Havo 5 of Vwo 5 en 6?

Beste mensen, ik heb even jullie mening nodig, want ik zit in een dilemma.

Ik heb Vwo 5 niet gehaald dit jaar, voornamelijk door wiskunde. Nu werd mij door de leerkrachten aangeraden om naar Havo 5 te gaan. Maar zoals velen van jullie wel weten heb ik al een jaar over gedaan, en dan zou ik dus zeven jaar over Havo hebben gedaan, als ik volgend jaar slaag.
Nu is het mogelijk dat ik Vwo 5 en 6 komend jaar in een jaar doe. Maar, dan moet ik naar een andere school, weer opnieuw beginnen wat betreft mensen leren kennen en dergelijke. Ook zou dat jaar voornamelijk uit zelfstudie bestaan, en je vraagt om hulp als je er zelf niet uitkomt. Er is dus redelijk wat zelfdiscipline voor nodig. Ook is er geen LSD, geen gala’s, leuke uitstappen enzovoort. Het draait dus echt alleen om het halen van het Vwo.
Mijn grote wens is om naar de universiteit te gaan, maar nu moet ik dus bepalen via welke weg: Havo en daarna een jaar hbo om m’n propedeuse te halen en dan alsnog naar de universiteit óf Vwo afmaken in 1 jaar en dan direct naar de universiteit met bijkomend nadeel dat ik naar een andere school moet.

Dus mijn vraag is nu: Wat zouden jullie doen?

Hartstikke bedankt als je de moeite hebt genomen om dit stukje te lezen!

Ik zou, als ik jou was, naar die andere school gaan en 5 en 6 vwo in 1 jaar doen.
Je zegt zelf dat hier heel veel zelfstudie is. Zo kun jij bijvoorbeeld meer tijd in wiskunde steken en minder tijd in vakken die je wel goed kan, de kans dat je het haalt lijkt me dan vergroot. Dit kost je ook minder tijd, 1 jaar in plaats van 2,5. Ik zou naar die andere school gaan. Je kan je vriendinnen alsnog toch wel zien buiten school?

Ik zou nu naar de havo gaan, hbo doen om je propedeuse te halen en dan alsnog door naar de universiteit. Vwo 5+6 in 1 jaar lijkt mij namelijk erg pittig en ik zelf zou het risico niet willen nemen om tijdens dat jaar zelf erachter te komen dat het wellicht hoog gegrepen is. Denk je dat de tweede optie voor jou haalbaar is, aangezien je aangeeft dat je 5 vwo niet gehaald hebt?

Dat is dus het probleem, wat jullie allebei zeggen klopt, maar ik weet niet welke ik moet kiezen. Havo zou me wel lukken, maar als ik vwo doe dmv zelfstudie kan ik meer aan mijn probleemvakken besteden.

Waarom heb je 5 vwo niet gehaald? Alleen vanwege wiskunde? Of ook andere vakken waar je net op het randje stond?
Want in het laatste geval is misschien het algehele niveau van 5 vwo te hoog voor je. Zeker als de combinatie van 5vwo+6vwo vooral neerkomt op zelfstudie, is het misschien niet de goede keus omdat je dan te weinig begeleiding krijgt. Ik denk dat je jezelf de vraag moet stellen of je denkt die discipline op te kunnen brengen. Zo niet, dan zou ik havo gaan doen.
Maar het feit dat het een nieuwe school is, nieuwe mensen heeft, en geen gala heeft, dat zou ik absoluut niet mee laten tellen.
Ik zou vooral naar de kans van slagen kijken.

Ik ben ook naar havo gegaan, had het zelfde als jij. Ik heb er nog geen moment spijt van gehad! Ik heb een top jaar gehad, en ik kon het makkelijk halen en dat is ook wel prettig. Ik heb er bijna niks voor hoeven te doen. (Omdat ik dus waarschijnlijk ook wel gewoon vwo aan kon, maar ging telkens wel met hakken over de sloot over). Ik ben dus ook van plan me propedeuse te halen in 1 jaar. 2 vwo jaren in 1 jaar lijkt mij erg pittig. Want op havo heb je denk ik de zekerheid dat je sowieso slaagt, en op vwo niet toch?

Ja klopt, de leerkrachten hadden me aangeraden naar havo te gaan, maar het was voor mij ook zo een soort ‘‘gevoelskwestie’’, want het feit dat ik dan 7 jaar over Havo had gedaan viel me nogal tegen.
Maar het wordt waarschijnlijk toch havo komend jaar.

Ik zou vavo gaan doen. Als jij echt graag naar de universiteit wil zal je de discipline echt wel kunnen ophalen.
Ik zou dingen als geen gala etc. in dit geval niet mee tellen bij het maken van je keuze en alleen kijken hoe jij het snelst en het makkelijkst naar de universiteit kan.

Als je perse naar de uni wil, vind je die motivatie echt wel om vavo te gaan doen. :wink:

Ik zie het probleem niet helemaal.
Hoe denk je dat het later op de universiteit gaat?
Dat is een en al zelfstudie en discipline, geen uitstapjes en leuke dingen. Daar draait het ook alleen om het behalen van je diploma.
Dus als je echt zo graag uni wilt doen, dan moet dat helemaal geen probleem zijn.
Daarbij, nieuwe mensen ontmoeten is toch leuk?=)
Maar als jij denkt dat je 5 en 6 vwo niet in 1 jaar kan halen, is havo misschien een beter idee.

havo, je docenten raden het aan en kennen jou beter dan ik… ik heb ook 5 jaar over de mavo gedaan door zitten blijven op havo. straks red je het weer niet en doe je er 8 of 9 jaar over dat zou jammer zijn

Als je al zeker wilt dat je graag uni gaat doen, dan is het echt zonde om terug te zakken naar de havo lijkt me…
Ik zou als ik jou was een jaar vavo gaan doen en dat je daarna gewoon gelijk naar de uni kan (:

Ik zou naar de vavo gaan. Als je naar de universiteit wil, kan je het beter met een vwo-diploma op zak doen, dan dat je gaat voor een hbo-propedeuse. Op de universiteit is zelfstudie en discipline ook vereist, en als je 5 en 6 in een jaar doet, is het toch geen ramp dat je in die tijd niks leuks via school hebt? Kop op, dat jaar is zo voorbij, dat heb je er wel voor over als je je droom wilt verwezelijken.
En volgens mij valt het doen van 5 en 6 vwo in een jaar wel mee, gezien je alle stof van 5 vwo al hebt gehad dit jaar. Ga ervoor!

Je moet jezelf een paar vragen stellen:

• Vind je vrienden hebben voor een jaar waarmee vaak (niet altijd, maar vaak) het contact na school meteen verwatert, uitstapjes en schoolfeesten belangrijker dan je opleiding zelf? Ik zou deze dingen namelijk niet mee laten tellen, maar als je ze echt heel belangrijk vindt, moet je het natuurlijk zelf weten.
  • Kan je Havo aan? En Vavo? Stond je behalve voor wiskunde nog slecht voor een groter aantal andere vakken, of echt alleen voor wiskunde (en eventueel nog 1 ander vak)?
  • Weet je zeker dat je naar de universiteit wil, of denk je er liever nog even over na?

Ten slotte kun je van allebei de opties de voor- en nadelen naast elkaar zetten, en op die manier je uiteindelijke beslissing maken. Wat je ook gaat doen, heel veel succes in ieder geval!

Ik zit ongeveer met dezelfde dilemma’s, maar dan spelen er ook nog gezondheidsproblemen bij mij. Mijn school wil niet meewerken aan VAVO, hoe zit dat bij jou? Of ben je al 18?