HBO Bachelor naar WO Master

Hey!

Zijn er hier mensen die van een HBO Bachelor (ik doe SPH) naar een WO Master zijn doorgestroomd? (met een schakeltraject) Ik zou graag een master willen gaan doen in het sociale veld, bijvoorbeeld orthopedagogiek of sociologie, maar ik weet niet wat de mogelijkheden zijn om door te stromen. Het lijkt me een groot verschil om te overbruggen, zelfs in een doorstroomtraject van een jaar.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Wat voor opleiding hebben jullie gedaan, en hoe verliep de overgang?

Jup, ik doe nu een premaster. Heb de bachelor voeding&dietetiek afgerond en hoop volgend jaar te kunnen beginnen aan de master gezondheidswetenschappen.
Ik vind het schakeltraject behoorlijk pittig, je moet het zeker niet onderschatten. Het is echt zwaarder dan mn hbo opleiding.
Het is vooral wiskunde en statistiek en daar ben ik niet zo goed in. Je moet er echt veel tijd in steken. Maar ik heb het er wel voor over!

Ooh, leuk! Dat is dus ook het plan dat ik heb, om een schakeltraject te volgen, maar hoe zit het met de studiefinanciering en dat soort praktische zaken?

Krijg je sowieso niet he omdat je je bachelor al hebt afgerond. OV krijg je alleen als het wordt omschreven in studielink als voltijd opleiding. Dat moet je dus even vragen bij de opleiding van je keuze. Mijn schakeltraject is 1 dag in de week, maar wordt in studielink omschreven als ‘voltijd schakel’ en daardoor heb ik nog wel gratis OV (via nullening principe).

Ik zit momenteel in dat traject. Ik wil doorstromen van Industrieel Product Ontwerpen naar Industrial Design Engineering, een goede aansluiting dus en maar een schakelprogramma van 30 EC. Ik heb tijdens mijn minor een pre-master gevolgd, zodat ik na het afstuderen direct door kan stromen en het weer een halfjaar scheelt. Niet alle scholen hebben zo’n programma, maar als het er is kan ik dat erg aanraden! Maar voordat ik aan de pre-master mocht beginnen had ik wel minimaal een 7,5 gemiddeld nodig, al mijn vakken gehaald en moest ik certificaten Engels en technische wiskunde op VWO examen niveau halen. Bovendien moest ik gemiddeld een 7 staan tijdens aan het eind van mijn pre-master. Ik ben de enige uit mijn groep die de pre-master heeft gehaald, omdat vooral de wiskunde veel mensen nekte. Dit hoor ik vaak, ook van mensen met hele andere studie (psychologie bijvoorbeeld, statistiek e.d.)

Het is dus niet iets wat je zomaar even doet, maar ik vond het wel ontzettend interessant en zou mensen die er echt voor willen gaan wel aanraden! In september hoop ik te starten, dus ik weet nog niet hoe de master me bevalt en hoe die aansluiting is. Flink nadeel is dat ik geen cent studiefinanciering meer krijg vanwege het leenstelsel, ook heb ik al 5 jaar OV opgemaakt dus ook het nullening verhaal niet meer op gaat voor me. :confused:

Hmm dan heb ik iets gemist bij DUO denk ik, ik dacht namelijk dat je alleen geen stufi kreeg als je 2 bachelors of 2 masters deed, maar van bachelor naar master dus wel. Heb ik dat dan verkeerd begrepen?

Vroegâh had je nog recht op één jaar stufi na je HBO, omdat je voor bachelor+master in totaal 5 jaar krijgt, en je maar 4 jaar op hebt gemaakt op het HBO. Maar nu het leenstelsel is ingevoerd krijg je niets nada noppes, omdat je aan een nieuwe studie begint val je in het nieuwe stelsel.

Aah oke, nou duidelijk haha. Maar dit dan niet voor het collegegeldkrediet hoop ik?

In totaal krijg je altijd de nominale duur +1 extra jaar qua OV (stufie valt wel weg na de nominale duur)

Ja oke, het is niet helemaal noppes inderdaad. En als ik me het goed herinner heb je na die 5 jaar ook nog mogelijkheid tot korting tot dalurenkaart. Maar dat staat vast op de site van de NS.

Er zullen vast wel wat opties zijn als je 6 jaar OV hebt gehad (icm met een tweejarige master, bij eenjarige master heb je natuurlijk max 5 jaar OV) en je echt veel moet reizen. Als je op kamers moet, zal je sowieso wel wat gaan lenen bij duo want je valt idd onder de nieuwe regeling.

