet je maar net liggen.

Ik ben na mijn VWO naar de uni gegaan en ondanks dat het echt een superleuke opleiding was, heb ik er eigenlijk wel een beetje spijt van dat ik niet naar HBO ben gegaan, aangezien dat gewoon veel praktischer is en beter past bij wat ik nu doe.

HBO en uni zijn gewoon twee totaal verschillende dingen die naar mijn mening niet alleen verschillen ten aanzien van ‘niveau’. HBO is gewoon praktischer en gestructureerder en uni is meer zelfstudie en onderzoek. Als HBO je beter ligt, gewoon doen!

Zo raar vind ik het niet om na je Vwo HBO te doen? Hoor het best vaak namelijk. Ik hoor zelfs regelmatig dat mensen op het vwo al afzakken naar havo ondanks dat ze het makkelijk aan kunnen omdat ze al zeker weten een HBO opleiding willen doen.

Als het je gelukkig maakt en er 100% achter staat, waarom niet? HBO is nog steeds hoog zat.

Het zijn inderdaad totaal verschillende dingen, los van de ‘moeilijkheid’. Ik heb zelf ook vwo gedaan, vervolgens hbo en net gestart met een master aan de uni. Deze route is voor mij echt héél goed geweest, daarnaast kun je sommige vakken gewoon beter leren in de praktijk denk ik. Ik herken de reacties wel, maar zolang jouw keuze goed voelt en bewust is gemaakt, moet je je er niets van aantrekken.

Mensen zeggen dat je zo hoog mogelijk moet studeren dus univesiteit moet je doen

Dus jij doet altijd alles wat anderen van te vragen…?

Ik heb zelf ook VWO gedaan en ben daarna ook een hbo opleiding gaan doen. Ik wilde juist praktijk en zag daarom studeren aan een universiteit echt niet zitten. Het niveau lag bij sommige vakken precies goed en bij andere vakken iets te laag. Dit heb ik gecompenseerd door extra vakken te gaan doen en een stage in het buitenland te doen. Zo heb ik er toch alles uit gehaald en toch mijn droomopleiding gedaan. Na mijn hbo heb ik een premaster en master gedaan aan de universiteit, dus toch niet op de uni beland. Maar doordat ik al die jaren al extra praktijk heb gehad, pas ik mijn master veel praktischer toe op dit moment. Dus ik zeg doen!

Goede zin maar ze zeggen dat je spijt krijgt als je niet doorstudeerd dat je zo hoog mogelijk moet komen

Ik ben vorig jaar na het vwo begonnen aan een universitaire opleiding, maar kwam erachter dat het theoretische van de uni mij gewoon niet ligt. Ik wilde vanaf de vierde eigenlijk al fysiotherapie, maar heb er toen uiteindelijk niet voor gekozen, mede dankzij alle mensen die tegen mij zeiden dat de uni “hoort” als je vwo gedaan hebt. (Deels ook omdat ik geen keuzes kan maken, en bang was dat fysiotherapie niks voor mij zijn).

Ik ben nu dit jaar begonnen aan fysiotherapie en ik vind het onwijs leuk!

Moraal van het verhaal: Kiezen wat je leuk vindt en niet kiezen omdat andere mensen een bepaalde verwachting van je hebben :slightly_smiling_face:

-

ff

Dankjulliewel voor al jullie reacties, toch wel fijn om te horen dat niet iedereen er zo over denkt :flushed:

@Nightthinker
Heb ik inderdaad ook al naar gekeken, maar is particulier en ik denk niet dat ik het zo zie zitten om zoveel geld te gaan lenen… iig bedankt voor de tip! (:

@Volare
Mag ik je een privéberichtje sturen met wat vragen over de opleiding? :cold_sweat:

Tuurlijk!

Je krijgt spijt van en studie doen wat mensen van je verwachten maar je zelf niet leuk vind. Je krijgt spijt van doorstuderen omdat anderen dat willen maar je zelf er niet gelukkig van word. Je krijgt geen spijt van een leuke studie op HBO niveau doen terwijl je vwo hebt gedaan.