Havo-profiel zonder wiskunde

Ik zit nu in het 3e jaar van een gemengde havo/vwo klas. Bij bijna alle vakken gaat het goed, bij sommige iets minder, maar er is iets wat ik echt niet kan: wiskunde.
Volgend jaar moet ik een profiel gaan kiezen, en ik vroeg me af of iemand havo doet zónder wiskunde, dus of dat mogelijk is?
Alvast bedankt

Ja, ik doe havo zonder wiskunde. Ik was er vreeeeselijk slecht in, wiskunde A of B ik vond het allebei even evrschrikkelijk. Ik haalde in de onderbouw 4’en en 5’en laat staan wat ik zou halen in de bovenbouw…
Maar ik heb er wel goed oevr nagedacht. Wiskunde is best belangrijk. Maar ik wist toen al zeker dat ik iets met talen wilde doen, of in de hulpverlening ( sociale studies) beide niks met wiskunde te maken en ook niet verplicht

Denk na over je vervolgopleiding, twijfel je heel erg ga naar een decaan!

Oooh oke, ben blij dat dat dus kan! Ik sta er altijd een 4 voor, als ik alles zou geven zou ik misschien net een 5 staan maar dan verwaarloos ik al m’n andere vakken… Ik weet sowieso nu al dat ik níks met wiskunde ga doen, want ik heb er een hekel aan. Bedankt voor je reactie!

Het kon inderdaad wel met cultuur&maatschappij, maar ik dacht dat ik vorig jaar iets gehoord had over afschaffing hiervan? Dat ze wiskunde verplicht gaan stellen? Ik weet het niet zeker hoor! Ik zal inderdaad even langs je decaan gaan en om informatie vragen. Zal inderdaad vervelend zijn als dit een streukelblok wordt. Bedenk wel dat je straks voor wiskunde a kan kiezen. Dit is best te doen!

Ik doe cultuur en maatschappij met wiskunde c aka rekenen. Ik heb als extra vak wiskunde a gekozen aangezien ik t toch wil proberen, zeker omdat t toch belangrijk is! Maar mijn punt; havo zonder wiskunde is wel mogelijk!

Ik had gelezen dat, áls ze dat in zouden voeren (dat wiskunde verplicht is), dat alleen ingaat vanaf eerste klassen. En áls het wel verplicht wordt, ga ik zakken voor mijn examen, want wiskunde a is voor mij ook nauwelijks te doen, ik kan het écht níét, dus het wordt sowieso een streukelblok als dat verplicht wordt.

Het klopt dat ze het willen afschaffen, daarom heeft m’n decaan ook aangeraden om t toch te proberen om geen problemen te krijgen bij verdere opleidingen.

Het is mogelijk bij een cultureel profiel, op mijn school in ieder geval. Maar mij lijkt t toch wel slim om er wiskunde bij te nemen.

Graag gedaan!

Ik snap wel dat je zeker niks met wiskunde wilt doen, maar bij sommige studies , ook studies waarvan je het absoluut niet verwacht heb je het nodig. Dus het wil niet zeggen dat als je niks met wiskunde wil, je het niet nodig hebt.

Dat weet ik wel, maar het probleem is dat ik het gewoon echt niet kan :’) Als ik wiskunde zou kiezen, zou dat heel veel verpesten in mijn studie/cijfers/examen omdat ik nooit goed zal presteren erin, echt zó lastig…

Als je geen wiskunde kiest bij CM-profiel moet je wel echt economie kiezen, dan is je studiekeuze aantal niet meer of minder :wink:

Ik zou als ik jou was wel gewoon wiskunde kiezen, want bij best wel veel opleidingen moet je dat in je vakkenpakket gehad hebben.

Bij ons was het zo dat als je bij c&m economie wou kiezen je ook verplicht wiskunde in je pakket moest hebben.

Ik heb een c&m profiel zonder wiskunde, en ik raad je aan om aan je vervolgopleiding te denken. Pas als je zeker weet dat je niks met wiskunde of iets economisch wilt doen zou ik die keuze maken. Ik wist van mezelf al dat ik richting gedrag en maatschappij op wou. Zit nu overigens in havo 5.

Bij mij is wiskunde zo ver afgezakt dat ik nog met basisschool kennis rondloop. Ik kan totaal niet hoofdrekenen of wat dan ook. Ik haal dus gewoon echt 1’en. En ik weet dat je later ontzettend veel aan wiskunde zou hebben. Maar ik ga gewoon echt voor cultuur en maatschappij zonder wiskunde. Omdat ik het niet kan. Ik ben gewoon realistisch.

Precies dit dus, jij snapt me.

Het kan, dit jaar. Vanaf volgend jaar is wiskunde verplicht. Wiskunde heb je voor heeeel veel vervolg studies nodig en ik vind het zonde als je het niet kiest. Maarja, als je het echt niet kan…

Bijles is geen optie? Zoals hierboven al tig keer verteld is, bij bijna alle opleidingen die ik ken (zijn wel universitaire) krijg je sowieso een jaar statistiek. Ik wil later met kinderen gaan werken en krijg twee jaar statistiek waar toch echt wel wiskunde voor nodig is.
Anyhow, ik snapte in het derde jaar ook niks van wiskunde. Toen heb ik bijles (van m’n oudere broer) gekregen en dat hielp ontzettend. Inzicht gekregen omdat hij me er altijd op wees en het uiteindelijk automatisme werd. Maar goed, je hebt vast je keuze al gemaakt, weet alleen niet of dat de beste keuze is.

Ik heb nog geen officiele keuze gemaakt, maar ik wil dan Cultuur & Maatschappij doen zonder wiskunde. Ik heb in de 1e en 2e bijles gehad, zowel op school als van familie maar dit had niet zoveel effect. In ieder geval niet zoveel dat ik goede voldoendes haalde voor wiskunde.

Ik heb C&M gedaan zónder Wiskunde, Economie, NASK, Biologie, M&O of enig ander exact vak. Ik had Geschiedenis, Ak, alle talen en Drama. Ik had op mijn eindlijst alles een 8 of hoger (behalve Ak, dat was een 6.5) en ik ga nu Journalistiek studeren. Dus het kan je echt wel lukken! (:
Ik heb trouwens Discalculie (rekenstoornis) en had na twee jaar intensief bijles nog steeds tweeën op mijn lijst voor Wiskunde. Dus ja. :’)

(Bijna) precies dit. Behalve dat ik niet zozeer iets met talen of sociale studies wilde, maar fotografie. Als je nog niet echt zeker weet of denkt te weten wat je wilt, kan je het beter wél nemen, omdat het anders zonde is als later blijkt dat wiskunde bij de studie van je keuze verplicht is.