HBO Dag overslaan

Hooi,
Ik had even een vraagje, ik vroeg me af of je op het HBO nou gewoon eens een enkele keer een dag kan missen. Of kan dit niet zomaar? En dan gaat het echt maar oom echt een enkele keer
Liefs,

Ligt aan je school denk. Bij de een wordt alles gecontroleerd, en bij de andere niet… Dus i don’t know…

Dat hangt heel erg van je opleiding af. Ik bedoel als je een aanwezigheid plicht hebt van 80% ja dan is het prima als je er een mist lijkt me.

Maar heb je niet gewoon een studie handleiding waar dit alles in staat?

Weet iemand het toevallig voor de opleiding fysiotherapie in Rotterdam.
Vroeg het me gewoon af.
Het is dan ook echt maar voor 1 keer ofzo

Je kunt toch altijd ziek zijn? Op de meeste HBO opleidingen hoef je je dan niet eens af te melden… alleen even een mailtje te sturen naar de docenten waarvan je die dag verplichte vakken hebt.

Bij mijn school boeit niemand dat zolang je maar de leraar een mailtje stuurt. De meeste lessen staan gewoon op internet. Alleen ik heb wel bij gesprek aan t einde van t een jaar een praatje over je motivatie, en daar word ook gekeken of je wel vaak aanwezig bent. En ja soms afwezig zijn doet iedereen hoor. Ik ga meestal de laatste 2 weken van een periode ook veel minder omdat ik dan te druk ben met de projecten. En hoorcolleges zijn zoiezo niet verplicht :slightly_smiling_face:

Bij ons zeggen ze wel dat het 80% aanwezigheidsplicht is, maar ik vraag me af of daar serieus naar gekeken wordt want ik ken genoeg mensen die 1 vd 5 lessen aanwezig zijn. Anyways, ik hoef ook alleen maar een mailtje naar de docent te sturen van wie ik les heb als ik ziek ben

Hangt van je opleiding af. Bij sommige vakken heb ik 80% aanwezigheidsplicht, anders moet ik een vervangende opdracht maken. Andere vakken zijn helemaal niet verplicht.

Ik hoop niet dat je dit vraagt om een studie te selecteren met ‘zoveel mogelijk afwezig kunnen zijn’ als selectiecriteria. :wink:

Vaak vind je op de website/intranet/algemene documenten van je studie wel de richtlijnen omtrent de aanwezigheidsplicht.

Van veel colleges word de aanwezigheid gecontroleerd bij mij, maar ze sturen geen leerplicht naar je toe als je het mist. Het is alleen zo dat als je meerdere werk- of hoorcolleges van 1 vak hebt gemist dat ze niet of minder snel iets voor je gaan doen als je het tentamen niet hebt gehaald.

Is per school/docent verschillend. Soms is er een 80% aanwezigheidsplicht en anders maalt niemand erom. Imo moet je voor jezelf nagaan of je de lessen die dag wel kunt missen. Ik heb vakken waarvan ik vind dat ik toch echt naar het hoorcollege moet gaan, maar ook vakken waarbij ik het bewust oversla omdat ze niet nuttig zijn. Studeren doe je voor jezelf, dus ik vind het ook belachelijk als docenten streng gaan bijhouden of je wel komt opdagen of niet. Jij betaalt hun nota bene.

Hoezo vraag je het je gewoon af? Ik vind het nl wel iets raars om je zomaar ff af te vragen. Ik hoop dat je je studiekeuze niet op zoiets baseert. Hoe dan ook, het moet kunnen dat je een dag les mist. Mensen worden ook wel eens ziek en dan kunnen zo een hele week overslaan. Dus een dag school missen is echt niet het einde van de wereld en je krijgt er niet overdreven veel nadeel bij. Ja, dat je de lesstof van die dag mist maar zolang je dat niet herhaaldelijk doet moet je het vak gewoon nog kunnen halen. En dat geldt voor elke opleiding denk ik wel. Een dag verzuim is een flexibiliteit wat elk vak gewoon moet kunnen hebben.

Helaas denken instellingen de hoge uitval onder studenten te kunnen terugdringen door strenger op te treden. Volwassenheid = eigen verantwoordelijkheid is helaas niet de algemene beredenering.

Bij ons zijn ze daar redelijk serieus in. We hebben hoorcolleges en trainingen, de trainingen zijn sowieso verplicht. 2 lessen gemist betekend extra opdracht, 3 lessen gemist betekend gelijk een herkansing.
Sowieso mis je bij de meeste vakken echt veelste veel stof om een les over te slaan.

Bij ons komen alle colleges aan het eind van de week op blackboard te staan, dus wat dat betreft kun je alle theorie gewoon missen als je de zelfstandigheid hebt om het op eigen houtje te doen. Ik gebruik de powerpoints tijdens het leren van m’n tentamens, ik ga naar de colleges toe om aantekeningen te maken.

Powerpoints komen bij ons inderdaad ook online te staan. Alleen gebruikt niet elke leraar een powerpoint bij ons :wink: En dat zijn juist de leraren van de vakken waarvoor je in 1x moet slagen :wink: *beetje jammer*
Ook doe ik een studie waarbij het werkveld constant veranderd en je dus niet bij elk vak het boek kunt gebruiken zegmaar.

Wij zijn zelf verantwoordelijk bij ons, dus nee er wordt niet moeilijk om gedaan. Maar qua stof mis je veel. En als jij je toetsen niet haalt, dan heb je een probleem.
Dus je moet het bij ons zelf weten, maar slim is het niet. Helemaal niet als je positief studieadvies wil krijgen.

Zoals al gezegd is: Het hangt van de opleiding af.

Ik heb 80% aanwezigheidsplicht, waarbij ook echt gecontroleerd wordt (en dat in mijn afstudeerjaar). Maar bij veel opleidingen heb je sowieso niet extreem veel contacturen.

Waarom wil je dit eigenlijk weten?

Denk dat ze niet gelijk in de rode vlekken wilt schieten als ze een keertje een college mist (bijvoorbeeld door te laat komen).