Havo, of toch MBO?

heii,

ik zit met een best wel moeilijke beslissing…
ik doe nu een MBO paardensport opleiding, maar ik twijfel of ik moet stoppen.

de opleiding is opzich wel leuk, alleen ik heb helemaal geen tijd over om bijv. vrienden te zien. ik ben doordeweeks van huis omdat mijn school echt te ver weg is en ik slaap dus bij een mevrouw in de buurt van mijn school. en dat vind ik echt niet leuk

Maar, wat moet ik anders?:face_with_raised_eyebrow:

Havo is misschien wel een optie maar, ik moet dan echt 2 jaar heel hard gaan zitten blokken (ik ken mezelf dat ga ik echt niet volhouden tenzij ik een enorme schop onder mijn kont krijg ^-^).

Als ik voor havo kies ben ik wel thuis, zie ik mijn vrienden en heb ik nog 2 jaar de tijd om na te denken wat ik nou echt wil.

ik zou het dus echt niet weten wat ik nu moet doen…

Zijn er mensen die van VMBO (of MBO) overgestapt zijn naar Havo?
en hoe hebben jullie dat ervaren?

Tnxx voor het lezen van mijn verhaaltje, :stuck_out_tongue:
(en voor het plaatsen van een reactie (A) )

Xxx Saskiaa

ik vind het eigenlijk sneu dat je speciaal voor je vrienden en vrije tijd je school opoffert. Maak gewoon het MBO af en dan heb je voldoende tijd om met ze af te spreken.

Stel, je gaat HAVO doen. En dan?
Dan vervolg je die opleiding waarschijnlijk met een HBO opleiding. Dan moet je dus eerst nog 2 jaar HAVO doen en daarna nog een HBO-opleiding!
Dan ben je ten eerste veel langer bezig en ten tweede is een HBO-opleiding zwaarder dan een MBO-opleiding.
Dus ik zou gewoon die MBO-opleiding afmaken, denk ik. Maargoed, ik weet niet wat jouw ambities zijn enzovoorts. Uiteindelijk moet je zelf de keuze maken natuurlijk!

zo is het niet bedoelt…
sorry dat het zo overkomt (ik had hiervoor al een heel verhaal getypt en toen was hij ineens weg en nu kan ik dat allemaal niet meer zo ongeveer typern zeg maar :stuck_out_tongue:)

het is gewoon dat ik de opleiding opzich wel leuk vind, maar als ik dan op school ben ook zoiets heb van ik wil naar huis ik wil dit niet meer. ik weet niet hoe ik het moet uitleggen…
mijn hele situatie is ook een beetje raar en al die dingen

Het is dus zo dat ik helemaal niet zeker weet of ik wel door wil met deze opleidingm of dat ik gewoon nog 2 jaar havo moet gaan doen en daarna kijken voor een opleiding.
Na deze opleiding ga ik zowieso nog een HBO opleiding doen.

de opleiding die ik nu doe die duurt 4 jaar… ik moet dus nu nog 3 en als ik de havo zou gaan doen ben ik nog 2 jaar bezig en dan kani k al aan een hbo opleiding.

het liefst zou ik gaan werken in de paarden, maar je moet wel heel veel geluk hebben wil je veel daar gaan verdienen.

Gaat het jou alleen om het geld dan? Ik bedoel, een hoog salaris is natuurlijk wel fijn, maar het is ook belangrijk dat je je beroep leuk vindt! En trouwens, als je nu al zegt dat je geen vrije tijd hebt etc… Ik denk niet dat havo en daarna HBO minder zwaar is! Ik weet niet hoe druk je het hebt op het MBO, maar HBO is zeker wel zwaarder en havo misschien ook wel.

ik zou havo doen… ik doe nu ook mbo , t valt zo tegen , en met een hbo opleiding kom je gewoon veel verder meestal! mrja jou keuze, ik heb tzelfde als jou was eerst helemaal bly met mn opleiding maar nu wil ik niet meer, en t hoeft niet per se veel moeilijker te zijn hoor, heb al 3jaar havo gedaan, het is gewoon een kwestie van consequent je huiswerk maken en gewoon goed leren, dat kan je op het mbo nog wel is laten… nja succes met je keuze ! X

Ik vind school erg belangrijk.

En je gaat sirieus toch niet je school opgeven je toekomst voor vrienden?Want het gaat hier nu wel over jou leven niet over dat van je vrienden. En havo is 2jaar hard blokken? dan heb je juist geen tijd voor je vrienden havo is een stuk moeilijker dan MBO. En ik dacht dat je niet zomaar kan overstappen van MBO naar Havo

Als je dit niet leuk genoeg vind ( met alles eroperderaan ; vrienden zien , niet thuis slapen enz. ) , dan zou ik stoppen.

Ik heb heel lang met ongeveer het zelfde gelopen. ik doe nu examen vmbo tl en ik sta er best goed voor. leraren adviseerden mij om havo te doen maar daar had ik dus echt geen zin in. havo betekend echt keihard leren. dus als ik jou was zou ik open dagen van scholen gaan bezoeken of vragen naar een meeloopdag. maar als je de opleiding niet leuk vind dat zou ik stoppen.

Ik heb eerst Vmbo gedaan, toen een jaar MBO maar daar vond ik het niveau zo bedroevend laag dat ik er mee gestopt ben en toen ben ik 4 en 5 Havo in 1 jaar gaan doen op het ROC (Vavo, volwassenonderwijs). Maar ja, het is maar wat je zelf wilt, ooit moet je toch bij je ouders weg en tsja, je school gaat voor vrienden lijkt me.

Mee eens. Ik denk dat je hier later spijt van krijgt.

Als je al zegt dat je niet gaat zitten blokken zonder dat je een schop onder je kont krijgt, weet ik niet of HBO dan wel zo’n slimme actie is. Daar krijg je echt geen schop onder je kont; het komt grotendeels aan op zelfdiscipline.

Als je heel hard moet studeren voor de HAVO zul je ook heel hard moeten studeren voor het HBO wat daarop volgt.

En aangezien je al aangeeft dat je die motivatie niet echt hebt, lijkt het mij nog al simpel.

Je zou ook een andere MBO opleiding kunnen gaan doen.

Ik vind het een beetje simpel om te zeggen ‘in de paardenwereld kan je moeilijk aan een baan komen en veel verdienen’. Ik neem aan dat je dat al wist voordat je aan die opleiding begon?

ik wilde het eerst ook,
maar heb toch voor MBO gekozen omdat ik wist dat ik toch niet goed genoeg ging leren, ik kan HAVO, als ik veel leer, en tsja… ik houd niet zo van leren.
maarja, nu zit ik alsnog thuis omdat mijn opleiding gewoon stop is gezet voor iedereen o.O

Ik zou havo gaan doen. Ik ben van vwo naar havo op een volwassenonderwijs beland; er zitten daar zóveel ex-mbo’ers (vanaf vmbo) die nu havo doen omdat ze mbo zo shit vinden.

Ik hoor overal dat MBO kut is. HBO zit veel beter in elkaar en je hebt meer kansen op de arbeidsmarkt.

Ik zou na het mbo gewoon hbo gaan doen. Ik zou nu gewoon afmaken waar je mee bezig bent, dan heb je ook meer ervaring als je nog besluit om hbo te doen. Ik ken namelijk zoveel mensen die de havo dan toch niet meer aankonden, en wéér het mbo moesten gaan doen.