Havo of gymnasium

Ik zit nu 3Gymnasium. En ik wil naar Havo. Niet dat ik het gym niet aankan,
maar omdat ik het zat ben. redenen;
#1 Vorig jaar (toen ik in 2gym zat) was ik vaak het meisje dat altijd
buitengesloten werd. Ik heb het tegen mijn vrienden gezegd. Wel 1000x.
Ze zeiden ‘jaa, we houden er rekening mee.’ Nou, na 1000x, zit ik altijd alleen,
blijf ik altijd over wanneer we groepjes moeten maken & ik ben altijd dat meisje
die koosvriendeloos daar maar bij staat
#2 Ik ben chinees. En mijn nederlands is niet echt zoals de rest van de klas.
Met toetsen heb ik er moeite mee. Want stel ik lees een bron tijdens geschiedenis,
dan moet ik de docent vragen ‘wat betekent dit? o.o’ maar NEE. Ik krijg geen antwoord. En dat heb ik dan bij de vakken;
Natuurkunde, Geschiedenis, scheikunde, economie, aardrijkskunde, biologie
& Levensbeschouwing. En de docenten houden er ook geen rekening mee.
Soms duurt het mij echt uren om 1 tekst van 10 zinnen te leren en te snappen.
#3 ik haal daarom steeds lageren cijfers. Als 4’en & 5’en. Het wordt steeds moeilijk om te opte halen. En bijles heeft geen zin. Ik ben altijd laat uit. En als ik vroeg uit ben of ik heb het eerste uur vrij. Dan moet ik naar jeugdzorg. Dus havo klinkt dan zo slecht nog niet.

Op het vwo wil ik graag natuurkunde&gezondheidsprofiel kiezen. Maar mijn bio is altijd slecht. Hoeveel moeite ik ok doe om alles te leren. Ik haal noooit hoger dan 5. Dus dat gaat al helemaal niet lukken. Dus havo klinkt dan toch veel beter?

Reden waarom ik wel op gymnasium moet blijven
#1 vorig jaar ben ik bijna blijven zitten. En iedereen (docenten, jeugdzorg, ouders, klasgenoten) zeiden dat ik beter naar het atheneum kon gaan. Maar dat wou ik niet -ik weet zelf ook niet waarom- En aan het einde van het jaar heb ik iedereen laten zien dat ik wel naar gymnasium kon. Iedereen zei dat ik beter geen gymnasium kondoen, maar ik haalde het. Ik ging over. En iedereen keek met grote ogen. Ik heb ze laten zien dat ik het kon. En is alles dan voor niks geweest als ik naar havo ga?
hulp?
-ik hoef geen kritiek >< Dit was even om van me af te schrijven-

ik denk dat je gewoon naar havo moet gaan. Je doet het tenslotte voor jezelf, en niet omdat andere mensen het zo knap vinden dat je op het gymnasium zit…

Misschien op nederlandse lessen? Als je nederlands beter beheerst, zal de rest ook een stuk makkelijker gaan.

Idd. Want ook als je naar de havo gaat is het denk ik wel handig om echt goed Nederlands te kunnen spreken.
En verder: als je het echt niet uithoudt, zo ik gewoon naar de havo gaan. Je kunt toch beter met succes en plezier de havo afmaken dan je door 6 gymjaren heen te worstelen?

Dank je wel.
Nederlandse lessen hoeft niet.
Het is gewoon zo dat ik de zinnen niet snap.
En bepaalde woorden niet weet ><

en die leer je dan bij die nederlandse lessen…

bij ons op school hadden ze speciaal voor mensen met dezelfde problemen als jij zo’n speciale les zegmaar, heb je er al een keer met school over gepraat? Dat probleem blijf je namelijk houden al ga je naar de havo, en daarna heb je ook een vervolg opleiding waar je er ook weer last van hebt.
En wat dat buitensluiten enzo betreft, als je naar de havo gaat moet je ook weer helemaal nieuwe vrienden maken, en je weet niet zeker of je dan van het probleem af zou zijn.

Als ik jou was zou ik havo gaan doen.
ik doe havo ook zelf en met havo kan je genoeg goed betaalde leuk
banen krijgen. en het is een tikkie makkelijker denk??

ja idd als je op havo gaat wordt nederlands echt niet makkelijk ofzeu je moet gewoon nl bijles nemen dan gaat alles een stuk vlotter!

waarom ga je meteen naar havo? waarom niet naar ath?

Tja, ik wil waarschijnlijk ook N&G kiezen en ik had laatst een 2,2 voor proefwerk…
Maarja, misschien moet je het nog heel even aankijken en dan beslissen.
Kan je er niet met iemand (van bijv. school) over praten?

Ik bedoel dan bio proefwerk he :wink:

Maar kijk,
Het is niet dat ik Gymnasium niet aankan.
Het is ook niet dat ik Atheneum niet aankan.
Maar ik ben het buitensluiten zat.
En dat ik dingen niet snap -door slecht nl- dat ik
niet geholpen wordt. En de teamleiders vinden het weer zonde.
Zo’n grote overstap van gym naar Havo.

Ik snap het wel :wink:
Maar is het dan geen beter idee om in een andere klas te komen ofzo?

ja dat begreep ik wel. maar als je naar atheneum gaat kom je toch ook bij andere mensen?

Nederlandse lessen heeft echt geen zin.
Sommige bepaalde woorden snap ik dan niet.
Maar vaak zijn het de zinnen in het boek.
Vragen in de toetsen en dat soort dingen die ik niet
begrijp. Al pak je je bioboek, je leest de eerste alinea.
Dan snap je het wel. Misschien nog een paar keer lezen.
Maar ik moet mijn zinnen echt goed ‘snappen’
Met een curcus nederlands bereik ik niks.
Aangezien ik doodnormaal vloeiend nederlands spreek.

Nee. Mijn klas is een geval apart.
Er zijn 2 at/gym klassen bij ons.
2 klassen. 34 mensen 1 klas.
En mijn klas 3ag zit dus 34 mensen. Er zitten 15 gymnasium mensen
& 19 atheneum mensen.
Als ik bijv. latijn of grieks heb, dan heeft de at mensen vrij of een
uur engels ofso.
Als ik naar AT ga, dan kom ik in dezelfde klas.
En ik kan niet naar de andere klas, dan zit het zo;
3aa; 35 mensen
3ag; 33 mensen.
En ik kan niet met iemand van klas ruilen, omdat dat
als 3x is gebeurd.

hmm. weet je al wat je wilt worden later? want als je niet per sé vwo nodig hebt, zou ik het doen. met havo kun je ook n hoop kanten op. :}