Zelf heb ik straks het laatste jaar geen OV meer maar dan hoef ik alleen nog mijn afstudeerproject van 40 EC te doen. Het afstudeerbedrijf, als het een beetje een groot bedrijf is, zal waarschijnlijk wel wat regelen + je krijgt een vergoeding wat de kosten opvangt :stuck_out_tongue:

Ik ben sowieso het OV vergeten omdat het voor mij praktisch niet opgaat. Ik heb na dit halfjaar mijn 5 jaar op en ik woon toch een kwartiertje fietsen van de universiteit. Die €270 in de maand daarentegen…

Ja, echt balen dat we geen uitwonende beurs meer krijgen :dry: ik leen zelf nu 250 per maand bij om de kamer te kunnen betalen (ouders helpen verder ook een beetje mee)

Er zijn qua OV geen opties. Je hebt inderdaad wel korting op daluren abbo, maar dat geldt niet als je in het buitenland hebt gestudeerd. Echt belachelijk. Verder krijg je niks, dus je moet gewoon een abbo aanschaffen, wat echt bizar duur is.

En het is nu inderdaad zo dat je alleen voor je bachelor stufi krijgt, masterstufi is afgeschaft helaas.

Zelf zie ik het vooral als een investering in jezelf. Door een master na het hbo te volgen ontwikkel je jezelf enorm op zowel persoonlijk als professioneel gebied. Daarnaast kan extra kennis vergaren nooit kwaad en met een beetje geluk kan je later de gemaakte kosten gemakkelijk binnen 35 jaar aflossen.

Zelf ben ik van hbo Industrieel Product Ontwerpen naar Werktuigbouwkunde gegaan via een premaster en sinds kort ben ik nu officieel master student. Eigenlijk was ik niet toelaatbaar voor de premaster aangezien ik een slechte aansluiting heb maar i.c.m. met hoge hbo cijfers en de juiste minoren gaven ze me toch een kans. Als buitenbeentje was ik de enige van de ongeveer 30 premaster studenten met IPO als achtergrond. Een premaster in werktuigbouwkunde is op zichzelf al erg moeilijk maar met een andere achtergrond die niet goed aansluit nog vele malen moeilijker. Voor veel vakken mistte ik de voorkennis en besteed gemiddeld 50+ uur per week aan de studie. Toch is het mij gelukt om door de premaster van 30EC te komen en volg ik nu een 20EC vakkenpakket die ik moet volgen omdat ik vrijstelling krijg voor de stage (valt wel onder de master zelf). Pas daarna kan ik echt de vakken volgen die ik wil.

Ik ga in september beginnen aan een premaster in Tilburg. Hoeveel contact uren hebben jullie (gemiddeld) in de week? En hoeveel uur besteed je aan de studie zelf?

Ik heb ook een overgang gedaan. Ik heb een minor aan de universiteit gevolgd voordat ik doorstroomde. De doorstroming ging goed, maar ik adviseer je echt om eerst wat vakken te volgen en niet direct gaat doorstromen. De manier van lesgeven en leren is totaal anders en ik denk dat als je in een keer in het diepe gegooid wordt het echt heel moeilijk word. Ik dacht eerst dat ik alsnog niet klaar zou zijn voor mijn master, maar het bleek juist dat ik een groot voorsprong had op internationale studenten omdat ik al het een en ander gevolgd had.

Een pre-master is ook wel goed, maar ik vind dat altijd nogal tricky. Stel je master is neit zo leuk, stel het is heel moeilijk dan heb je al die moeite voor de premaster al gedaan. Mijn master is eenjarig, dus het is voor mij gewoon een jaartje bikkelen. Maar een tweede jaar had ik het echt niet willen doen.

Het is btw per premaster verschillend of je in aanmerking komt voor een OV of een studielening (studiefinanciering is sowieso afgeschaft).

EN je moet je echt bedenken hoeveel waarde zo’n studie heeft. Voor mij kan dat papiertje een hoger loon betekenen, mar voor mijn vriend heeft een master 0 waarde tenzij hij daarna nog 5 jaar verder wilt studeren. Om die reden gaat hij geen master doen.

Voor sommige studies is dat gewoon verplicht.

Ik dacht dat een pre-master overal verplicht is. (Of lees ik het verkeerd?) Lijkt me nogal vreemd om zomaar toegelaten te worden tot een master, dan zou ik me heel erg afvragen het niveau wel up to par is. Mijn pre-master was echt een soort schiftingsprogramma.

Qua tijdsduur… vrijwel elke technische master duurt twee jaar. Dus daar is ook vrij weinig keuze in. Je hebt wel een ir. titel als je je master afrond, en vooral op de lange termijn levert dat een flink hoger loon op.