Op dit moment zit ik heel erg met mezelf in de knoop vanwege school.
Ik ben in vwo4 blijven zitten en nu in vwo5 mag ik weer niet over. Hier baal ik ontzettend van. Ik ben namelijk wel slim genoeg voor het vwo en mijn inzicht is ook goed. Qua niveau is het vwo dus goed voor mij, alleen mijn probleem is dat ik niet kan plannen en ontzettend chaotisch ben.
Nu heb ik voor volgend jaar twee opties waar ik maar moeilijk tussen kan kiezen:
Ik kan havo gaan doen. Dit vind ik ontzettend zonde en dan zit ik als 19jarige tussen veel 16jarigen. Het steekt ook nog eens dat ik dan 7jaar over mijn havo heb gedaan, terwijl ik het ook gelijk in 5jaar had kunnen halen en zelfs via het vmbo was ik sneller geweest. Ik kan hier wel redelijk makkelijk slagen met een lijst vol 8’en.
De tweede optie is vavo, hier kan ik 2jaar vwo in een jaar doen. Als ik dit doe zou ik dus wel keihard moeten werken en ik ben bang dat ik dit weer niet zou redden, omdat het afgelopen keren ook niet lukte met plannen en dat is juist op de vavo heel belangrijk. Ik ben dus eigenlijk bang voor een jaar vol stress. Ik vraag mij af of ik mij over mijn uitstelgedrag heen kan zetten om goede cijfers te halen. Als ik het niet haal, heb ik nog geen diploma en moet ik het nog een keer doen. Aan de andere kant heb ik de lesstof al gehad en als ik het herhaal gaat het beter en dan heb ik wel een diploma waar ik trots op kan zijn. Bovendien spreekt de manier van lesgeven op de vavo mij meer aan, omdat je als volwassene word behandeld en op de vavo zijn veel meer leeftijdsgenoten, wat ik ook fijner vind. Ik heb eigenlijk ook behoefte aan een nieuwe school en een nieuwe omgeving.
Wat zouden jullie doen en wat raden jullie mij aan?
Zelf weet ik het niet goed meer en ik verander veel te vaak van keuze.
Heeft hier iemand ervaring met de vavo?
Wat is er anders dan op de middelbare school?
En als je dat ook gedaan hebt of er meer van weet, hoe bevalt twee jaar in een? Hoeveel tijd ben je ongeveer aan huiswerk kwijt? En als iemand het toevallig weet; Wat is het slaginspercentage ongeveer op vwo-snel/sprint?
Xxx ~alvast bedankt!