Havo/vavo

Heey!
Ik heb een probleem, ik ben twee jaar geleden in klas 3 blijven zitten met 8 minpunten. Toen ben ik gewoon op het gymnasium gebleven en het jaar erna ben ik bijna cum laude over gegaan (7,46 gemiddeld). Nu zit ik dus in de vierde, maar ik redt het weer niet. Ik sta 4x een 5.
Natuurkunde: 5,23. Scheikunde: 5,49. Wiskunde: 4,90. Grieks: 5,03
Omdat ik dus een bèta-profiel heb met al deze vakken, willen mijn leraren me waarschijnlijk niet over stemmen. Mijn mentor zei dat de kans dat ik over ga 5% is. Nou, dit accepteer ik.

De onvoldoende voor wiskunde zit hem in een slechte leraar die niet uit kan leggen en zijn eigen werk niet begrijpt.
Voor scheikunde heb ik het hele jaar geen boek gehad en in de laatste periode heb ik dat boek zelf gekocht en sindsdien alleen goede cijfers gehaald. Maar omdat ik de eerste periode nogal verneukt heb en zou mogen herkansen (de laatste dag van het jaar hoorde ik dat het die dag was) sta ik dus een 5 ipv een 7. Natuurkunde geld hetzelfde voor.

Maar het probleem is dus dat ik het echt wel kan. Ik heb me ook nog niet ingeschreven voor de havo en het is nogal een populair instroomjaar hier in havo 4. Daarom acht ik de kans niet zo groot dat ik toegelaten word.
Als ik hier in de stad niet toegelaten wordt tot havo 4 moet ik in een ander dorp toegelaten worden, dat is 45 minuten fietsen. Nu kan ik ook in 1 jaar de vavo doen omdat ik daar meteen tot 5 havo wordt toegelaten. Eventueel kan ik ook nog 4 havo extra doen, maar dit is niet echt nodig.

Is hier iemand die iets vergelijkbaars heeft meegemaakt? Vavo heeft gedaan of doet? Ervaringen, advies, tips?
Waar zouden jullie voor kiezen?

Trouwens, ik ben 17 dus de school (welke?) zou mij moeten detacheren voor de vavo.

ik heb vavo gedaan. Ik ben er zeer tevreden over, ik kan het je alleen maar aanraden. het is gewoon veel zelfstandiger enz, niemand bemoeit zich niet meer met je. Veel beter dan op een middelbare school

Vavo is wel heel duur. En 45 minuten is niets joh :’)

Dat lijkt mij ook veel fijner maar hoe zit dat met het detacheren? Welke school moet dat voor mij doen? Hierdoor vallen de schoolkosten weg toch?

ik weet niet hoe dat bij jou precies werkt, maar ik kreeg een uitbestedingsformulier van mijn eigen school. Maar ik was zeg maar gezakt voor mijn examens. Jij bent dat niet, dus ik weet niet hoe dat dan allemaal voor jou werkt eigenlijk…

Nou ik zou met 3 vijven dus meteen naar 5 havo kunnen. Omdat grieks dus niet mee telt sta ik 3 vijven. Maar verder weet ik het niet :frowning_face:

Als je eigen school het niet vergoed, kan je altijd nog deels vergoeding krijgen bij je gemeente…

helemaal eens met solamente! En die vergoeding is best veel! Ik weet niet of het bij elke gemeente hetzelfde is maar ik moest (voor vier vakken) iets van 620 betalen met boeken erbij (die maken het heel duur) en ik kreeg 600 terug van de gemeente.