Havo of MBO?

Ik zit heel erg te twijfelen of ik havo zal gaan doen of een Mbo opleiding. Ik wil dus echt heel graag later de juridische kant opgaan (advocaat of dergelijke) en ik ben hiervoor naar de opendagen geweest. Ik doe nu TL en dit is mijn examenjaar. Ik wil wel graag een goede keuze maken.

Voor rechtsgeleerdheid enzo kan ik later het best naar het HBO maar ik zit er nu dus mee of ik eerst nog havo ga doen, of meteen een opleiding voor juridisch medewerker. Op de ene school zeggen ze van: Ja je kunt het best Havo doen want dan kun je meteen naar het Hbo en dat scheelt je dan weer een jaar aangezien havo 2 jaar duurt. Alleen op een andere school zeggen ze van: Je kan het beste een opleiding doen en het is misschien een jaar meer maar dan heb je wel meer ervaring alvast op het gebied van wat je wilt gaan doen. Ik weet het dus echt niet meer.

Heeft iemand misschien ervaringen met deze keuzes? Of het nu 2 of 3 jaar duurt de tijd maakt me niet zoveel uit, want ik ben nu 15 (na het examen 16)
Ik hoor het heel graag!

Als je de studie rechtsgeleerdheid wilt doen, zou ik voor havo kiezen.

Ik zou ook voor havo kiezen. Havo bereidt je uiteindelijk toch beter voor op een HBO-opleiding, vooral wat betreft het niveau. Maar misschien weet je dat zelf allang hoor, maar volgens mij kun je met een HBO-rechten opleiding geen advocaat worden. Daarvoor moet je als ik het goed heb een universitaire opleiding gedaan hebben.

Haha nee dat snapte ik al ik moet het zelf ook nog allemaal uitzoeken hoe alles werkt enzo maar bedankt voor de reacties! :’’)

Het maakt op zich niet veel uit als je sneller met school klaar wil zijn kun je havo doen. Mbo is ook een goede mogelijkheid je krijgt hier inderdaad meer ervaring en stage en dat heb je met havo niet.

Ik zou absoluut Havo doen. Ik heb hetzelfde dilemma gehad drie jaar terug en ben nu ontzettend blij dat ik Havo gedaan heb. Bovendien als je in de toekomst toch een andere opleiding wilt doen is het Havo diploma 9 van de 10 keer voldoende en kom je makkelijk(er) binnen.

Pff, het is een moeilijke keuze. Je kan kijken of MBO scholen (of de HBO scholen) een voorprogramma hebben om voor te bereiden voor HBO. Mijn tante had dit bij haar logistiek opleiding. Zo kon ze op het MBO enkele vakken van het HBO volgen waardoor ze in één keer naar het tweede jaar HBO kon toen ze geslaagd was voor haar MBO diploma. Doordat je al basis kennis over het vakgebied heb van je MBO opleiding is het volgen van de HBO opleiding ook iets makkelijker.

Haha ik had precies hetzelfde probleem maar ik ben er nu al uitgekomen. Ik ben over twee weken zestien, zit nu in 4 mavo. Ik meen het ik had alleen maar stress omdat we allemaal keuzes moesten maken en ik weet het gewoon echt niet, jij weet al wat je wilt worden ik dus helemaal niet en dat is het probleem. Zelf had ik niet echt zin om naar de havo te gaan maar een paar maanden geleden ben ik naar de school gegaan waar havo wordt gegeven en ik heb de hele dag lessen gehad, kijken hoe het daar gaat en het lijkt mij eigenlijk best wel leuk. Maar nu over jou, als jij echt 100% zeker weet wat je wilt worden zou ik naar mbo gaan want dan doe je alvast ervaring op enzovoort maar als je het niet zeker weet en je maakt jezelf maar wijs dat je dit wilt doen zou ik naar de havo gaan. Ik maakte mezelf wijs dat ik stewardess wou worden maar ik hield mezelf gewoon voor de gek. Ik had geen zin om nu al een belangrijke keuze voor de toekomst te maken dus koos ik gewoon wat en vertelde iedereen dat ik al weet wat ik wil en dat ik me geen zorgen hoef te maken wat dus bullshit is. Ik weet niet of je me begrijpt maar dat was mijn probleem. Ik weet echt niet wat ik wil doen en het beste optie is dan havo, ik heb dan 2 jaartjes om uit te vogelen wat ik nou wil. Je moet havo natuurlijk wel aankunnen, ik sta een 7,7 gemiddeld voor alles dus ik denk dat dat wel goed komt want je moet gemiddeld een 6,8 gemiddeld staan voor havo dus als je weet dat je het aan kan en je weet niet zeker wat je wilt zou ik naar havo gaan. Succes!

@Fucking mental Dankjewel! Ik weet het bijna zeker eigenlijk dat ik de juridische kant op wil. Ik ga binnenkort meedoen met de meeloopdag hopelijk word ik daar wat wijzer van of het me echt wat lijkt. Als het wel wat word denk ik dat ik gewoon eerst naar het MBO ga. Opzich zou ik wel havo kunnen doen want ik sta net een 6.8 maar waar ik dan heen wil moet je een 7 staan. En bij de havo daar heb je maar heel weinig begeleiding dus ik ziecwel! Maar nogmaals bedankt!!

Hoi hoi,
Ontzettend moeilijke keus. Ik weet er alles van.
Ik heb destijds gekozen om toch naar het MBO 4 te gaan.
na het MBO ben ik alsnog naar het HBO gegaan, en… echt mijn klasgenoten van de havo liepen allemaal vast. Die zijn totaal niet praktisch ingesteld. Je kunt veel beter eerst mbo doen. Daar krijg je stage en je leert er echt ontzettend veel.
Havisten hebben alleen theorie gehad en lopen echt vast in de praktijk.
9 mensen uit mijn klas zijn gestopt op het hbo, allemaal afkomstig van de havo.
De mbo-ers hebben uiteindelijk hun opleiding nog versneld kunnen doen.

Bedankt, ik zat al hetzelfde te denken jaa. Ook lijkt het me al veel leuker om echt met iets te beginnen inplaats van wat vakken te leren waar ik niks mee wil. Je moet natuurlijk wel een profiel enzo op havo maar om echt voor iets te leren en te zien hoe alles gaat lijkt me ook veel beter inderdaad.

Havo! Als je mbo gaat doen mag je alleen een hbo opleiding doen die daarop aansluit, maar met je havo diploma kan je elke hbo studie gaan doen (altijd handig voor het geval je van gedachte verandert of over 30 jaar nog wat anders wil gaan doen)