HAVO of VWO ?

Ik heb van mijn mentor een havo-vwo niveau gekregen, maar ik weet dus niet welke ik wil doen.

Ik mocht ooit iets van havo niveau proberen en dat vond ik al ergg moeilijk!

Ik weet gewoon niet wat ik moet kiezen!
Hebben jullie misschien wat raad voor mij?

Ze zullen je niet voor niets dit advies geven. Dat betekend dat je dat aan zou kunnen. Praat met je ouders en de docent hierover wat zij aanraden

In welke klas zit je nu dan?

Ik zou vwo doen. Als het dan slecht gaat kan je makkelijk afstromen naar de havo. Maar als je havo gaat doen en het is makkelijk, dan is opstromen vaak moeilijker, omdat scholen daar moeilijk over doen in t algemeen.

Dit inderdaad.

Sowieso VWO! Pak deze kans en als het je niet lukt stroom je inderdaad gewoon af. Het is het proberen waard.

Valt er iets te kiezen? Betekent havo-VWO niet dat je gewoon in een havo-VWO start klas en dan aan het einde van je 1e jaar wordt bepaald of je naar VWO gaat of naar Havo, op basis van je cijfer gemiddeldes? Zo ging het bij mij althans, ik koos helemaal niks haha.

Dit inderdaad ja!
Maar ze zegt mentor dus ze zit al op de middelbare?

Anders ga je toch naar een havo/vwo klas. Dan doe je twee jaar havo/vwo en in het derde jaar krijg je advies of havo liever kan doen dan vwo of anders om natuurlijk. Dat heb ik ook gedaan ik zit op een Havo/mavo school en nu heb ik havo!

Ohw is hier boven al gezegd maar bij mij was het in de tweede en het ging om hoeveel onvoldoendes je stond🙃

Bedankt voor de rea’s :slightly_smiling_face: !! Ik zit idd nu nog in de brugklas

Welk niveau doe je nu dan?

Ik doe nu vmbo-t/havo

Havo is erg vergelijkbaar met het VWO, met het grootste verschil dat je bij het VWO toch wel echt een tand bij moet zetten. Wat denk je zelf? Neig je meer naar 1 kant?

Als je nu mavo-havo doet, zou ik eerder gewoon voor havo gaan. Tussen mavo-havo en vwo zit eigenlijk een (te) groot verschil. Tenzij je mavo-havo met twee vingers in de neus doet dan, dan zou ik proberen om voor vwo te gaan.

Ik heb ervaring met alle drie de niveaus!
Ik heb een mavodiploma, een havodiploma en heb afgelopen jaar vwo-examen gedaan.
Mijn ervaring is dat het gat tussen mavo en havo kleiner is, dan havo en vwo. Vwo is een hele stap harder moeten werken en meer huis- en leerwerk.
Dus, mocht je nog specifieke vragen hebben, dan mag je mij wel een berichtje sturen.

Ik zou persoonlijk voor HAVO gaan. Zelf heb ik eerst VWO gedaan, ben ik gezakt en toen teruggegaan naar HAVO. Het verschil was best groot. Ik ken ook een aantal mensen die uiteindelijk van HAVO naar VWO zijn gegaan, dit was op wel te doen maar ze vonden de overstap best groot. Wil je iets gaan doen waar je specifiek VWO voor nodig hebt? Dan zou ik VWO proberen. Zo niet, dan moet HAVO voldoende zijn toch?

Ik zou eerst VWO proberen. Je merkt het snel genoeg als het toch te moeilijk voor je is en zoals al eerder genoemd: het is moeilijker om op te stromen dan af te stromen.

Ik weet nog niet wat ik later wil doen, dus ik weet eigenlijk ook niet of ik VWO zal nodig moet hebben.

Ik zou ook idd vwo gaan doen, zoals sommige al zeggen. Je kan makkelijker van vwo naar havo afstromen dan van havo naar vwo! Plus als je van havo naar vwo wil en dat keurt school goed, is het meestal vrij lastig omdat je stof hebt gemist (ik heb dit ook gehad, ben van kader-mavo naar havo gegaan en ik vond het in havo2 echt niet leuk, maar het word ook wel weer makkelijker!)
succes met je keus!