HBO Communicatie of Informatica?

Hay,

Ik doe op dit moment de studie sph (sociaal pedagogisch hulpverlener), ik ben er achter gekomen dat dit eigenlijk helemaal niet iets voor mij is.

Daarom wil ik volgend jaar een nieuwe start maken met een nieuwe studie.
Nou heb ik wat rond gezocht en geinformeerd, en kwam ik op de volgende 2 studies: communicatie en informatica.
Ze spreken me allebei erg aan!
Zijn er hier meiden (of jongens) die deze studie doen, iemand kennen die dit doen en zoja kan je er dan wat over vertellen?
Jou ervaringen, je tips, je afraders?
Ik hoor graag alles!

Alvast bedankt

Zoo, dat is wel wat heel anders!
Wat was er niet leuk aan sph?

waarom wil je juist die twee? ze lijken namelijk niet echt op elkaar…
Ik wil namelijk volgend jaar Communicatie gaan doen, lijkt me echt super.

Ik weet dat het iets totaal anders is en ze niet op elkaar lijken!
Ik heb gewoon nogal brede interesses. Ik heb ook meerdere studietesten gedaan, en daar kwamen ze ook allebei hoog te staan!

Ik vond Sph niet leuk omdat je echt heel veel op jezelf moest reflecteren, naar mijn zin iets te veel. Nu weet ik wel dat je dat sowieso veel hebt op hbo studies hoor. En verder kwam ik er steeds meer achter dat ik nou niet weet of ik er wel zin in heb om later dag in dag uit clienten te helpen. Het is wel een leuke studie, maar gewoon niet helemaal voor mij

Hai,
Ik doe HBO Communicatie aan de Hogeschool in Vlissingen. Doe nu het 1e jaar.
Een leuke studie! Heel erg veelzijdig. Wij hebben in 't 3e jaar een half jaar stage en een half jaar minor. En in het 4e jaar een half jaar afstudeerstage. Je hebt heel veel mogelijkheden om naar 't buitenland te gaan.

• Mijn 1e semester: erg veel zijdig, leuke vakken.
  • Evenementenorganisatie: leren hoe je een evenement opzet. Moesten er ook eentje met de klas organiseren.
  • Tekst en Design: hoe leer je schrijven, hoe zet je een persbericht op, hoe geef je een folder vorm, we moeten ook een kort filmpje maken
  • Interne communicatie: spreekt voor zich
  • Psychologie en sociologie: spreekt ook voor zicht
  • Engels: spreekt ook voor zich (hebben wij geloof ik trouwens alleen maar 't 1e jaar)
  • SPA: systematische probleem aanpak: hoe stel je een plan van aanpak op, heel leerzaam.
  • Tweede semester: ben er natuurlijk nog niet mee klaar. Vakken zijn wel leuk, maar wat saai doordat de docenten niet zo flitsend zijn.
  • Creatieve communicatie : leer je veel over creatief denken, brainstormen, reclame
  • IPR: inleiding presenteren en rapporteren: hoe moet je goed presenteren (moeilijker dan je denkt!) en hoe stel je een goed rapport op?
  • Financiële communicatie: nauwelijks cijfers of lijntjes, gaat vooral over marketing
  • Engels

Volgend jaar beloven de vakken nog leuker te worden :grinning:
Succes met je keuze!

Thnx voor alle info!!
Klinkt echt heel leuk allemaal.

Wat ik me verder afvroeg, is deze studie grotendeels praktijkgericht of echt leren uit boeken?

Hey,

Ik heb vorig jaar applicatie ontwikkeling gedaan (de mbo vorm van informatica ongeveer). En ehm ik vond het wel leuk maar je moet (vooral voor de hbo vorm) er wel echt geinteresseerd in zijn anders ga je het al snel saai vinden. Ik programmeerde voordat ik die opleiding ging doen zelf al veel met html, php, css etc. Maar ik vond de opleiding Applicatie ontwikkeling niet super omdat ik daar veel java en vb.net kreeg (dus op de pc zelf programmeren) weet niet of dit met informatica ook zo is.

ik ga volgend jaar waarscheinlijk communicatie & media design doen misschien is dat ook wat voor jou als je net als ik meer voor web programmeren en designen wilt gaan.

CMD uitleg: http://www.han.nl/opleidi…tie-multimedia-design/vt/

Informatica uitleg: http://www.han.nl/opleidingen/bachelor/informatica/vt/

Een vriendin van mij doet communicatie.
Ik krijg het idee dat de opleiding best makkelijk is.
Ze krijgt de volgende vakken:
Marketing, fotografie, flash (als k t goed schrijf?), psychologie.
De rest weet ik allemaal niet.
Flash = bijv. de banners bij hyves of bij girlscene, die leer je bij dat vak maken.
Fotografie = een heel portfolio opstellen vanuit bepaalde perspectieven en ideeen etc.
Marketing = marketingplan maken
Psychologie is verder gewoon toets maken. Les stof en zo

Sommige vakken zijn echt heel erg theorie: zoals interne communicatie en psychologie en sociologie.
Bij evenementenorganisatie & Tekst en Design ben je wel meer met praktijk bezig.We kregen wel vaak bij interne communicatie veel gastcolleges, dus leer je toch het een en ander over het werken in de praktijk.
Denk dat de verdeling 60% theorie en 40% praktijk is.

Thnx iedereen!

Handig ook die sites X_Sann!

Ik studeer ook communicatie, maar wel een speciale variant. Ik doe namelijk International Event, Music & Entertainment Studies, richting communicatie. Het is dus wel communicatie, maar dan heel erg op de entertainmentwereld gericht. Je krijgt ook les in bijv. brainstormtechnieken, schrijven, ict (cd-hoesjes ontwerpen, reclamefilmpjes maken, weblogs bijhouden) en nog meer van dat soort dingen.