HAVO of MBO-Verpleegkunde

Hoihoi,

Ik ben geslaagd voor mijn vmbo-tl examen (YAY), maar nu moet ik de keuze tussen HAVO en mbo-verpleegkunde maken. Het is nogal een dilemma. Ik vind elke dag iets anders en ik moet nu echt gaan kiezen !! Op het MBO kan ik daarna meteen aan het werk, maar ik wil graag in het ziekenhuis werken of iets in die richting en die banen op dat niveau worden ‘simpel’. Op HAVO kan ik na de HAVO naar het hbo en mag ik dus de leukere klussen in de verpleegkunde doen.

Ik heb op het mbo een soort hoger niveau aangeboden gekregen, ik zit dan in een klas met havisten die het MBO gaan doen en krijg meer projecten etc.

Het nadeel aan het MBO is dat ik het MBO niet genoeg vindt. Ik ga niet mijn leven lang simpele klusjes doen. Bij de HAVO ben ik bang dat ik het niet red. En een vriendin is na haar HAVO diploma alsnog MBO gaan doen, omdat ze HBO toch niet aan kon…

Het enige wat ik van jullie zou willen horen is wat jij zou doen en waarom.

Jullie zouden mij er erg mee helpen!

Gefeliciteerd! Je zou ook naar het mbo kunnen gaan en daarna een hbo-opleiding kunnen volgen. :slightly_smiling_face: Dat kan iets langer duren dan de havo maar dan heb je wel al een soort van ‘voorsprong’ als je naar het hbo gaat.

Proficiat!
Ik zou eerst mbo gaan doen! Je haalt er veel voordeel uit, ik ken meerdere studiegenoten die eerst MBO-V hebben gedaan. Als jij zegt dat je niet zeker weet of je havo gaat halen, kan je beter je mbo opleiding hebben en dan hbo proberen. Mocht dit je niet lukken heb je in ieder geval je mbo diploma! Daarnaast zou ik eens gaan kijken waar je je hbo opleiding zou willen doen. Bij ons biedt verpleegkunde namelijk verschillende routes aan waaronder het HBO-Verkort traject, speciaal voor mensen die al een MBO opleiding hebben gehad als verpleegkundige. Hierdoor kunnen zij de opleiding in 3 jaar afronden, en ben je dus niet nóg eens 4 jaar aan het studeren! En anders kan je voor het HBO eventueel nog duaal proberen te solliciteren. Dan ben je aan het werken én leren, de ervaring heb je dan meestal toch al :slightly_smiling_face:

Omdat je al weet wàt je wil gaan doen, zou ik voor mbo gaan. Nu kan je meteen kennis maken met de opleiding verpleegkunde en dit dus wellicht zelfs verkort doen. Dan heb je inderdaad een voorsprong als je hbo-verpleegkunde gaat doen! Lijkt me leuker dan àl die vakken opnieuw te gaan doen:p

MBO, je doet meer praktijkervaring op!
Je steekt daar veel meer van op… Ook is dat al een mooie stap richting HBO :slightly_smiling_face:

met mbo-v doe je echt geen simpele klussen hoor, even ter verduidelijking

Weet je zeker dat je verpleegkunde wilt gaan doen? Zo ja, dan zou ik mbo-V gaan doen. Je doet daar namelijk veel ervaring op, meer dan op hbo, en kan dan vaak daarna hbo-v in 2,5 jaar doen. Dan heb je zowel de ervaring van het mbo en de kennis van het hbo.
Als je nog niet zeker weet of je vpk wil gaan doen dan zou ik havo doen, kun je er nog 2 jaar over nadenken. :slightly_smiling_face: