havo óf vwo

Haajj lieve meiden!

ik zit nu in 3 havo en ga denk ik voor EM kiezen maar ik mag van m’n mentor vwo gaan doen als ik wil omdat ik er best goed voor sta.
Nah ja, niet echt alleen maar 8en en 9ens maar gewoon normaal-goed laat me zeggen. Maar ik twijfel echt Enorm… mijn ouders willen natuurlijk dat ik voor het vwo ga maar ik denk ook dat ik het gewoon aan kan maar ik zie heel veel forums waarin word gezegd dat het moeilijk gaat worden in na 6 vwo ditdat :$$ waar ik egt bang van word.

xx

Je zou vwo best kunnen proberen, en als het niet gaat zak je nog wel naar havo.

ik zou als ik jou was gewoon vwo proberen! Voor iedereen zal het in het begin wel moeilijk zijn, maar wees reëel, heel veel studenten slagen wel en vinden een baan :slightly_smiling_face: Maar dat is ook nog ver vooruit!

Ik had ook zo een situatie. Ik heb voor vwo gekozen, was wel even bikkelen, maar toch gehaald :slightly_smiling_face: Dus ik zou het maar gewoon proberen! je kan later nog naar havo gaan als het niet lukt.

Gewoon proberen. Als het niks is, kun je altijd nog lager. Misschien kun je afspreken met je ouders/mentor dat als het in vwo4 te zwaar is dat je voor de kerst nog naar havo kunt?

Ik ben ook opgestroomd van TL naar havo dan, maar geen spijt van gehad. Zelfs al zou ik het niet halen, ik heb het in ieder geval geprobeerd!

Succes.

gewoon proberen, het is moeilijkere omhoog te gaan dan omlaag!
en als het niet lukt, dat is niet erg dan kun je weer naar havo.
Als ik jou was zal ik het gewoon proberen :grinning:

Weet je al wat je later wilt doen?
Vooral als je het niet weet zou ik vwo doen, dan kun je meer beroepen kiezen.
Ik zou het sowieso proberen, als je het kunt heb je er later misschien wel voordeel mee, je weet maar nooit :wink:

Laat je in ieder geval niet van te voren bang maken door verhalen van anderen. Misschien valt het uiteindelijk voor jou wel mee, en natuurlijk zal het soms best zwaar zijn en moet je veel doen, maar dat heb je altijd (na oké, meestal) als je iets bereiken wilt.

Als je later hbo wilt doen zou ik havo blijven doen, anders ‘verspil’ je een jaar.

Maar als je later naar de uni wilt zou in sws vwo gaan doen

Vwo!

Ik zou het gewoon proberen, niet geschoten altijd mis :’)

Ligt eraan denk ik. Bij ons op school moet je als je 4 vwo niet haalt, 4 vwo opnieuw doen of 4 havo gaan doen. Dan ben je wel een jaar kwijt.

Je kunt een jaartje vwo proberen, alleen als het niet lukt moet je na 4 vwo volgens mij alsnog een keertje 4 havo doen. Dus je moet wel zeker van je zaak zijn! En als je na de havo op het hbo je propedeuse haalt kun je evenveel als iemand met een vwo diploma. Dus ik zou alleen vwo gaan doen als je het echt wilt :slightly_smiling_face:

Als je die kans krijgt zou ik m zeker pakken! Als het dan toch te hoog is, kun je altijd nog terug naar de havo.

gewoon proberen, niet geschoten is altijd mis. als het niet lukt, ga je gewoon terug naar havo.
ik wil zelf na dit jaar (5havo) ook naar vwo. als het niet lukt, jammer dan, dan maar hbo. als het wel lukt, dan kan ik naar de uni.
ot; weet je al wat je wil gaan doen? met vwo heb je natuurlijk wel meer mogelijkheden.

Ik zou het zeker proberen.
Ik heb het zelf ook gedaan na de 2e, maar bij mij is het totaal mis gelopen, ik ben geen vwo studente, ik liet het allemaal maar een beetje de boel, want met een havo instelling (die ik had) van, Komt allemaal wel goed, easylife etc. kom je er echt niet!

Het is niet dat ik je bang wilt praten, proberen kan altijd en dat zou ik ook zeker doen.

En als het toch niet lukt, en je wel een Universitaire opleiding wilt gaan doen, kun je altijd havo afronden en daarna vwo. Of Havo-HBO-Uni

als ik nu havo blijf doen-----> minder mogelijkheden dan vwo
Als ik naar vwo ga, en het me uiteindelijk niet gaat lukken---------> jaartje verspilt :frowning_face:

ik weet het echt nog steeds niet, wat zouden jullie kiezen :slightly_smiling_face:

BTW. enorm bedankt voor jullie recaties, ik heb ze allemaal gelezen.

vwo, als je het kan moet je het gewoon doen!

Wat is 1 jaartje nou? Ik vind 1 jaar best weinig. Na de examens nemen veel mensen een tussenjaar oid, dus op je vervolgopleiding ben je niet ineens de oudste of zoiets. Ik zou het gewoon proberen! En als je een jaartje vertraging oploopt, who cares : ) Ik denk wel dat je spijt krijgt als je je kans niet grijpt nu.

Wat wil je zelf? Weet je al wat voor iets je later wil worden en/of wat voor studie je wil gaan doen? Ik zou ook voor vwo kiezen, maar de kans dat je het haalt is groter als je meer gemotiveerd bent natuurlijk, vandaar de vragen…
Of ga eens met je mentor praten, vragen wat die ervan vindt. Ik denk dat zo iemand wel in moet kunnen schatten of jij vwo aan kan!