HBO Communicatie

Hoi! Ik zit nu in mijn examenjaar, en ik vind het heel moeilijk om een studie te kiezen. Communicatie lijkt me wel leuk, dus zijn er hier meiden die deze opleiding volgen, en er ook wat over kunnen vertellen? Is het moeilijk, en op welke school doe je deze opleiding?

Alvast bedankt!

Ik doe Communicatie op Fontys, wat wil je precies weten haha?
Wat de opleiding inhoudt staat wel goed omschreven op de website, ik vind de moeilijkheidsgraad meevallen. Al vallen er in jaar 1 bij ons wel veel mensen af omdat je alle studiepunten in 1 jaar moet halen.

Ik wil ook best wel wat meer weten over Communicatie.
Wat houdt de opleiding precies in? Waar hou je je mee bezig? Is de opleiding voor iedereen weggelegd? Ik ben nogal introvert en ben bang dat het hierdoor niet bij mij past, terwijl, zoals het op de site van de NHL aangeschreven stond, het mij wel leuk lijkt. Ik vind het lastig kiezen.

Bij ons is het wel belangrijk dat je niet erg introvert bent. Je moet namelijk veel presentaties en pitches geven, de leiding nemen en initiatief tonen, anders heb je kans op een onvoldoende. Uiteindelijk gaat het toch om de relatie tussen bedrijf en klant en dan is het niet altijd handig om introvert te zijn.

Ik zit nu in mijn tweede jaar communicatie aan de Hogeschool Rotterdam.

Eerste jaar leren wij vooral theorie en de basis die je moet weten van communicatie binnen een bedrijf en marketing.

Tweede jaar nu krijgen we veel echte opdrachtgevers waar we dingen voor moeten doen. Zo hebben we een evenement georganiseerd waar we 6 maanden mee bezig zijn geweest ongeveer. En we hebben een advies rapport opgesteld voor een echt bedrijf.

Zoals hier boven al aangegeven moet je niet al te introvert zijn. Al moet ik zeggen dat ik zelf ook heel introvert ben. Alleen zodra ik met een klant moet praten of een presentatie moet geven verander ik in een heel ander persoon en kan ik dus wel gewoon mijn verhaal goed en overtuigend vertellen. Als je dat kunt ben je al een heel eind.

Ook is communicatie vrij breed. Ik wil zelf bijvoorbeeld evenementen gaan organiseren en dan de communicatie er van denk ik. Alleen andere uit mijn klas willen juist weer de marketing kant op. Er is ook een jongen die stage gaat lopen bij een uitgeverij. Dus je kunt heel veel diverse kanten op. Als je nog vragen hebt kun je me altijd noten (:

Ik ben zelf tweedejaars student Communicatie op de NHL hogeschool. Op het NHl wordt er vanaf het eerste jaar al gewerkt met echte opdrachtgevers, daarnaast worden er naast de colleges ook veel andere evenementen georganiseerd. Ik weet zelf nog niet echt welke kant ik op wil omdat ik eigenlijk alles wel leuk vind. Elke periode heb je een professionaliserings taak waar je, je dieper stort op een onderwerp. Het eerste jaar is vooral heel erg algemeen. Veel mensen uit het eerste jaar zijn gestopt met de opleiding omdat ze het aantal punten niet konden halen.

Ik ben ook tweedejaars student communicatie. Zelf ben ik ook een rustig en wat introvert iemand. Bij de opleiding moet je inderdaad veel presentaties en pitchen geven voor echte opdrachtgevers (tenminste bij mij).

Het eerste jaar is vooral kennismaken met wat is communicatie eigenlijk. En aan het eind moest ik kiezen in welke richting (major) ik verder wil: public affairs (meer maatschappelijk en overheidsinstanties etc), marketing (dus marketingcommunicatie gericht op verkoop) en consultancy (indien je later een eigen adviesbureau wilt). Ik heb zelf de richting public affairs gekozen omdat ik later het liefst bij het openbaar ministerie wil werken.

Ik moet eerlijk bekennen dat de opleiding communicatie wat lastig is om uit te leggen, maar het is een erg brede opleiding en in elk werkveld kun je aan de slag. De opleiding zelf bestaat uit het uitvoeren van projecten zoals het opstellen van een campagneplan, adviesvaardigheden dus schrijven van bijvoorbeeld een onderzoeksrapport en daarnaast natuurlijk theorie in de vorm van hoorcolleges en werkcolleges waarbij ieder blok iets anders wordt behandeld zoals onderzoek of interne communicatie

Misschien beetje lang verhaal maar het is echt een erg leuke en veelzijdige opleiding omdat je echt kunt bepalen wat bij je past en wat niet.

Ik studeer Communicatie bij Inholland, laatste jaar nu.

Het belangrijkste bij Inholland is dat wij op dit moment geen minors meer hebben. Je bent eigenlijk de laatste twee jaar heel veel bezig met de praktijk. In jaar drie een stage en een onderzoek/opdracht uitvoeren bij een externe opdrachtgever. Jaar 4 staat in het teken van een afstudeeropdracht en aanvullende projecten.

Vakken die ik de afgelopen jaren heb gehad zijn Projectmatig werken, Marketing, Media Planning, Schrijven & Visualiseren, Photoshop, les in het maken/bewerken van video’s, Onderzoek, Presenteren en nog een heleboel. Echt heel erg breed dus.

Ik wilde zelf toen ik begon heel graag de redactionele kant op, dat is in de opleiding in een project terug gekomen en buiten dat project verder alleen nog in een ander vak. Niet veel dus, juist omdat het zo breed is.