Havo of mbo?

hey,
Op dit moment zit ik in mavo 4. Nog 3 maanden dus voor mijn examens. Ik wil de politieacademie doen maar hiervoor moet ik eerst 17,5 zijn om te mogen solliciteren, dit is februari 2017. Ook is het dan nog maar afwachten of er op dat moment een vacature is en of ik uberhaupt door de strenge selectieprocedure kom. Kortom ik moet sowieso een jaar overbruggen. Hiervoor heb ik 2 opties. Of ik ga 2 jaar havo doen op mijn huidige school, of ik ga een opleiding van 3 jaar doen op het mbo die ik moet afmaken.

Als ik voor havo kies moet ik op mijn eindlijst gemiddeld minimaal een 6,8 staan en 3 positieve adviezen van docenten. Ik heb van mezelf echt een mavo mentaliteit en op havo moet ik dus veel meer gaan doen voor school dan dat ik nu doe. Opzich niet zo’n probleem maar ik heb niet zoveel zin om 2 jaar op mijn tenen te gaan lopen. Wel heb ik havo niveau en heb ik in de brugklas 1 jaar havo gedaan maar ben ik op 1 tiende afgestroomd.

Ik ben gister naar een open dag van het mbo geweest en heb een hele leuke opleiding gezien. Deze opleiding heet; Travel en Hospitality en zit in de sector toerisme en recreatie. Ik heb al heel lang de ambitie om de wereld te zien voor dat ik een vaste baan heb en aan kinderen begin. Bij deze opleiding zit in het 2e en 3e jaar samen een stage periode van 2x 16 weken. De school regelt stage plekken en ze lieten een kaartje zien met plekken waar je stage zou kunnen lopen in het buitenland als je dat wil. Op dit kaartje was ook te zien dat je naar bijvoorbeeld: Australië, Nieuw zeeland en Canada kon. Dit lijkt me erg leuk en wat is er nou fijner om de wereld te zien onder de vleugels van school. Ook lijkt de opleiding mij erg leuk.

Mijn ouders staan er eigenlijk op dat ik havo ga doen en ik was daar ook van mening. Maar nu ik deze opleiding gezien heb twijfel ik. Ook vindt ik het leuk om nieuwe mensen te leren kennen maar het is altijd fijn als je iemand hebt die je al kent. Nu hoorde ik gister nadat ik bij de open dag was geweest dat een vriendin zich ook ingeschreven heeft voor deze opleiding. Zei gaat sowieso mbo doen. Dat betekent dat mocht ik wel naar het mbo gaan ik wel iemand heb die ik ken.
Wat zouden jullie doen? Naar het mbo gaan of Havo doen?

Alvast bedankt!

Ik denk dat het allerbelangrijkste is om naar je eigen gevoel te luisteren. En als ik het goed lees, gaat jouw gevoel nu uit naar MBO. Vertel je ouders wat de opleiding inhoud en waarom je dat graag zou willen in plaats van naar de HAVO. Laat je ouders ook een keer mee gaan naar een open dag zodat ze een beeld erbij hebben.
Wanneer je over een aantal jaar wel naar de keuringsdagen van de politie gaat en je redt het niet, dan heb je al wel een beroepsopleiding.

Als je voor de politieopleiding wilt gaan, zou ik naar havo gaan. Tegenwoordig worden hogere niveau’s gevraagd. Je hebt meer kansen op een baan als je een hoger niveau hebt, dus HBO (niveau 5) geeft meer kansen dan MBO (niveau 4). Ik snap om deze reden jouw ouders wel.

Die andere opleiding klinkt heel leuk. Als je een passie hebt voor reizen, is dit zeker een goed idee. Ik heb ook een opleiding gezien waarmee je een jaar naar het buitenland kunt stagelopen. Dat maakt het voor mij wel een extra dingetje om voor deze opleiding te gaan.
Nog een tipje: probeer zoveel mogelijk informatie te verzamelen. (Bijvoorbeeld open dagen, meeloopdagen) Als je van de verschillende opleidingen genoeg informatie hebt verzameld, kun je ze vergelijken en tegen elkaar afwegen. Dit kun je natuurlijk ook aan je ouders laten zien. Zo kun je ze overtuigen van jouw idee.
Ik hoop dat je iets aan mijn tips hebt
x

Je laat duidelijk meer blijken dat je naar het MBO wilt, maar vergeet niet aan de toekomst te denken. Het is misschien wel heel leuk dat je bij deze studie stage kan lopen in het buitenland, maar als je de politieacademie niet in komt, heb je bij deze studie dan wel goede baankansen? Als je naar de Havo gaat ben je hier meer van verzekerd, omdat Hbo opleidingen vaak meer baankans bieden. Ik snap dus wel waarom jouw ouders liever hebben dat je naar de havo gaat. Vooral omdat je dat ook aan kunt.

Ik doe MBO Toerisme en het is echt super leuk, een opleiding die voor iedere baan waarbij communicatie en klantcontact belangrijk is + voor administratie een goede basis legt. Mits je niet de recreatieversie doet. Ik raad je MBO aan. Als je daarmee klaar bent ben je sowieso nog heel jong, en door die stages doe je ook meer werkervaring op wat handig is voor de politieacademie naar mijn mening. Omdat je veel contact hebt met mensen, verantwoordelijkheid krijgt en misschien ook wel in situaties komt waar je zelf een oplossing moet hebben.

Misschien kan je de opleiding versnelt doen? Ik heb niveau 3 gedaan, en doe nu niveau 4 versnelt.

Een MBO diploma is trouwens altijd meer waard van HAVO. Omdat je echt beroepsgekwalificeerd bent. Mocht de politieacademie om wat voor reden toch niet lukken, wat wil je dan met je havo diploma doen? Met MBO heb je iig al een goed diploma op zak om echt te kunnen werken later.

Ik zou voor het mbo gaan. Ervaring opdoen in het werkveld telt veel meer dan een havo in de boeken

Persoonlijk zou ik havo gaan doen. Ik heb er zelf nog steeds spijt van dat ik mbo ben gaan doen ipv havo.

Waarom heb je er spijt van?

Als je zelf al aangeeft het niet denkt vol te houden op havo, én dat je een leuke MBO opleiding hebt gevonden, dan zou ik persoonlijk voor die opleiding gaan. Mocht je de politieacademie niet leuk vinden of word je niet aangenomen, dan heb je toch een afgeronde beroepsopleiding.

Ik weet niet wat de ingangseisen zijn voor de politieopleiding? De meningen zullen er zeker over verschillen, maar ik ben zelf blij dat ik MBO ben gaan doen na mijn mavo, ipv door naar havo. De praktijkervaring die je daar op doet, kun je ook weer meenemen. Was voor mij fijner in ieder geval.

Ik doe zelf ook vmbo en zit ook in het 4e jaar. Na de examens ga ik eerst MBO doen om vervolgens verder te studeren in het HBO. Dat zou eventueel ook een mogelijkheid zijn, je moet natuurlijk wel willen doorstuderen en duurt misschien net wat langer maar je doet dan al wel wat eerder iets wat je waarschijnlijk al leuk vindt.

Ikzelf ga juridisch dienstverlening doen als ik slaag, er was een meisje die volgens mij ook na deze opleiding iets bij de politie wou gaan doen. Ik dacht dat een klasgenootje deze opleiding ging doen ook om vervolgens bij de politie te kunnen: sociaal maatschappelijk dienstverlening. Maar dat weet ik niet helemaal zeker :wink:.

Verder kan je ook havo gaan doen, maar het is wel heel wat anders wat ik hoor. Succes met je keuze maken!